|

سرمایه گذاری قطر برای استخراج گاز در برزیل

الجزیره، در گزارشی به سرمایه گذاری قطر برای استخراج گاز در برزیل پرداخته است.

سرمایه گذاری قطر برای استخراج گاز در برزیل

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، الجزیره، وروسیا الیوم.

در این میان الجزیره، در گزارشی به سرمایه گذاری قطر برای استخراج گاز در برزیل پرداخته است.

 

الجزیره: 

سرمایه گذاری قطر برای استخراج گاز در برزیل

شرکت انرژی قطر، در کنسرسیومی با «توتال انرژی» و «پتروناس»، امتیاز مشارکت در حفاری و تولید در سواحل «آگوا مارینیا» را به دست آورد.

در دور اول مناقصه های دائمی آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت های کربنی برزیل شرکت انرژی قطر، در کنسرسیومی با «توتال انرژی» و «پتروناس»، امتیاز مشارکت در حفاری و تولید در سواحل «آگوا مارینیا» را به دست آورده است.

در بیانیه این شرکت آمده است که بر اساس شرایط مشارکت در حقوق اکتشاف و تولید و قراردادهای مرتبط، شرکت انرژی قطر 20 درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت. این در حالی است که «پتروبراس» (شرکت عامل) مالک 30 درصد، توتال انرژی 30 درصد و پتروناس 20 درصد سهم خواهند داشت.

مساحت کل آگوا مارینیا حدود 1300 کیلومتر مربع است و در حوضه مولد «کامبوس» در آبهایی در عمق حدود دو هزار متری سواحل «ریودوژانیرو» واقع شده است.

 

روسیا الیوم: 

گفت‌وگوی تلفنی پادشاه اردن با ولیعهد عربستان و رئیس امارات

 در آستانه برگزاری نشست بغداد 2 در امان، پادشاه اردن در تماس‌های تلفنی با ولیعهد عربستان و رئیس امارات روابط دو کشور و سازوکارهای توسعه همکاری را بررسی کرد.

ملک عبدالله دوم  در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه  با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روابط برادرانه دو ملت و دو کشور و سازوکارهای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های گوناگون بررسی شد.

در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بررسی شد.

پادشاه اردن همچنین تماسی تلفنی از جانب «محمد بن زاید» رئیس امارات دریافت کرد که در آن بر عمق روابط دو کشور و اهتمام به توسعه همکاری‌ها در همه عرصه‌ها تأکید شد.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 برنامه چهار ساله عراق برای توقف سوزاندن گاز

وزارت نفت عراق از ایجاد طرحی برای سرمایه گذاری گاز و توقف کامل سوزاندن آن طی چهار سال آینده خبر داد.

 «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق گفت: این وزارتخانه توسعه فرآیند تولید نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید را مطابق با موقعیت عراق در بازارهای جهانی به عهده گرفته است.

سوزاندن گاز به دلیل دشواری بهره برداری از آن و سرمایه گذاری در آن، همواره یکی از مشکلات عراق بوده است. بر اساس داده های قبلی وزارت نفت عراق، میانگین سوخت روزانه گاز 700 فوت مکعب است.

وزیر نفت گفت: این وزارت طرح هایی برای گاز اشتعالی دارد و طرحی نیز برای سرمایه گذاری در دست است که تمام گاز موجود را شامل می شود تا به طور کامل از اشتعال آن جلوگیری شود.

وی افزود: بر اساس این طرح، پس از چهار سال دیگر شاهد گاز سوزی نخواهیم بود و نتایج آن در سال اول عمر دولت به ویژه در برخی از میادین جنوبی قابل مشاهده خواهد بود.

وزیر نفت عراق به جزئیات این طرح اشاره ای نکرد، اما جداسازی گاز از نفت از طریق تاسیسات تخصصی در هنگام استخراج نفت خام، یکی از مهمترین شیوه های بهره برداری از گاز به شمار می رود.

 

خبرگزاری رسمی قطر (قنا): 

تنظیم بودجه 63 میلیارد دلاری قطر با 8 میلیارد دلار مازاد درآمد

 وزارت دارایی قطر از تنظیم بودجه 2023 این کشور با پیش‌بینی 8 میلیارد دلار مازاد درآمد خبر داد.

 «علی بن احمد الکواری»، وزیر دارایی قطر، تأکید کرد که حجم درآمدهای پیش‌بینی‌شده در این بودجه با 16.3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته 63 میلیارد دلار است.

وی افزود که حجم هزینه‌های پیش‌بینی شده در این بودجه نیز 55 میلیارد دلار است که بدین ترتیب 8 میلیارد دلار مازاد درآمد در بودجه پیش‌بینی شده است.

الکواری گفت که قیمت هر بشکه نفت در این بوده 65 دلار پیش‌بینی شده است.

وی گفت که 51.3 میلیار دلار از درآمدهای کشور در بودجه 2023 ناشی از فروش نفت و گاز است که نسبت به سال 2020 رشد 20.8 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وزیر دارایی قطر، حجم هزینه‌ها در این بودجه نسبت به سال جاری میلادی 2.6 درصد کاهش یافته که به پایان هزینه‌های مربوط به میزبانی جام جهانی قطر مربوط می‌شود.

وی افزود که حجم هزینه‌های مربوط به حقوق و دستمزدها در این بودجه با 1.2 میلیارد دلار افزایش به 17.3 میلیارد دلار رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها