|

پس از انتشار گزارش درباره صدور مجوزهای غیرقانونی صورت گرفت؛

مجوز ساختمان روی گسل باطل شد/ ورود نهادهای نظارتی به مصوبات کمیسون ماده ۵ شهرداری تهران

در ماه جاری آغاز جریانی غیر قانونی در کمیسیون ماده ۵ شهرداری خبری شد. بعد از آنکه مشخص شد بدون رعایت اصول قانونی در کمیسیون ماده ۵، به ساختمان‌های بلندمرتبه مجوز داده شد، نهادهای نظارتی وارد شده و مجوز چند ساختمان باطل شده است.

مجوز ساختمان روی گسل باطل شد/ ورود نهادهای نظارتی به مصوبات  کمیسون ماده ۵ شهرداری تهران

به گزارش شبکه شرق، ۱۳ اردبیهشت ۱۴۰۲ گزارشی تحت عنوان ساخت و ساز روی گسل در «شبکه شرق» منتشر شد. در این گزارش نسبت به آغاز روند غیر قانونی در کمیسون ماده ۵ شهرداری تهران هشدار داده شد. یکی از این تخلفات، صدور مجوز برای یک ساختمان ۳۰ طبقه  روی گسل، در خیابان الف تهران است، که بر اساس طرح تفصیلی فقط می‌توانست مجوز ۸ طبقه را دریافت کند. 

بر اساس اطلاعات منابع آگاه، در پی انتشار این گزارش، سازمان‌های نظارتی ورود کرده و مجوز ساختمان خیابان الف و چند ساختمان دیگر باطل شده است. شورای عالی معماری و شهرسازی در نامه‌ای رسمی این موضوع را ابلاغ کرده است. 

 

واکنش زاکانی

علیرضا زاکانی در واکنش به هشدارها درباره شهر فروشی به صورت مستقیم، صدور مجوز را منکر نشد و نسبت وقوع تخلف در در جریان جلسات کمیسون ماده ۵ و عدم رعایت قانون واکنشی نشان نداد. اما  در نشست مشترک با حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که در خبرگزاری «ایسنا» منتشر شده است، اعلام  کرد، سال گذشته تنها دو مجوز بلند مرتبه سازی صادر کرده است.

 

قانون یا مبانی اعتقادی؟

او همچنین در بخشی دیگر از سخنانش درباره برنامه‌های مدیریت شهری گفت: «مبتنی بر مبانی اعتقادی‌مان ۱۲ رویکرد برای مدیریت شهری تهران استخراج کردیم که مطابق آن تمامی کارهایمان در شهرداری قابل تفسیر است. در برنامه‌ای که داریم به دنبال ایجاد تحول در تهران هستیم.»

 ورود جدی نهادهای نظارتی و باطل شدن  مجوزها مهر تاییدی است بر آغاز روندی نگران کننده در شهرداری تهران و  تصویب  مصوباتی غیرمنطقی، غیر کارشناسی و مغایر با طرح جامع تهران در کمیسیون ماده ۵. هرچند ابطال چند مجوز دلگرم کننده است اما اظهارات اخیر شهرداری که می‌گوید بر مبنای  «مبانی اعتقادی» کارهایش در شهر  «قابل تفسیر» است، برای کسانی که دغدغه قانون را دارند، نگران کننده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها