|

مصائب آلودگی هوای پایتخت

چرا تهران «شنبه» تعطیل نشد

هوای غبارآلود تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، پایتخت ایران را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرد؛ اما همین ویژگی هم باعث نشد تا مسئولان استانی نسبت به تعطیلی پایتخت در روز شنبه قانع شوند. بنا بر اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی و محیط زیست، کیفیت هوای پایتخت در روزهای اخیر به قدری آلوده بود که اعلان وضعیت قرمز شده بود؛ یعنی تنفس در این هوای آلوده برای همه شهروندان اعم از بیماران و سالمندان و کودکان و افراد سالم، خطرناک است.

چرا تهران «شنبه» تعطیل نشد

حبیب احسنی پور: ‌هوای غبارآلود تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، پایتخت ایران را به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل کرد؛ اما همین ویژگی هم باعث نشد تا مسئولان استانی نسبت به تعطیلی پایتخت در روز شنبه قانع شوند.

بنا بر اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی و محیط زیست، کیفیت هوای پایتخت در روزهای اخیر به قدری آلوده بود که اعلان وضعیت قرمز شده بود؛ یعنی تنفس در این هوای آلوده برای همه شهروندان اعم از بیماران و سالمندان و کودکان و افراد سالم، خطرناک است.

در چنین شرایطی، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی وضع هوا، درباره وضعیت نامطلوب آب‌و‌هوا با بیان اینکه مردم تهران با شرایط بد آب‌و‌هوایی مواجه هستند که در گذشته شاهد آن نبودند، گفته است: همان‌طور که قبلا هشدار داده بودیم، وضعیتی که الان دچار آن هستیم، در اثر دو عامل یعنی نفوذ گردو‌خاک از کشور عراق و سوریه و وزش باد شدید در سطح کشور که موجب خیزش گرد‌و‌خاک محلی شده، باعث افزایش سطح آلاینده‌ها و کاهش دید در بخش‌های زیادی از کشور و تهران شده است. به گفته عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در این شرایط افزایش شدید بیماری‌های قلبی یا ریوی را داریم که ممکن است منجر به مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان شود و همچنین افزایش شدید عوارض تنفسی را شاهد خواهیم بود.

شاید همین توضیحات کافی باشد برای اینکه به اهمیت تعطیلی تهران در روز شنبه پی ببریم؛ زیرا هوای تهران در روزهای عادی نیز آلوده است و همواره به گروه‌های حساس توصیه می‌شود کمتر در معابر رفت‌وآمد کنند. حالا که گرد‌و‌خاک هم به آلودگی هوا دامن زده است، باید بیش‌از‌پیش نگران سلامت شهروندان به‌ویژه سالمندان، کودکان و بیماران بود.

ازاین‌رو شهروندان تهرانی لحظه‌شماری می‌کردند که خبر تعطیلی پایتخت در روز شنبه را بشنوند؛ اما استاندار تهران با وعده به شهروندان برای تصمیم‌گیری در ساعت ۲۲ جمعه ۱۹ فروردین، در نهایت آب پاکی را روی دست شهروندان ریخت و اعلام کرد که پایتخت شنبه تعطیل نیست. ادعای محسن منصوری در توضیح اینکه چرا تهران شنبه تعطیل نمی‌شود، این بود که طبق پیش‌بینی هواشناسی تا چند ساعت آینده (جمعه‌شب) شاخص آلودگی هوای تهران کمتر خواهد شد و به ‌همین ‌دلیل شنبه ادارات و مراکز آموزشی تعطیل نمی‌شوند.

این در حالی است که کارشناس سازمان هواشناسی عنوان کرده است با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه به جهت کم‌بارشی داشته‌ایم، این موضوع تکرار خواهد شد و اوج این گرد‌و‌خاک از فروردین تا مرداد است.

بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت در صبح شنبه نیز در وضعیت خطرناک قرار داشته و تغییر چندانی نسبت به روز جمعه نداشته است.

با این اوصاف شهر تهران تعطیل نشد تا شرایط عادی تلقی شود؛ درست مثل اوضاع کرونایی که ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت همه چیز عادی شود، در‌حالی‌که باید نسبت به افزایش موارد ابتلا در روزهای آینده نگران بود؛ زیرا حداقل دو هفته بعد از پایان تعطیلات نوروزی می‌توان متوجه وخامت اوضاع کرونایی شد. مشابه این اتفاق برای هوای آلوده تهران رخ داده و استانداری هیچ دلیلی ندید که پایتخت تعطیل شود.

شاید این تفکر در راستای سیاست‌های ستاد ملی کرونا باشد. در‌حالی‌که اعضای کمیته علمی کشوری کووید‌۱۹ نگران بازگشایی‌ها هستند، همین شرایط برای آلودگی هوا نیز تکرار شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها