|

احداث بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت

شهردار تهران در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران گفت: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، ۷۰درصد از رفت‌وآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد.

احداث بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت

به گزارش شبکه شرق، شهردار تهران گفت: بزرگترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت احداث می‌شود.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران که هتل المپیک برگزار شد، در رابطه با وضعیت فعلی حمل‌ونقل ریلی تهران گفت: اکنون خطوط مترو تهران 151 ایستگاه و 267 کیلومتر طول دارد. مهم‌ترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام شده احداث 4 خط جدید مترو به 430 هزار میلیارد تومان و تکمیل 7 خط باقی مانده به 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاه‌های دیگر این اعتبار را می‌توان تامین کرد.

شهردار تهران گفت: در کنار حفر تونل‌ برای توسعه مترو، با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی 530 کیلومتر تونل اصلی و 120 کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شده‌ است که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. همچنین بناست تا سال 1410 نیز با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین 170 کیلومتر دیگر به میزان تونل‌ها افزوده شود.

وی ادامه داد: 6 تونل شهری به طول 22.5 کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول 9.8 کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزاد راه به طول 16.5 کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است با راه اندازی آن 5.5 درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش پیدا خواهد کرد. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول 9.5 کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن که شامل تونل متصل کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زاکانی اضافه کرد: هدف‌گذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال 1410، 70 درصد رفت‌وآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره می‌بریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونل‌های مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه 9 متر به بهره برداری می‌رسید. اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط 8،9 و 11 متناسب با اقتضائات شهری به عدد 15.7 متر برسد.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها