|

عراق در حال توسعه کشت نخل برای مبارزه با بیابان زایی

الجزیره، در گزارشی به عراق در حال توسعه کشت نخل برای مبارزه با بیابان زایی پرداخته است.

عراق در حال توسعه کشت نخل برای مبارزه با بیابان زایی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،العربی الجدید، اسپوتنیک،الاخبار لبنان، وشروق مصر.

در این میان الجزیره، در گزارشی به عراق در حال توسعه کشت نخل برای مبارزه با بیابان زایی پرداخته است.

 

الاخبار لبنان: 

تهران و ریاض با وساطت فرانسه و قطر درباره پرونده لبنان رایزنی کردند

 روزنامه لبنانی الاخبار از گفت وگو‌های غیرمستقیم ایران و عربستان با وساطت فرانسه و قطر خبر داد.

در این گزارش آمده که مساله انتخاب رئیس جمهور لبنان تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و عربستانی بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است که طرف‌های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه گری کرده اند.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که ایران و عربستان چند روز قبل از برگزاری کنفرانس «بغداد2» که روز گذشته (سه شنبه) در اردن برگزار شد تماس های غیرمستقیمی باهم داشتند ودرخصوص پرونده های مختلف از جمله پرونده لبنان رایزنی کردند.

در این گزارش آمده که مساله انتخاب رئیس جمهوری لبنان ‌تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و عربستانی بوده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که طرف های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه گری کرده اند.

 

العربی الجدید: 

عراق در حال توسعه کشت نخل برای مبارزه با بیابان زایی

وزارت محیط زیست عراق از برنامه هایی برای توسعه کشت نخل در این کشور خبر داد و تاکید کرد که هدف از این طرح، کاهش گرمایش و مبارزه با بیابان زایی است.

«عیسی الفیاض» مدیرکل معاونت فنی این وزارت محیط زیست عراق گفت که این وزارتخانه به دنبال توسعه کشت نخل با روش های نوین است که در این روش نهال های نخل بین 3 تا 5 کیلوگرم کشت می‌شود. ما در حال کار روی جداسازی آنها از درخت مادر و کاشت شان هستیم تا شروع به ریشه زدن کنند. شاخه های بریده شده از درخت مادر را در سندان (جعبه های پلاستیکی کوچک) قرار می گیرند که روشی مفید برای تکثیر شاخه ها و توسعه مناطق کشت آنهاست.

الفیاض با ذکر این نکته که روش نوین سبب کاهش زمان و هزینه می شود افزود: روش سنتی کشت نخل به این صورت است که نهال پس از رسیدن به وزن 15 کیلوگرم در زمین کاشته می شود و رسیدن به این وزن دو سال زمان می برد که از درخت مادر جدا می شود و در زمین کاشته می شود و پس از آن، نهال باید بین 4 تا 5 سال رشد کند تا شروع به میوه دادن کند.

 

اسپوتنیک:

دور سوم کنفرانس بغداد در مصر برگزار خواهد شد

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن از میزبانی مصر برای کنفرانس بغداد 3 برای همکاری و شراکت خبر داد.

وی گفت که مصر سال آینده میزبان دور سوم کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت خواهد بود.

کنفرانس بغداد 2 برای شراکت و همکاری امروز در اردن با مشارکت مقامات اردن، مصر، کویت، عربستان، امارات، فرانسه، قطر، عمان، بحرین، ایران و ترکیه برگزار شد.

پیشتر در بیانیه پایانی این کنفرانس آمده است که در کنفرانس آتی، اردن، امارات، جمهوری اسلامی ایران، بحرین، ترکیه، عربستان، عمان، قطر، کویت، مصر، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری، سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد.

 

شروق مصر:

 دستور فوری محاکمه عاملان فساد بزرگ در الازهر مصر

دادستان مصر دستور معرفی 11 متهم از کارکنان دانشگاه الازهر را به دادگاه صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری مصری «شروق» متهمان در پی تخلفات مالی و اداری در روند توسعه بایگانی دانشگاه الازهر، به دادگاه معرفی شدند.

پیشتر دفتر فنی رئیس هیئت رسیدگی به این موضوع، گزارشی از سازمان کنترل اداری در خصوص تخلفات انجام شده در توسعه بایگانی دانشگاه الازهر دریافت کرده بود؛ تخلفاتی که به خسارت به اموال عمومی منجر شده و شرکت عامل مبلغ پنج میلیون و 400 هزار پوند درآمد نامشروع داشته است.

در بررسی‌ها مشخص شد که متهمان، سنجش تخمینی مشخصات فنی فرآیند تهیه و نصب 25 دستگاه تشکیل پرونده در سامانه الکترونیکی و نوسازی 11 دستگاه را امضا کرده‌اند که از مشارکت آنها در تهیه آن ارزیابی غیرحقیقی حکایت دارد. همچنین این تخلف پنج میلیون و چهارصد هزار پوند مصری قیمت مازاد بر ارزش آن واحدها در بازار را شامل می شود که منجر به سود شرکت عرضه کننده از آن مبلغ و خسارت به خزانه دولت به همان میزان شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها