|

دور دنیا در یک دقیقه

هوش مصنوعی معمای «مدونا دلارُزا» رافائل را حل کرد؟؛ دست استاد و شاگرد در کار است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

هوش مصنوعی معمای «مدونا دلارُزا» رافائل را حل کرد؟؛ دست استاد و شاگرد در کار است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 راهی الیزه می‌شویم و پای مصاحبه با مکرون می‌نشینیم. او طرفدار دوپاردیو است. بعد از آن سری به برادفورد می‌زنیم که معمای شاهکار نقاشی رافائل را حل کرده است. در آخر ماجرای جمع‌آوری خودروهای تویوتا را می‌‌خوانیم.

 

فرانسه؛ مکرون نشان افتخار دوپاردیو را پس نمی‌گیرد

رئیس‌جمهور فرانسه منتقد تعقیب ژرار دوپاردیو و معتقد است بر اساس گزارش‌ها نمی‌شود نشان افتخار او را پس گرفت. مکرون می‌گوید نشان افتخار ابزار اخلاقی نیست.

این بازیگر کهنه‌کار و ستاره سینمای فرانسه در سال ۱۹۹۶ نشان دولتی لژیون دونور یا نشان افتخار دریافت کرده است. او از سال ۲۰۲۱ به تجاوز، آزار جنسی و رفتارهای جنسیت‌زده متهم است.

تکرار اظهارات جنسیتی از سوی دوپاردیو بار دیگر نام او را سر زبان‌ها انداخته است. وزیر فرهنگ فرانسه در واکنش به این اظهارات احتمال بازپس‌گرفتن نشان افتخار دوپاردیو را مطرح کرده است.

 

اسپانیا؛ هوش مصنوعی معمای «مدونا دلارزا» را حل کرد؟

شاهکار نقاشی «مدونا دلارزا» مدت‌هاست سوژه پرسش کارشناسان نقاشی دوران رنسانس شده است. این شاهکار به کل هنر دست رافائل نقاش است یا دست دیگری هم در کار بوده است؟

در این نقاشی مریم مقدس، عیسی، جوزف و جان باپتیست نوزاد را می‌بینیم. برخی کارشناسان می‌گویند این نقاشی را باید به کارگاه رافائل نسبت داد و نباید گفت که به تمامی کار خود اوست. 

حالا هوش مصنوعی دانشگاه برادفورد شاید تردیدها را برطرف کرده باشد؛ صورت مریم کار دست رافائل است، اما صورت جوزف نه! این شاهکار در موزه‌ای در اسپانیا نگهداری می‌شود.

 

ایتالیا؛ تهیه قانون حفاظت از مسیحیت در مدارس

حزب حاکم در ایتالیا تصمیم دارد تا با وضع قانون از ریشه‌های مسیحی و آیین‌های مذهبی حفاظت کند و مانع از تغییر فرهنگ شود.

پیش‌نویس این قانون به دست اعضای حزب برادران ایتالیا در حال تهیه است. این اقدام در واکنش به مدارسی است که جشن‌های عمومی مثل کریسمس را در فصل تعطیلات برگزار می‌کنند.

اگر این قانون تهیه و تصویب شود، با معلم‌ها و مدارسی که به کریسمس اهمیت نمی‌دهد و اشاره‌ای به تولد مسیح نمی‌کنند، حتما برخورد انضباطی خواهد شد. 

 

تویوتا؛ نقص فنی و جمع‌آوری یک میلیون خودرو

کمپانی خودروسازی تویوتا فراخوان جمع‌آوری یک میلیون خودرو از آمریکا را صادر کرده است. بیم‌ آن می‌رود ایربگ این خودروها باز نشود.

خودروهای لکسوس، کمری، آوالون و … ساخت ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ شامل این فراخوان می‌شوند. طی ماه‌های اخیر سومین بار است که تویوتا مجبور به جمع‌آوری برخی خودروهای خود از بازار می‌شود.

کارشناسان توضیح می‌دهند حسگر صندلی جلوی این خودروها از استاندارد لازم برخوردار نیست و همین موضوع مانع از عملکرد صحیح ایربگ‌ها می‌شود.

 

لیگ برتر جزیره و تبلیغ شرط‌بندی؛ کودکان نگاه می‌کنند!

پارلمان بریتانیا گزارش می‌دهد حذف تبلیغات بنگاه‌های شرط‌بندی از لباس بازیکنان تاثیر چندانی بر نتایج تحقیقات نخواهد داشت. پارلمان بریتانیا نگران تاثیر شرط‌بندی بر کودکان است.

باشگاه‌های فوتبال بریتانیا داوطلبانه تصمیم گرفته اند از فصل ۲۰۲۶ تبلیغ شرط‌بندی را از روی پیراهن حذف کنند. اما گزارش‌ها می‌گویند این اقدامات بی‌فایده است؛ بمب‌باران تبلیغاتی قمار همچنان ادامه دارد و هر جا که فوتبال باشد، نگاه کودکان و تبلیغ قمار هم هست!

تبلیغات شر‌ط‌بندی در دوران نخست‌وزیری تونی بلر آزاد شد و رونق گرفت. آن روزها هنوز گوشی‌‌های هوشمند به بازار نیامده بودند. به نظر می‌رسد پارلمان در پی تغییر قوانین است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها