|

مقام مصری: عراق می‌تواند تجربه مذاکرات ایران و عربستان را با مصر تکرار کند

اسپوتنیک، در گزارشی به تجربه مذاکرات ایران و عربستان و تکرار آن با مصر پرداخته است.

مقام مصری: عراق می‌تواند تجربه مذاکرات ایران و عربستان را با مصر تکرار کند

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،خبرگزاری رسمی عراق (واع)، خبرگزاری رسمی اردن، اسپوتنیک و خبرگزاری رسمی امارات "وام".

در این میان اسپوتنیک، در گزارشی به تجربه مذاکرات ایران و عربستان و تکرار آن با مصر پرداخته است.

 

اسپوتنیک- مقام مصری:

عراق می‌تواند تجربه مذاکرات ایران و عربستان را با مصر تکرار کند

یک مقام مصری تأکید کرد که وساطت عراق می‌توان موجب آغاز مشورت‌ها میان ایران و مصر برای عادی‌سازی روابط شود.

 «سعد عزت» رئیس شورای امور خارجی مصر، تأکید کرد که روابط مصر و ایران در هر حال روابطی معمولی نیست چون بسیاری پرونده‌ها مانع از عادی‌شدن کامل روابط دو کشور می‌شود هرچند وساطت عراق ممکن است فتح باب مشورت‌های دو کشور شود.

او گفت که اختلاف مصر با ایران به پرونده‌های متعددی از جمله روابط تهران با اخوان المسلمین و دخالت ایران در امور کشورهای منطقه مربوط می‌شود، هرچند باید در نظر داشت که رکن مهم سیاست خارجی مصر همکاری با همه طرف‌ها و کمک به حل نزاع‌های بین‌المللی از روش‌های مسالمت‌آمیز است.

وی تأکید کرد که عراق می‌تواند مانند مورد عربستان، نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور انجام دهد و افزود که می‌توان از تجربه عراق در این زمینه استفاده کرد به خصوص که عراق روابط ویژه با ایران دارد و روابط مصر با عراق هم شاهد تحولات مثبت بسیار خوبی بوده است.

 

خبرگزاری رسمی اردن: ولیعهد اردن به امارات رفت

الحسین بن عبدالله الثانی، ولیعهد اردن روز دوشنبه طی سفری رسمی به امارات رفت.

هدف از این سفر شرکت در تمرین نظامی مشترک اردن و امارات است که فردا سه شنبه برگزار می شود.

ولیعهد اردن در ابوظبی مورد استقبال طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات و شماری دیگر از مقامات امارات و کارکنان سفارت اردن در ابوظبی قرار گرفت

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

انتقال رایگان هواداران تیم‌های جام ملت‌های خلیج فارس در بصره

وزارت حمل و نقل عراق از انتقال رایگان هواداران تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌های خلیج فارس از نقاط گوناگون بصره به ورزشگاه‌ها خبر داد.

طالب بایش معاون امور فنی وزارت حمل و نقل عراق، تأکید کرد که انتقال هواداران تیم‌ها از هر نقطه‌ای در بصره به ورزشگاه‌ها رایگان است.

وی افزود که انتقال از دیگر استان‌ها به بصره نیز با تخفیف ویژه انجام خواهد شد.

بایش گفت که 50 اتوبوس نو یک طبقه و دو طبقه برای انتقال هواداران تیم‌ها داخل بصره اختصاص یافته است.

وی همچنین از اختصاص 3 قطار برای انتقال هواداران تیم‌ها از بغداد به بصره خبر داد و گفت این قطارها به صورت روزانه مسافران را منتقل می‌کنند.

این مقام وزارت حمل و نقل عراق گفت که قایق‌های رودخانه‌ای هم روش دیگری برای انتقال به ورزشگاه‌های بصره است که در این زمینه نیز تدارکات لازم انجام شده است.

وی تأکید کرد که وزارت حمل و نقل همه امکانات خود را برای برگزاری موفق جام ملت‌های خلیج فارس بسیج کرده است.

جام ملت‌های خلیج فارس قرار است از 6 ژانویه با میزبانی بصره برگزار شود.

 

خبرگزاری رسمی امارات "وام": امارات:

تصمیمات طالبان به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان آسیب می‌زند 

امارات متحد عربی تصمیم طالبان درباره ممنوعیت فعالیت زنان در نهادهای غیر دولتی را محکوم کرد و آن را مانعی در مسیر کمک‌رسانی به مردم افغانستان دانست.

لانا نسیبه نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد، گفت که این تصمیم طالبان به تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان آسیب می‌زند و بیش از همه اقشار محروم جامعه افغانستان از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان از آن آسیب می‌بینند.

وی افزود که با در نظر گرفتن اینکه دو سوم ملت افغانستان به کمک انسان‌دوستانه نیاز دارند و 6 میلیون نفر در این کشور در معرض خطر قحطی هستند، وخامت اوضاع آشکار می‌شود.

نسیبه تصمیم طالبان برای ممنوعیت فعالیت زنان در نهادهای غیر دولتی را نقض قطع‌نامه شورای امنیت دانست و افزود که حقوق زنان در دین اسلام رعایت شده و آنان در آموزه‌های دینی مورد احترام‌اند.

وی بر اهمیت تأمین حقوق زنان و دختران در همه ابعاد زندگی در کنار مردان تأکید کرد و گفت که امارات به حمایت از حاکمیت و ثبات و امنیت و شکوفایی افغانستان پایبند است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها