|

آغاز روند کاهشی قیمت ارز در عراق؛

حدود 2 میلیارد دلار؛ حجم سرمایه‌گذاری قطر در اردن

الصباح عراق، در گزارشی به آغاز روند کاهشی قیمت ارز در عراق پرداخته است.

حدود 2 میلیارد دلار؛ حجم سرمایه‌گذاری قطر در اردن

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الصباح، الیوم السابع،الخلیج اونلاین، و الجزیره.

در این میان الصباح عراق، در گزارشی به آغاز روند کاهشی قیمت ارز در عراق پرداخته است.

 

الجزیره: 

سفر محرمانه وزیر اسرائیلی به امارات

وزیر امور راهبردی اسرائیل در سفری محرمانه به ابوظبی با مقامات ارشد امارات دیدار کرد.

پایگاه خبری عبری «والا» دوشنبه شب به نقل از منابع مطلع خبر داد که «رون درمر»، وزیر امور راهبردی اسرائیل و از نزدیک‌ترین چهره‌ها به «بنیامین نتانیاهو» در سفری محرمانه با ابوظبی جزئیات سفر احتمالی نخست‌وزیر اسرائیل به امارات را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، اقدام «ایتمار بن غفیر»، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، در نقض حریم مسجد الاقصی در اوایل ماه جاری میلادی که از جانب امارات محکوم شد، موجب تعویق سفر نتانیاهو به ابوظبی شده بود و هماهنگی برای تعیین زمان تازه برای این سفر را دشوار کرده است.

سفر درمر اولین سفر یک وزیر اسرائیلی به امارات پس از تشکیل کابینه جدید در اسرائیل است.

درمر از جانب نتانیاهو مسئول هماهنگی با امریکا و مدیریت نزاع با ایران و تماس با عربستان و گسترش توافقات موسوم به ابراهیم برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی است.

 

الصباح: 

آغاز روند کاهشی قیمت ارز در عراق

 با تشدید اقدامات دولت برای مهار قیمت ارز، قیمت دلار در بازارهای عراق کاهش شدید را نشان داد.

 قیمت ارز که در بازارهای عراق از 16 هزار و 700 دینار عبور کرده بود، در پایان روز دوشنبه (23 ژانویه) کم‌تر از 16 هزار دینار معامله شد.

قیمت رسمی دلار در عراق 1470 دینار است و دولت می‌کوشد که قیمت بازار آزاد را به این مبلغ بازگرداند.

دولت عراق در روزهای اخیر با صدور 7 بخشنامه تلاش کرد که با همکاری بخش خصوصی مانع از افزایش قیمت کالاها و تورم به علت افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شود.

از جمله مصوبات دولت در این باره، فروش دلار به قیمت 1460 دینار برای تاجران خرده‌پا توسط بانک تجاری عراق و اختصاص 500 میلیون دلار به این منظور بود.

 

الخلیج اونلاین: 

رشد اقتصادی 3.3 درصدی کشورهای عربی منطقه در سال 2023

رویترز اعلام کرد اقتصاد کشورهای عربی منطقه در سال 2023 و 2024 به ترتیب 3.3 و 3.8 درصد رشد خواهد داشت.

کشورهای عربی منطقه در طول سال 2022، به لطف عملکرد عموما قوی اقتصادی توانستند از آشفتگی جهانی ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی، جنگ اوکراین و روسیه، بحران انرژی، تشدید نرخ تورم و نوسانات بازار فاصله بگیرند.

پیش بینی های بانک ابوظبی نشان داد که کشورهای شورای همکاری به پیشی گرفتن از رشد عملکرد اقتصاد جهانی طی سال 2023 ادامه خواهند داد.

طبق گزارش این بانک پیش بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی منطقه در سال جاری به حدود 4.2 درصد برسد، این در حالی است که در پایان سال 2022 به حدود 6.5 درصد رسید.

پیش بینی ها برای کشورهای شورای همکاری در تضاد با ارزیابی صندوق بین المللی پول از اقتصاد جهانی است. این صندوق در اواخر دسامبر اعلام کرد که سال 2023 ضعیف ترین سال از نظر رشد اقتصادی جهانی از سال 2009 با نرخ رشد 2.7 درصد خواهد بود.

 

الیوم السابع: 

عبدالفتاح السیسی مهمان افتخاری مراسم سالروز استقلال هند

ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور به عنوان مهمان افتخاری مراسم سالروز استقلال هند به دهلی نو سفر می‌کند.

«بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر، صبح امروز (سه شنبه 24 ژانویه) ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که دعوت از «عبدالفتاح السیسی» به عنوان مهمان افتخاری از سوی دولت هندوستان نشان‌دهنده روابط نزدیک دو کشور و اهتمام ویژه هند به مصر و گسترش روابط و همکاری‌های مشترک میان دو کشور است.

وی افزود که این سفر به مناسبت سالروز استقلال هند از استعمار بریتانیا در 1950 و هم‌زمان با هفتادوپنجمین سالروز روابط دیپلماتیک دو کشور انجام می‌شود و السیسی در این سفر با شماری از مقامات هند و در رأس آنها رئیس جمهوری و نخست‌وزیر دیدار خواهد کرد.

راضی همچنین اظهار داشت که السیسی در این سفر با رؤسا و نمایندگان شماری از شرکت‌های مهم هندی دیدار خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها