|

رئیس جمعیت هلال احمر بازداشت شد

پیوندی به استعفا نرسید

گروه جامعه، سمیرا حسینی : هنوز يك روز از استعفاي علي‌اصغر پيوندي، رئيس جمعيت هلال‌احمر نگذشته بود كه خبر بازداشت او خبر‌ساز شد. روز سه‌شنبه ناآرام‌ترين روز براي سازمان هلال‌احمر اين نهاد غير‌دولتي و بشردوستانه بود. صبح آن روز نا‌آرامي‌‌ها با نامه استعفاي بلند‌پايه‌ترين مقام اين سازمان آغاز و در ساعات پاياني آن روز با خبر بازداشت پيوندي به اوج خود رسيد؛ بازداشتي كه به گفته برخي رسانه‌ها از سوي سازمان اطلاعات سپاه پيش از سفر ايشان به ژنو صورت گرفته است. روز گذشته نيز محمود واعظی، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور، با تأييد خبر بازداشت اين مقام مسئول عنوان كرد «آقای پیوندی قصد خروج از کشور را داشتند. او چند روز پیش از ما اجازه گرفتند در اجلاسی در ژنو شرکت کنند؛ ولی ما نمی‌دانستیم ایشان ممنوع‌الخروج بوده؛ وگرنه می‌گفتیم معاون آقای پیوندی برای شرکت در اجلاس شرکت کند».
علی‌اصغر پیوندی سومين رئیس جمعیت هلال‌احمر در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني بود. او افزون بر اخبار استعفا و تكذيبيه‌های مكرر در ماه‌هاي گذشته، مدت‌هاست كه نامش با پرونده‌ فساد مالي در اين سازمان گره‌ خورده است و به همين خاطر بود كه چندي پيش ‌‌به مدت چند ساعت بازداشت و در نهايت با قيد وثيقه آزاد شد؛ بازداشتي كه ظاهرا در ارتباط با بازداشت یکی از منصوبان او یعنی مدیر سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر و دستگیری یک فرد نزدیک به او در ماه‌های گذشته انجام شد.
هرچند مدت زيادی از خبر استعفا و بازداشت پيوندي نگذشته است؛ اما شنيده‌ها حاكي از آن است که شريعتي، استاندار خوزستان، كانديداي بعدي رياست هلال‌احمر است.
عبدالرسول وصال، مدير‌مسئول سابق روزنامه شهروند، وابسته به جمعيت هلال‌احمر، با اشاره به اینکه مصيبت وارده بر هلال‌احمر در طول دو دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني خيلي سنگين‌تر از آن است كه بخواهيم درباره يك فرد صحبت كنيم، به «شرق» مي‌گويد: پيش از هر چيز بايد به این امر مهم توجه كنيم كه يك نهاد عام‌المنفعه و معتبري كه بايد مورد اعتماد مردم و نهاد‌هاي بين‌المللي باشد، چقدر تحمل تغيير و تحول داشته است. در دوران رؤسای جمهور پيشين، هر رئيس‌جمهوري كه روي كار آمد، در هر دو دوره خدمت‌شان (یعنی کل دوره هشت‌ساله) يك رئيس هلال‌احمر انتخاب مي‌شد؛ اما اگر بخواهيم در دولت روحاني به كارنامه هلال‌احمر نگاهي بکنیم، به نظر می‌رسد نمره آن پایین است! آن‌هم به دليل اينكه ايشان مبناي پايداري ثابت را در اين سازمان ناديده گرفت و در انتصاب مديران پي‌در‌پي دست‌ودل‌بازي كرد. به‌ويژه اينكه از دوره‌اي به بعد تعيين اين مديران منوط به افرادي شد كه در سايه درباره سازمان هلال‌احمر تصميم مي‌گرفتند.
مدیر‌مسئول سابق روزنامه شهروند تصریح کرد: جمعیت هلال احمر كه يك سازمان مردم‌نهاد كه خودش پارلمان دارد و شش، هفت نفر نماينده داوطلبش در شوراي‌عالي هستند و مجمع عمومي داوطلبان هم دارد و یک نهاد نيمه‌دموكراتيك است، به اندازه‌ای انتصاب دولتي در آن صورت گرفت كه اعتبار جهاني خودش را ‌ زير سؤال برد؛ يعني همين كه مديري مناسبات جهاني خودش را با شوراي حكام و دبيرخانه دائمي جمعيت هلال‌احمر برقرار كرد، از سمت خود بركنار شد. اين نبود پايداري، ضربات مهلكي را به هلال‌احمر وارد كرد؛ به‌ويژه افرادي كه در سايه براي هلال‌احمر تصميم مي‌گرفتند، چه در انتصاب مديران مياني و چه مديران اصلي آن حاشيه‌های سياهي به وجود آوردند كه ابهامات مالي و بی‌اعتمادی به اين نهاد معتبر روز‌به‌روز بيشتر شد و متأسفانه دولت هم به هشدار دلسوزان و كساني كه مدت‌ها دست‌اندركار‌ اين سازمان بودند، اعتنايي نكرد و برخي از اين افراد بار سفر بستند و از جمعیت هلال‌احمر رفتند.
وصال در ادامه افزود: كساني كه در زمان دكتر نوربالا دوران خوش هلال‌احمر با يك مديريت سيستماتيك را كه در آنجا برپا شده بود، ديده بودند، در مناسبات نادرستي كه در طول دوره رياست‌جمهوري روحاني به‌ويژه در دوره مديریت دوره آخر به وجود آمد، از این نهاد رفتند و جمعيت هلا‌ل‌احمر را رها كردند. اين شد كه جمعيت هلال‌احمر وارد دوره‌ای شد كه تداركاتش بر‌اساس مناسباتي كه در سايه صورت مي‌گرفت، جلو رفت و اصل داوطلبي، برابري‌ و نوع‌دوستي و مداخله‌نکردن در امور سياسي و شعار‌هاي اصلي هلا‌ل‌احمر همه مخدوش و تبديل به ارزش‌هاي غير‌داوطلبانه و دولتي شد. روز‌به‌روز اين تشكيلات به جاي اينكه مردمي‌تر شود، به سمت دولتي‌ترشدن پيش رفت؛ يعني جايي كه ذاتش غيردولتي بود و اساس تأسيس آن فرهنگ داوطلبانه بود، تبديل به نهادي شد كه منتظر بودجه دولت بود و حتي در صرف بودجه دولتي هم هنر صرفه‌جويي و كارآمدي را از دست داد. به‌عنوان مثال اگر فرض بر اين بود كه 50 هزار چادر ميان زلزله‌زده‌ها توزيع كند، هيچ روش صحيحي براي نحوه توزیع این چادر وجود نداشت. 300 هزار چادر به منطقه ارسال مي‌كردند و در آخر هم همه ناراضي بودند كه چرا 50 هزار چادر توزيع نشده است.‌مدیر پیشین روزنامه شهروند با بیان اینکه مدير اولی که در زمان شروع دولت روحانی از سوی شوراي‌عالي هلال‌احمر انتخاب شد، مرد خوشنامی بود، گفت: آقاي دكتر فرهادي سابقه خوبي در دولت ميرحسين موسوي داشت، انسانی خوشنام و مردمي‌ بود كه انتخاب بسيار مناسبي براي هلال‌احمر بود؛ اما تا ايشان شروع به چينش گزينه‌هاي مناسب براي هلال‌احمر كرد و افراد‌ی را كه از هلال‌احمر رفته بودند، دوباره به خدمت دعوت كرد و تعدادي از هسته‌هايي كه زمان نوربالا تربیت شده و زمان احمدي‌نژاد از كار بي‌كار شده بودند، جمع كرد و هلال‌احمر را داشت روبه‌راه مي‌كرد، کارش نیمه‌تمام ماند و به وزارت علوم رفت. این جابه‌جایی در حالی اتفاق افتاد که ما راضي نبوديم.
من آن زمان در روزنامه شهروند بودم. ما معتقد بوديم كه دولت براي پيداكردن وزیر علوم به قحط‌الرجال نخورده است كه فردی را كه در حوزه هلال كار كرده و نايب‌رئيس شوراي حكام است و اعتبار جهاني دارد، هم در داخل و هم خارج مورد اعتماد است و درواقع مناسب‌ترين فرد براي هلال‌احمر است به وزارت علوم ببرد. اما آقای فرهادی از هلال رفت و بعد از او دكتر ضيايي مديريت هلال‌احمر را برعهده گرفتند. ايشان فردی باهوش بودند و تا چم‌وخم كار را ياد گرفتند، روح هلا‌ل‌احمر را دريافت كردند و خواستند براي اين سازمان برنامه‌ريزي كنند؛ نمي‌دانيم به چه دليل بركنار شدند! هرچه هم تلاش كرديم كه اين پيام را به دولت برسانيم كه اين كار زيان‌بار است، نشد. من دوبار همراه دوستان به خدمت آقاي جهانگيري رسيدم و به ايشان متذكر شدم دكتر ضيايي انسان فرهيخته و متخصصي است و هرطور شده ايشان را در جمعیت نگه داريد؛ اما در نهايت متوجه شديم به خواسته‌هاي برخي افراد در سايه عمل نكرده است. افرادي كه قصد داشتند مجموعه معاملات هلال‌احمر، اعم از دارو و ساختمان‌سازي را برعهده بگيرند، اما دكتر ضيايي زير بار اين کار نرفته است که در نهايت او را بركنار كردند. حتي صحبت شد كه بگذاريد دوره چهارساله آقای ضیایی تمام شود، اما اجازه ندادند تا اينكه مدير بعدي آمد و همه‌چيز هلا‌ل‌احمر تغيير كرد. سرعت تغيیرات به‌قدري بود كه تيم آقاي پيوندي نيز دچار اختلاف شد! چرا مي‌گفتند در هلال‌احمر معاملات نامناسبي صورت مي‌گيرد. بنابراین برخي از آنها از سمت خود استعفا دادند و از آن به‌بعد بود که جمعيت هلال‌احمر در زمان آقاي پيوندي هم روز خوشي نديد.
او با اشاره به استعفای پیوندی گفت: آقاي پيوندي سه‌شنبه استعفا دادند، اما ايشان بيش از يك سال بود كه سوار يك كشتي پرتلاطم شده بود كه هيچ‌گاه تلاطم این‌چنینی بر کشتی هلال حاکم نبود. در همين مدت نيز زلزله پشت زلزله مي‌آمد و داخل هلال‌احمر ناپايداري ايجاد شده بود. از سويي كشور هم از نظر حوادث طبيعي دچار بحران شده بود. اين در حالي بود كه اين نهاد در صف اول فعاليت‌هاي بشردوستانه در كشور است. حالا امیدوارم در انتخاب مدیر جدید برای جمعیت هلال‌احمر، آقاي روحاني اشتباهات گذشته را تکرار نکند و هلا‌ل‌احمر را به دست كسي كه نمي‌شناسد، ندهد.
سازمان هلال‌احمر مدت‌هاست‌ كه روي آرامش به خود نديده است، آن‌ هم نه به دليل وقوع سيل يا زلزله، بلكه به دليل حواشي ماه‌هاي اخير مانند استعفا، بازداشت برخي از مديران و مسئولان متخلف در اين سازمان به دلیل فساد مالی و سوءاستفاده از موقعیت سازمانی. در حالي فساد در هلال‌احمر اين نهاد بشردوستانه صورت گرفته است كه وضعيت بازار دارو خوب نيست، تحریم‌هاي خارجی اوضاع را بد و فساد داخلی آن را بدتر كرده است. اگر تا چند‌وقت پيش تنها سازمان غذا و دارو در صدر اين اخبار بود، حالا مدت‌هاست كه سازمان هلال‌احمر نيز در صدر اخبار فساد در حوزه سلامت قرار گرفته است.
شهريورماه امسال بود كه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، با تأييد خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر گفت: «به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل شد و اخیرا افرادی بازداشت شده‌اند. این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. در این ارتباط تعدادی از افراد بازداشت شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این پرونده و سایر پرونده‌های دارویی اهتمام به رسیدگی جدی داریم».
البته روابط‌عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر پس از بازداشت رئيس اين بخش در تاريخ 28 مرداد امسال، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد، مأموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سؤالات و ابهامات موجود درخصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی موردنیاز کشور آنها را همراهی کند. بر اساس آنچه تاکنون به پیگیری‌های واحد حقوقی سازمان تدارکات پزشکی اعلام شده، این موضوع مرتبط با خرید و واردات داروی گلوکانتیم می‌شود که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است».
ماجرا به همين‌جا ختم نشد و در ادامه رسیدگی به تخلفات مالی در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، یکی ديگر از سرشبکه‌های مربوط به واردات دارو در اين سازمان بازداشت شد؛ خبري كه ابتدا مهر آن را رسانه‌اي كرد و نوشت: ««ح. ا» در سال‌های اخیر از طریق نفوذ و شبکه‌سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال‌احمر را جلب و به‌عنوان واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح کند که در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نام‌برده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد».
همان زمان اجتهادی، مشاور امور ارتباطات اين سازمان در تویيتر خود نوشت: «دوستداران هلال‌احمر نگران نشوند. رخدادهای اخیر نتیجه همکاریِ بخش حقوقی و حراست جمعیت با دستگاه‌های نظارتی است. شایعات اخیر را افرادی تهیه می‌کنند که به نتایج موردانتظار از استعفای‌ دسته‌جمعی نرسیده‌ یا منافعشان قطع شده است. توجه ما به انجام کار‌های بنیادین است، نه شایعات».

گروه جامعه، سمیرا حسینی : هنوز يك روز از استعفاي علي‌اصغر پيوندي، رئيس جمعيت هلال‌احمر نگذشته بود كه خبر بازداشت او خبر‌ساز شد. روز سه‌شنبه ناآرام‌ترين روز براي سازمان هلال‌احمر اين نهاد غير‌دولتي و بشردوستانه بود. صبح آن روز نا‌آرامي‌‌ها با نامه استعفاي بلند‌پايه‌ترين مقام اين سازمان آغاز و در ساعات پاياني آن روز با خبر بازداشت پيوندي به اوج خود رسيد؛ بازداشتي كه به گفته برخي رسانه‌ها از سوي سازمان اطلاعات سپاه پيش از سفر ايشان به ژنو صورت گرفته است. روز گذشته نيز محمود واعظی، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور، با تأييد خبر بازداشت اين مقام مسئول عنوان كرد «آقای پیوندی قصد خروج از کشور را داشتند. او چند روز پیش از ما اجازه گرفتند در اجلاسی در ژنو شرکت کنند؛ ولی ما نمی‌دانستیم ایشان ممنوع‌الخروج بوده؛ وگرنه می‌گفتیم معاون آقای پیوندی برای شرکت در اجلاس شرکت کند».
علی‌اصغر پیوندی سومين رئیس جمعیت هلال‌احمر در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني بود. او افزون بر اخبار استعفا و تكذيبيه‌های مكرر در ماه‌هاي گذشته، مدت‌هاست كه نامش با پرونده‌ فساد مالي در اين سازمان گره‌ خورده است و به همين خاطر بود كه چندي پيش ‌‌به مدت چند ساعت بازداشت و در نهايت با قيد وثيقه آزاد شد؛ بازداشتي كه ظاهرا در ارتباط با بازداشت یکی از منصوبان او یعنی مدیر سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر و دستگیری یک فرد نزدیک به او در ماه‌های گذشته انجام شد.
هرچند مدت زيادی از خبر استعفا و بازداشت پيوندي نگذشته است؛ اما شنيده‌ها حاكي از آن است که شريعتي، استاندار خوزستان، كانديداي بعدي رياست هلال‌احمر است.
عبدالرسول وصال، مدير‌مسئول سابق روزنامه شهروند، وابسته به جمعيت هلال‌احمر، با اشاره به اینکه مصيبت وارده بر هلال‌احمر در طول دو دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني خيلي سنگين‌تر از آن است كه بخواهيم درباره يك فرد صحبت كنيم، به «شرق» مي‌گويد: پيش از هر چيز بايد به این امر مهم توجه كنيم كه يك نهاد عام‌المنفعه و معتبري كه بايد مورد اعتماد مردم و نهاد‌هاي بين‌المللي باشد، چقدر تحمل تغيير و تحول داشته است. در دوران رؤسای جمهور پيشين، هر رئيس‌جمهوري كه روي كار آمد، در هر دو دوره خدمت‌شان (یعنی کل دوره هشت‌ساله) يك رئيس هلال‌احمر انتخاب مي‌شد؛ اما اگر بخواهيم در دولت روحاني به كارنامه هلال‌احمر نگاهي بکنیم، به نظر می‌رسد نمره آن پایین است! آن‌هم به دليل اينكه ايشان مبناي پايداري ثابت را در اين سازمان ناديده گرفت و در انتصاب مديران پي‌در‌پي دست‌ودل‌بازي كرد. به‌ويژه اينكه از دوره‌اي به بعد تعيين اين مديران منوط به افرادي شد كه در سايه درباره سازمان هلال‌احمر تصميم مي‌گرفتند.
مدیر‌مسئول سابق روزنامه شهروند تصریح کرد: جمعیت هلال احمر كه يك سازمان مردم‌نهاد كه خودش پارلمان دارد و شش، هفت نفر نماينده داوطلبش در شوراي‌عالي هستند و مجمع عمومي داوطلبان هم دارد و یک نهاد نيمه‌دموكراتيك است، به اندازه‌ای انتصاب دولتي در آن صورت گرفت كه اعتبار جهاني خودش را ‌ زير سؤال برد؛ يعني همين كه مديري مناسبات جهاني خودش را با شوراي حكام و دبيرخانه دائمي جمعيت هلال‌احمر برقرار كرد، از سمت خود بركنار شد. اين نبود پايداري، ضربات مهلكي را به هلال‌احمر وارد كرد؛ به‌ويژه افرادي كه در سايه براي هلال‌احمر تصميم مي‌گرفتند، چه در انتصاب مديران مياني و چه مديران اصلي آن حاشيه‌های سياهي به وجود آوردند كه ابهامات مالي و بی‌اعتمادی به اين نهاد معتبر روز‌به‌روز بيشتر شد و متأسفانه دولت هم به هشدار دلسوزان و كساني كه مدت‌ها دست‌اندركار‌ اين سازمان بودند، اعتنايي نكرد و برخي از اين افراد بار سفر بستند و از جمعیت هلال‌احمر رفتند.
وصال در ادامه افزود: كساني كه در زمان دكتر نوربالا دوران خوش هلال‌احمر با يك مديريت سيستماتيك را كه در آنجا برپا شده بود، ديده بودند، در مناسبات نادرستي كه در طول دوره رياست‌جمهوري روحاني به‌ويژه در دوره مديریت دوره آخر به وجود آمد، از این نهاد رفتند و جمعيت هلا‌ل‌احمر را رها كردند. اين شد كه جمعيت هلال‌احمر وارد دوره‌ای شد كه تداركاتش بر‌اساس مناسباتي كه در سايه صورت مي‌گرفت، جلو رفت و اصل داوطلبي، برابري‌ و نوع‌دوستي و مداخله‌نکردن در امور سياسي و شعار‌هاي اصلي هلا‌ل‌احمر همه مخدوش و تبديل به ارزش‌هاي غير‌داوطلبانه و دولتي شد. روز‌به‌روز اين تشكيلات به جاي اينكه مردمي‌تر شود، به سمت دولتي‌ترشدن پيش رفت؛ يعني جايي كه ذاتش غيردولتي بود و اساس تأسيس آن فرهنگ داوطلبانه بود، تبديل به نهادي شد كه منتظر بودجه دولت بود و حتي در صرف بودجه دولتي هم هنر صرفه‌جويي و كارآمدي را از دست داد. به‌عنوان مثال اگر فرض بر اين بود كه 50 هزار چادر ميان زلزله‌زده‌ها توزيع كند، هيچ روش صحيحي براي نحوه توزیع این چادر وجود نداشت. 300 هزار چادر به منطقه ارسال مي‌كردند و در آخر هم همه ناراضي بودند كه چرا 50 هزار چادر توزيع نشده است.‌مدیر پیشین روزنامه شهروند با بیان اینکه مدير اولی که در زمان شروع دولت روحانی از سوی شوراي‌عالي هلال‌احمر انتخاب شد، مرد خوشنامی بود، گفت: آقاي دكتر فرهادي سابقه خوبي در دولت ميرحسين موسوي داشت، انسانی خوشنام و مردمي‌ بود كه انتخاب بسيار مناسبي براي هلال‌احمر بود؛ اما تا ايشان شروع به چينش گزينه‌هاي مناسب براي هلال‌احمر كرد و افراد‌ی را كه از هلال‌احمر رفته بودند، دوباره به خدمت دعوت كرد و تعدادي از هسته‌هايي كه زمان نوربالا تربیت شده و زمان احمدي‌نژاد از كار بي‌كار شده بودند، جمع كرد و هلال‌احمر را داشت روبه‌راه مي‌كرد، کارش نیمه‌تمام ماند و به وزارت علوم رفت. این جابه‌جایی در حالی اتفاق افتاد که ما راضي نبوديم.
من آن زمان در روزنامه شهروند بودم. ما معتقد بوديم كه دولت براي پيداكردن وزیر علوم به قحط‌الرجال نخورده است كه فردی را كه در حوزه هلال كار كرده و نايب‌رئيس شوراي حكام است و اعتبار جهاني دارد، هم در داخل و هم خارج مورد اعتماد است و درواقع مناسب‌ترين فرد براي هلال‌احمر است به وزارت علوم ببرد. اما آقای فرهادی از هلال رفت و بعد از او دكتر ضيايي مديريت هلال‌احمر را برعهده گرفتند. ايشان فردی باهوش بودند و تا چم‌وخم كار را ياد گرفتند، روح هلا‌ل‌احمر را دريافت كردند و خواستند براي اين سازمان برنامه‌ريزي كنند؛ نمي‌دانيم به چه دليل بركنار شدند! هرچه هم تلاش كرديم كه اين پيام را به دولت برسانيم كه اين كار زيان‌بار است، نشد. من دوبار همراه دوستان به خدمت آقاي جهانگيري رسيدم و به ايشان متذكر شدم دكتر ضيايي انسان فرهيخته و متخصصي است و هرطور شده ايشان را در جمعیت نگه داريد؛ اما در نهايت متوجه شديم به خواسته‌هاي برخي افراد در سايه عمل نكرده است. افرادي كه قصد داشتند مجموعه معاملات هلال‌احمر، اعم از دارو و ساختمان‌سازي را برعهده بگيرند، اما دكتر ضيايي زير بار اين کار نرفته است که در نهايت او را بركنار كردند. حتي صحبت شد كه بگذاريد دوره چهارساله آقای ضیایی تمام شود، اما اجازه ندادند تا اينكه مدير بعدي آمد و همه‌چيز هلا‌ل‌احمر تغيير كرد. سرعت تغيیرات به‌قدري بود كه تيم آقاي پيوندي نيز دچار اختلاف شد! چرا مي‌گفتند در هلال‌احمر معاملات نامناسبي صورت مي‌گيرد. بنابراین برخي از آنها از سمت خود استعفا دادند و از آن به‌بعد بود که جمعيت هلال‌احمر در زمان آقاي پيوندي هم روز خوشي نديد.
او با اشاره به استعفای پیوندی گفت: آقاي پيوندي سه‌شنبه استعفا دادند، اما ايشان بيش از يك سال بود كه سوار يك كشتي پرتلاطم شده بود كه هيچ‌گاه تلاطم این‌چنینی بر کشتی هلال حاکم نبود. در همين مدت نيز زلزله پشت زلزله مي‌آمد و داخل هلال‌احمر ناپايداري ايجاد شده بود. از سويي كشور هم از نظر حوادث طبيعي دچار بحران شده بود. اين در حالي بود كه اين نهاد در صف اول فعاليت‌هاي بشردوستانه در كشور است. حالا امیدوارم در انتخاب مدیر جدید برای جمعیت هلال‌احمر، آقاي روحاني اشتباهات گذشته را تکرار نکند و هلا‌ل‌احمر را به دست كسي كه نمي‌شناسد، ندهد.
سازمان هلال‌احمر مدت‌هاست‌ كه روي آرامش به خود نديده است، آن‌ هم نه به دليل وقوع سيل يا زلزله، بلكه به دليل حواشي ماه‌هاي اخير مانند استعفا، بازداشت برخي از مديران و مسئولان متخلف در اين سازمان به دلیل فساد مالی و سوءاستفاده از موقعیت سازمانی. در حالي فساد در هلال‌احمر اين نهاد بشردوستانه صورت گرفته است كه وضعيت بازار دارو خوب نيست، تحریم‌هاي خارجی اوضاع را بد و فساد داخلی آن را بدتر كرده است. اگر تا چند‌وقت پيش تنها سازمان غذا و دارو در صدر اين اخبار بود، حالا مدت‌هاست كه سازمان هلال‌احمر نيز در صدر اخبار فساد در حوزه سلامت قرار گرفته است.
شهريورماه امسال بود كه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، با تأييد خبر بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر گفت: «به لحاظ برخی تخلفات در واردات دارو با ارز دولتی و گران‌نمایی دارو و فروش برخی داروها با نرخ آزاد در بازار پرونده‌ای تشکیل شد و اخیرا افرادی بازداشت شده‌اند. این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. در این ارتباط تعدادی از افراد بازداشت شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در این پرونده و سایر پرونده‌های دارویی اهتمام به رسیدگی جدی داریم».
البته روابط‌عمومی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر پس از بازداشت رئيس اين بخش در تاريخ 28 مرداد امسال، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «صبح روز یکشنبه ۲۷ مرداد، مأموران با حضور در دفتر رئیس سازمان تدارکات پزشکی از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سؤالات و ابهامات موجود درخصوص یکی از پرونده‌های مربوط به واردات یک نوع داروی موردنیاز کشور آنها را همراهی کند. بر اساس آنچه تاکنون به پیگیری‌های واحد حقوقی سازمان تدارکات پزشکی اعلام شده، این موضوع مرتبط با خرید و واردات داروی گلوکانتیم می‌شود که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز (سالک) است».
ماجرا به همين‌جا ختم نشد و در ادامه رسیدگی به تخلفات مالی در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، یکی ديگر از سرشبکه‌های مربوط به واردات دارو در اين سازمان بازداشت شد؛ خبري كه ابتدا مهر آن را رسانه‌اي كرد و نوشت: ««ح. ا» در سال‌های اخیر از طریق نفوذ و شبکه‌سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال‌احمر را جلب و به‌عنوان واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح کند که در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نام‌برده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد».
همان زمان اجتهادی، مشاور امور ارتباطات اين سازمان در تویيتر خود نوشت: «دوستداران هلال‌احمر نگران نشوند. رخدادهای اخیر نتیجه همکاریِ بخش حقوقی و حراست جمعیت با دستگاه‌های نظارتی است. شایعات اخیر را افرادی تهیه می‌کنند که به نتایج موردانتظار از استعفای‌ دسته‌جمعی نرسیده‌ یا منافعشان قطع شده است. توجه ما به انجام کار‌های بنیادین است، نه شایعات».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها