از پاریس تا کاخ اردشیر بابکان
منیر فرمانفرماییان: مستند «منیر» به کارگردانی بهمن کیارستمی روز یکشنبه ساعت 17 در مؤسسه «هنر فردا» به نمایش درمیآید. بهمن کیارستمی درخصوص فرایند ساخت این مستند که یک سال و نیم به طول انجامیده به چالشهای کار اشاره کرده مبنی بر اینکه منیر فرمانفرماییان علاقهای به حضور مقابل دوربین نداشته، لذا بخشی از کار با ضبط صدای ایشان انجام شده و در بخش دیگر پس از رایزنی و اصرار دوستانش سرانجام به حضور کوتاهی مقابل دوربین رضایت داد. در صحنه آغازین فیلم هم شاهد همین کشمکش هستیم که خانم فرمانفرماییان از مقابل دوربین میگریزد و اجازه فیلمبرداری نمیدهد در عوض از مستندساز میخواهد که محتوای حرفهایش را به گوش مخاطب برساند تا این هنر کهنسال در میان هنرمندان دوران مدرن و معاصر، شناخته شده و جای خود را بیابد.
منیر فرمانفرماییان: مستند «منیر» به کارگردانی بهمن کیارستمی روز یکشنبه ساعت 17 در مؤسسه «هنر فردا» به نمایش درمیآید. بهمن کیارستمی درخصوص فرایند ساخت این مستند که یک سال و نیم به طول انجامیده به چالشهای کار اشاره کرده مبنی بر اینکه منیر فرمانفرماییان علاقهای به حضور مقابل دوربین نداشته، لذا بخشی از کار با ضبط صدای ایشان انجام شده و در بخش دیگر پس از رایزنی و اصرار دوستانش سرانجام به حضور کوتاهی مقابل دوربین رضایت داد. در صحنه آغازین فیلم هم شاهد همین کشمکش هستیم که خانم فرمانفرماییان از مقابل دوربین میگریزد و اجازه فیلمبرداری نمیدهد در عوض از مستندساز میخواهد که محتوای حرفهایش را به گوش مخاطب برساند تا این هنر کهنسال در میان هنرمندان دوران مدرن و معاصر، شناخته شده و جای خود را بیابد.
موزه ملی ایران: تا 30 فروردین فرصت هست تا به دیدن 29 شیء استردادشده از فرانسه که در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده، رفت. قدمت این آثار از پنج هزار سال پیش تا دوره اسلامی تخمین زده شده است.
کاخ اردشیر بابکان: علی قمصری برای هفتادوهشتمین بخش از پروژه «تار ایرانی» به فیروزآباد سفر کرد، اما به دلیل بیمهری میراث فرهنگی نتوانست برای اجرای قطعهای با تار، امکان ورود به کاخ اردشیر بابکان، را پیدا کند. او مدتهاست این پروژه را آغاز کرده است و درباره تاریخ این مکان مینویسد: «در جنگ جهانی اول شاهد رشادت قشقاییها به رهبری صولتالدوله و محافظت از حریم استان فارس از متجاوزین بودیم. قشقاییها با تکیه بر رشادت و همبستگی قومی، انگلیسیها را با شکستهایی سنگین از جمله در نبرد آقچشمه مواجه کردند. این نبردها یکی از نمونههای مهم تأثیر موسیقی در ایجاد همدلی و یکپارچگی و حس دلیری در یک قوم برای دفاع از خاک و خانواده است. «جنگنامه» صدای رشادت قشقاییها در تاریخ ایران است. آهنگی رزمی و محرک در دستگاه ایلخانی که هنوز به عنوان نماد عصیان در برابر ظلم نقشآفرینی میکند و مقابل ناجوانمردی میایستد. جنگ جهانی اول با وجود اعلام بیطرفی ایران، ۴۰ درصد جمعیت کشورمان را از بین برد. اقوام مختلف همیشه در حفظ مرزها از قدرت مرکزی چند قدم جلوتر بودهاند و با آهنگهای حماسی مانند «جنگنامه» و «تفنگ» (لری) یکپارچگی را قوام بخشیدهاند. حالا اجرای قطعهای که نماد یکپارچگی ملی و محرک دفاع در برابر تجاوز به خاک بوده، با ممانعت مواجه میشود. از طرف مدیری (جناب ضرغامی) که با افتخار اعلام میکند: «کاری میکنم کباب بناب، مک دونالد شود». مدیری که تخت جمشید و پاسارگاد را به خاطر منع حفر چاه برای کشاورزان نکوهش میکند. مسیر تار ایرانی به دلیل کنشگر و صلحطلب بودنش از آسمان صیقل داده میشود».