|

هشدار هلال احمر: تا پایان مرداد به «دماوند» و «علم کوه» صعود نکنید

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: باید توجه داشت که تغییرات اقلیمی احتمال وقوع سیلاب و رعد و برق را در مناطق مرتفع بیشتر کرده است و در همین راستا بهتر است صعودها به خصوص به «دماوند» و «علم کوه» به زمانی دیگر موکول شود.

هشدار هلال احمر: تا پایان مرداد به «دماوند» و «علم کوه» صعود نکنید
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کوهنوردان درخواست کرد که تا پایان مردادماه به ارتفاعات دماوند و علم کوه صعود نداشته باشند.

 

مهدی ولی‌پور، در خصوص خطرات احتمالی در ارتفاعات کشور گفت: با توجه به گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، ایران نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است که نتیجه آن سیلاب‌های روزهای اخیر بوده است.

 

وی افزود: در چنین شرایطی نقاط کوهستانی به کانون مخاطرات بدل می شوند که نسبت به گذشته نیز با توجه به شرایط پیش آمده تفاوت هایی دارد. در گذشته هشدار هواشناسی از پیش صادر می‌شد و مشخص بود که در چه روزهایی نباید به سمت ارتفاعات حرکت کرد اما امروزه وضعیت به گونه‌ای شده است که در زمان کوتاهی بارش‌های رگباری در ارتفاعات شکل می‌گیرد و منجر به وقوع سیلاب می‌شود.

 

براساس اعلام جمعیت هلال احمر؛ ولی پور ادامه داد: در روزهای اخیر تمایل به صعود به علم کوه و دماوند زیاد شده است و متاسفانه به علت همین شرایط نامساعد در هر دو قله نیز سوانحی رخ داد که منجر به تلفات جانی شد. در هشدارهای گذشته تاکید شده بود که تا پایان مردادماه شهروندان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند که متاسفانه به این هشدارها بی توجهی می‌شود.

 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: ریزش سنگ در ارتفاعات یکی از خطراتی است که در این روزها به شدت در ارتفاعات محتمل است و باید توجه داشت که تغییرات اقلیمی احتمال وقوع سیلاب و رعد و برق را در مناطق مرتفع بیشتر کرده است و در همین راستا بهتر است صعودها به خصوص به این دو منطقه به زمانی دیگر موکول شود.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها