|

عراق 1/5 میلیون هکتار را به کشت گندم اختصاص می‌دهد

یس نیوز، در گزارشی به اختصاص 1/5 میلیون هکتار به کشت گندم در عراق پرداخته است.

عراق 1/5 میلیون هکتار را به کشت گندم اختصاص می‌دهد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، یس نیوز، المیادین، النهار لبنان و روسیا الیوم.

در این میان یس نیوز، در گزارشی به اختصاص 1/5 میلیون هکتار به کشت گندم در عراق پرداخته است.

 

النهار: 

مکرون اعلام کرد: تنظیم نقشه راهی در حاشیه «بغداد 2» با هدف کاهش وابستگی عراق به ایران

رئیس جمهور فرانسه حضور محمد شیاع السودانی در نشست بغداد را علامت موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، تأکید کرد که مسائل عراق و لبنان و سوریه فقط در چارچوب کاهش تأثیر ایران در منطقه قابل حل است.

او گفت که از سال 2020 برنامه‌ای گسترده را برای تقویت اقتصاد عراق و اجرای پروژه های بزرگ سرمایه‌گذاری به منظور «تقویت استقلال این کشور در برابر ایران و افزایش نقش منطقه‌ای عراق» به پیشنهاد رئیس جمهور و نخست‌وزیر سابق عراق آغاز کرده است.

وی گفت که پس از بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی» که برآمده گروه‌هایی است که نزدیک به ایران دانسته می‌شوند، با پادشاه اردن گفت‌وگو و وی را متقاعد به ضرورت برگزاری این نشست کرده و او نیز حاضر به انجام این ریسک شده و تأکید کرد که حضور السودانی در این نشست نشانه موفقیت آن است و اگر این نشست برگزار نمی‌شد عراق دوباره از طرح‌های منطقه‌ای دور می‌شد.

 

روسیا الیوم:

 افزایش قابل توجه صادرات و واردات عربستان در ماه اکتبر

سازمان آمار عربستان با انتشار گزارشی حجم صادرات نفتی و غیر نفتی این کشور در ماه اکتبر را اعلام کرد.

بر اساس این آمار، حجم صادرات کالاها از عربستان در ماه اکتبر حدود 32.18 میلیارد دلار بوده که نسبت به اکتبر سال گذشته افزایش 3.99 میلیارد دلاری و 14.2 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات نفتی عربستان در ماه اکتبر نیز 25.53 میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه اکتبر سال 2021 رشد 17 درصدی و افزایش 3.72 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، عربستان از صادرات غیر نفتی و غیر کالایی شامل صادرات دوباره در ماه اکتبر 6.65 میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته افزایش 4.4 درصدی را نشان می‌دهد.

واردات عربستان نیز در اکتبر 2022 معادل 17.82 میلیارد دلار بوده که نسبت به اکتبر سال گذشته رشد 45.7 درصدی و افزایش 5.58 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

 

المیادین: 

انصارالله: امیدی برای پیشرفت در مذاکرات با وساطت عمان ایجاد شده است

 معاون رئیس حکومت انصارالله در امور دفاعی و امنیتی خبر داد که هیئت عمانی در حال وساطت برای تمدید آتش بس در یمن است و افزود که امیدی به پیشرفت در این مذاکرات به دست آمده است.

«جلال الرویشان»، معاون رئیس حکومت انصارالله در امور دفاعی و امنیتی گفت که در وضعیتی که «کشور گرفتار جنگ و محاصره اقتصادی و اشغالگری» است صحبت از راه حل سیاسی بی معناست و افزود که مذاکره بر سر پایان اشغالگری و جنگ و محاصره اقتصادی میان صنعا و کشورهای متخاصم است و پس از آن نوبت به راه حل سیاسی میان طرف‌های یمنی می‌رسد.

وی گفت که لازم است پرونده انسانی از پرونده‌های سیاسی و نظامی تفکیک شود و این دیدگاهی منطقی است که قوانین بین‌المللی و احکام دینی هم آن را تأیید می‌کند.

الرویشان افزود که متغیرهای بین‌المللی باعث شده که امریکا از متحدان خود همچون گاو شیرده استفاده کند و نگذارد که آنان برای بحران‌هایشان به نتیجه برسند.

وی تأکید کرد که ممکن است گام‌های تازه‌ای در مسئله پرداخت حقوق کارکنان برداشته شود هرچند هنوز برخی مسائل اختلافی در این باره برقرار است.

 

 

یس نیوز: 

عراق یک و نیم میلیون هکتار را به کشت گندم اختصاص می‌دهد

عراق در حال آماده سازی برای کاشت بیش از یک و نیم میلیون هکتار گندم است که 61 درصد از این مساحت در اراضی بیابانی خواهد بود.

 «عباس العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق گفت: برنامه وزارت برای این فصل، افزایش سطح زیر کشت گندم در راستای تامین امنیت غذایی بود. شرایط امروز دنیا وزارتخانه را ملزم می سازد تا طرحی جایگزین برای رفع کمبود آب تهیه کند که موجب کاهش 50 درصدی مصرف آب در کشاورزی شود.

وی افزود: طرح جایگزین، رفتن به سمت کشت اراضی بیابانی بود که از طریق چاه آبیاری می شوند و با همکاری وزارت منابع آب این مساحت به یک میلیون هکتار هکتار افزایش یافت. زمین هایی که با آب های سطحی آبیاری می شوند نیز پس از کاهش به 375 هزار هکتار رسید.

العلیاوی ادامه داد: فصل جاری تاکنون امیدوارکننده است، زیرا افزایش بارندگی این وزارتخانه را قادر ساخت تا اجازه افزایش کشت 250 هزار هکتاری را از وزارت منابع آبی دریافت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها