|

فرگوسن، یوتایتد را طلسم کرده؟

۲۸ سال رویایی با فرگوسن؛ به باد رفت؟ ۱۳ قهرمانی لیگ برتر، ۵ قهرمانی جام حذفی، ۴ قهرمانی جام اتحادیه، ۱۰ قهرمانی سوپرکاپ، ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا حاصل حضور ۲۸ ساله‌ی فرگی بود.

فرگوسن، یوتایتد را طلسم کرده؟

سپهر خرمی- بعد از دو دهه موفقیت و کم رقیب بودن، مردی که بلافاصله بعد از فرگوسن در اولدترافورد حضور یافت هیچ نشانی از تکرار آن موفقیت ها را بروز نداد.

 

دیوید مویس (جولای 2013- آپریل 2014)

بعد از دو دهه موفقیت و کم رقیب بودن، مردی که بلافاصله بعد از فرگوسن در اولدترافورد حضور یافت هیچ نشانی از تکرار آن موفقیت ها را بروز نداد. در نهایت مویسی که با قراردادی 6 ساله هدایت یونایتد را به دست گرفته بود، بعد از تنها 9 ماه رفتنی شد و در این مدت، او تنها موفق به کسب پیروزی در 50 درصد از مسابقات لیگ برتری خود شد.

 

رایان گیگز (آپریل 2014- می 2014)

باسابقه ترین بازیکن تاریخ منچستریونایتد بعد از اخراج مویس به عنوان مربی موقت یونایتد در 4 مسابقه پایانی فصل منصوب شد. تیم او در 2 مسابقه برنده شد اما در عین حال، با شکست خانگی مقابل ساندرلند فانوس به دست نتیجه ای شرم‌آور را رقم زد. شاید همین نتیجه مدیران تیم را به این نتیجه رساند که گیگز-حداقل در آن هنگام-نمی‌تواند گزینه ای مناسب برای حضور طولانی مدت روی نیمکت این تیم بزرگ باشد.

 

لوییز فن‌خال (جولای 2014- می 2016)

شاید سبک بازی تیم فن‌خال انتقادات زیادی را برانگیخته باشد، اما باید گفت (قبل از افتی نسبی در فصل 16-2015) این فن‌خال بود که یونایتد را به لیگ قهرمانان اروپا بازگرداند. فن‌خال در شرایطی از یونایتد اخراج شد که تنها 48 ساعت قبل با پیروزی 2-1 مقابل کریستال پالاس این تیم را به قهرمانی جام حذفی (اولین جام یونایتد بعد از 3 سال) رسانده بود. با این حال، آمار فن‌خال در یونایتد تنها اندکی بهتر از مویس بود. او در 51.3 درصد از مسابقات خود در لیگ برتر به پیروزی رسید و از هر بازی به طور میانگین 1.79 امتیاز کسب کرد؛ میانگینی که هرگز برای مدعی قهرمانی بودن کافی به نظر نمی‌رسد.

 

ژوزه مورینیو (می 2016- دسامبر 2018)

مورینیو در نخستین فصل حضور در یونایتد صرفا بر روی موفقیت در جام های حذفی تمرکز کرد تا به این ترتیب، این تیم نتواند در فصل اول در لیگ برتر، عنوانی بهتر از ششمی کسب کند. هرچند کسب قهرمانی در لیگ اروپا (نخستین قهرمانی منچستریونایتد در این مسابقات) موجب شد تا یونایتد پنجمین نماینده انگلیس در فصل بعدی لیگ قهرمانان لقب گیرد. در فصل دوم نیز او ناکامی فصل اول در لیگ برتر را جبران کرد و تیمش را به رتبه دوم رساند. در این فصل، آمار و ارقام مورینیو در یونایتد به شکل قابل توجهی بهبود یافت و او با 93 بازی لیگ برتری، به بادوام ترین سرمربی منچستریونایتد بعد از فرگوسن تبدیل شد. شروعی ضعیف در فصل 19-2018، درصد پیروزی های آقای خاص در بازی های لیگ برتری را به 53.8 رساند که باز هم با ایده آل ها فاصله زیادی دارد.

 

شاگرد خلف فرگوسن هم اخراج شد!

اوله گونار سولشر از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ تا  ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ سرمربی شیاطین سرخ شد که نتوانست هیچ جامی کسب کند.  او طی ۱۶۸ مسابقه ۵۳٪ بازی‌ها را برد ولی بخاطر نتایج ضعیف و البته تبدیل کردن یونایتد به تیمی متوسط از سمت خود کنار رفت.

رالف رانگنیک سرمربی آلمانی از ۲ دسامبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲ سرمربی یونایتد شد؛ و بعد از ۲۹ مسابقه و کسب فقط ۱۱ پیروزی و ۱۰ تساوی و ۸ شکست و ۳۷درصد برد از یونایتد اخراج شد! بدون کسب حتی یک جام.

 

سقوط آزاد به فعر جدول!

تن‌هاخ و شکستن رکورد ۱۲۰ ساله! با دو شکست پیاپی در شروع لیگ برتر و سقوط به رده بیستم لیگ‌برتر انگلیس.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها