|

وکیل ماده 477 و وکیل تخلیه کیست؟

وکیل ماده 477 یکی از مهمترین وکلای حوزه کیفری محسوب می شود.

وکیل ماده 477 و وکیل تخلیه کیست؟

وکیل ماده 477 یکی از مهمترین وکلای حوزه کیفری محسوب می شود. این وکیل کسی است که بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری می تواند نسبت به اعاده دادرسی در خصوص رای قطعی صادر شده کیفری اقدام نماید. از این رو این وکیل کارکردی بسیار مهم برای دعاوی کیفری دارد.

در کنار این می توانیم به یکی دیگر از مهمترین وکلای حوزه حقوقی یعنی وکیل تخلیه اشاره کنیم. وکیل تخلیه در خصوص دعاوی میان مالک و مستاجر وارد عمل می شود. این وکیل می تواند بنا بر این که موکل او مستاجر یا موجر است نسبت به گرفتن دستور یا حکم تخلیه اقدام کند و یا مانع از صدور این رای شود. این موضوع بر اساس قرارداد اجاره و همچنین قوانین جدیدی که در این حوزه اعمال شده می تواند پیچیدگی های خاصی داشته باشد. به طور مثال با شروع دوران کرونا دولت و قانون برای حمایت از مستاجرین مسکونی و تجاری شرایط صدور حکم یا دستور تخلیه را سخت تر کرده اند. از این رو به نظر می رسد کار وکیل تخلیه نسبت به چند سال قبل سخت تر شده باشد. همین موضوع باعث شده است تا در ادامه به این موضوع نیز بپردازیم.

در کل می توانیم بگوییم که هر کدام از این وکلا در جایگاه خودشان کارکردی مهم و حساس دارند. برای یک مستاجر یا مالک استفاده از یک وکیل تخلیه می تواند اهمیتی برابر با وکیل ماده 477 برای یک فرد درگیر دعوی کیفری داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که پیش از هر اقدامی با گروه کارشناسان و مشاوران وکلای پارسا تماس بگیرید. این گروه بر اساس نیاز واقعی و قانونی شما می توانند بهترین گزینه ها و مسیرها را در اختیار شما قرار دهند.

وکیل ماده 477 چه کاری انجام می دهد؟

معمولا کمتر کسی عنوان وکیل ماده 477 را شنیده است. این موضوع بدین خاطر است که این ماده یک ابزار خاص در قانون کیفری محسوب می شود. بنابراین قبل از هر چیزی بهتر است کمی از این ماده قانونی صحبت کنیم. بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری ریاست قوه قضاییه می تواند در صورتی که رای قطعی صادر شده شرایط قانونی یا شرعی را نداشته باشد می تواند دستور بررسی و رسیدگی مجدد به پرونده را در دادگاهی دیگر صادر کند. بنابراین عملا این ماده می تواند حکم دوربرگردان در مسیر کیفری محسوب شود. در کلام ساده تر ماده 477 به صورت کامل از اعاده دادرسی استفاده می کند. از این رو وکیل ماده 477 کسی است که به کمک این ماده این امکان را پیدا می کند که امکان بررسی مجدد پرونده را برای موکل خود ایجاد کند. به نوعی باعث می شود موکل او شانس دوباره در این جریان پیدا کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که اعاده دادرسی و اثبات شرایط آن کار چندان ساده ای نیست. به نوعی این مسیر پیچیدگی های سختی دارد. علت اصلی این موضوع این است که وکیل باید به  دستگاه قضایی ثابت کند که مجری تعیین شده او ( قاضی ) اشتباه کرده و برخی از شرایط لازم قانونی و یا شرعی را رعایت نکرده است. این کاری نیست که به سادگی انجام شود. از این روست که انتخاب و استفاده از بهترین وکلا در این حوزه بسیار تاثیرگذار است.

000000000000000000000

سختی کار وکیل تخلیه

زمانی که از دور به کارکرد یک وکیل تخلیه نگاه می کنیم این احساس در ما ایجاد می شود که این وکیل کار چندان سختی ندارد. به هر حال یک قرارداد مشخص وجود دارد و بر اساس این قرارداد زمان و شرایط اجاره مشخص شده است. حال این وکیل می تواند بر اساس این شرایط نسبت به دریافت حکم یا دستور تخلیه اقدام کند.

اما زمانی که وارد دعاوی مختلف در این حوزه می شویم متوجه خواهیم شد که این چنین شرایطی به سادگی قابل تفسیر نیست. اولا ممکن است که قرارداد به روز نشده باشد. امروزه بسیار اتفاق می افتد که مالک و مستاجر بر اساس قرارداد گذشته خود و بدون تمدید قانونی آن با یک دیگر برای سال جدید به توافق می رسند. حال دفاع از مستاجر در چنین شرایطی کار سختی است. از طرف دیگر همانطور که گفته شد قانونگذار طی سال های گذشته سعی کرده است بند های حمایتی از مستاجرین ایجاد کند تا بر اساس آن امکان صدور چنین احکامی سخت تر شود. اینجاست که عملا وکیل تخلیه با موضوعی سر و کار دارد که ابهام های خاصی در آن می توان پیدا کرد. همه این موارد نشان می دهد که بهتر است پیش از هر اقدامی در این حوزه از یک مشاور یا وکیل با تجربه کمک بگیرید. پیشنهاد ما به شما استفاده از گروه وکلای پارسا است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها