|

بایدن: استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین یعنی آرماگدون

رئیس جمهوری آمریکا گفته استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین یعنی جهان با آرماگدون و رویارویی جبهه خیر و شر مواجه خواهد شد.

بایدن: استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین یعنی آرماگدون
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

مدت‌هاست احتمال حمله هسته‌ای روسیه به اوکراین در صدر اخبار آمریکا و دیگر کشورهای غربی است. سخنرانی بایدن و هشدار در این زمینه مورد توجه روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. 

از آن گذشته آمریکایی‌ها همچنان پرونده اسناد محرمانه و مالیاتی ترامپ را پی‌گیری می‌کنند. انگلیسی‌ها هم به چالش سوخت و انرژی در زمستان می‌پردازند. 

از دست رفتن توافق مرزهای آبی میان لبنان و اسرائیل، همچنین حمایت بیل گیتس از فعالیت‌‌های محیط‌ زیستی امارات در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم و … هم در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای به چشم می‌خورد.

 

گاردین

بایدن: استفاده سلاح هسته‌ای در اوکراین یعنی آرماگدون

بالا رفتن احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ضعیف روسی در اوکراین باعث شده رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره آن هشدار بدهد. 

جو بایدن در سخنرانی اخیر خود گفته استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین یعنی جهان با آرماگدون و رویارویی جبهه خیر و شر مواجه خواهد شد. او معتقد است در ۶۰ سال اخیر، بالاترین احتمال بروز فاجعه‌ هسته‌ای در جنگ اوکراین وجود دارد. 

شکست‌‌های پی‌در‌پی روسیه در اوکراین و موضع‌گیری‌های سران نظامی این کشور درباره این وقایع باعث شده احتمال استفاده پوتین از سلاح اتمی در اوکراین بالا برود. 

طی یک هفته گذشته اغلب کارشناسان و سیاستمداران درباره این موضوع اظهار نظر کرده اند. حتی رئیس‌جمهور لهستان از ایالات متحده تقاضا کرده بود کشورش میزبان سلاح‌های هسته‌ای آمریکا باشد.

 

نشنال

حمایت بیل گیتس از امارات در مبارزه با تغییرات اقلیم

بیل گیتس، تاجر و بنیانگذار مایکروسافت معتقد است خاورمیانه نقش مهمی در مهار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد. عدم توسعه‌یافتگی این منطقه و نقش مهم سوخت‌های فسیلی در آن ادعای بیل گیتس را ثابت می‌کند.

از سوی دیگر امارات اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این کشور به صفر برساند. آنها برای تحقق این هدف، نیازمند تولید برق کافی هستند. به نظر می‌رسد نیروگاه اتمی برکه امارات وظیفه تولید بخش مهمی از انرژی برق مورد نیاز را به عهده گرفته است. 

بیل گیتس از این پروژه با عنوان برنامه‌ای جاه‌طلبانه یاد کرده و گفته است از آن حمایت می‌کند تا گام بزرگی در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیمی برداشته شود.

 

نیویورک تایمز

ترامپ همه اسناد محرمانه را تحویل نداده است

گفت و گو میان بازرسان پرونده ترامپ و نماینده او برخی تردیدهای موجود را آشکار کرده است. برخی مطلعان از این پرونده می‌گویند دادگستری آمریکا معتقد است اسناد و مدارک به دست آمده از اقامتگاه ترامپ همه آن چیزهایی که او در اختیار دارد، نیست. 

بازرسان پرونده همچنین تردید دارند که رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با آنها در نهایت همکاری و تعامل رفتار کرده باشد. معلوم نیست وزارت دادگستری آمریکا برای به‌دست آوردن همه اسناد و مدارکی که فکر می‌کند همچنان در اختیار ترامپ است، چه اقدامی خواهد کرد. 

چندی پیش ماموران پلیس FBI با ورود به اقامتگاه زمستانی ترامپ در فلوریدا، به اسناد و مدارک محرمانه‌ای دست یافتند که رئیس‌جمهور سابق از کاخ سفید با خود برده و پنهان کرده بود. علاوه بر این اتفاق ترامپ همچنان درگیر پرونده فرار مالیاتی و سوء استفاده از برخی از این اسناد در فرآیند دریافت وام است.

 

عرب نیوز

توافق مرزهای آبی اسرائیل و لبنان از دست رفت

توافقی که طی سال‌ها و با میانجیگری سازمان ملل و آمریکا میان اسرائیل و لبنان در زمینه مرزهای آبی حاصل شده بود، از سوی طرف اسرائیلی بی‌اعتبار شد. 

پیش‌نویس این توافق طی روزهای گذشته ابتدا مورد استقبال طرفین قرار گرفت، اما ناگهان لبنان خواستار تغییر در آن شد و سپس از سوی اسرائیل بی‌اعتبار شد. این توافق‌ باعث می‌شد طرفین بتوانند در زمینه استخراج گاز در مناطق آبی مشترک فعالیت کنند.

 علاوه بر مقامات رسمی دو دولت، نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل هم توافق با لبنان را تسلیم کامل مقابل حزب‌الله توصیف کرد. 

از دست رفتن توافق میان اسرائیل و لبنان منجر به افزایش چالشهای کلامی میان دو دولت شده است. اسرائیل هشدار داده اگر لبنان اقدامی نظامی در این زمینه انجام دهد با پاسخ سنگینی مواجه خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها