|

ارزیابی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال

با رشد دنیای کریپتوکارنسی، صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به وجود آمده‌اند که درون آن‌ها خرید و فروش دارایی‌های متفاوتی انجام می‌شود. این صرافی‌ها دارای امکانات و قابلیت‌های بسیاری هستند و ازجمله آن‌ها می‌توان به تأمین مالی، جفت‌های معاملاتی، کارمزدها و غیره اشاره کرد.

ارزیابی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال

افرادی که قصد ورود به این دنیای عجیب اما پول‌ساز را دارند، در اولین قدم به دنبال صرافی ارز دیجیتال مطمئن می‌گردند. معامله‌گران سرمایهٔ خود را وارد این صرافی ها می‌کنند تا با آن خرید و فروش انجام دهند. بنابراین فاکتور امنیت بسیار مهم می‌شود. تریدرها باید به‌صورت آگاهانه صرافی خود را انتخاب کنند تا از سرمایهٔ خود در مقابل افراد سودجو محافظت کنند. همچنین در کنار امنیت بالا، افراد می‌توانند تنوع ارزهای ارائه‌شده و دیگر امکانات را نیز در نظر بگیرند.

 

بهترین صرافی‌ ارز دیجیتال و صرافی آنلاین امن دنیا کدام‌اند؟

تعداد زیادی صرافی آنلاین برای خرید ارز دیجیتال مثل صرافی ارز دیجیتال Wallex و Crypto.com در سراسر دنیا موجود است و به‌صورت آنلاین در اختیار تریدرها قرار می‌گیرد. از بین آن‌ها تعدادی وجود دارند که دارای امنیت بسیار بالاتری هستند و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کوین بیس

از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا که به امنیت بسیار بالا معروف است، می‌توان به کوین بیس اشاره کرد. این صرافی چیزی در حدود 99 درصد دارایی‌های دیجیتال کاربرانش را به‌صورت آفلاین نگه‌داری می‌کند و امکان هک شدن و ناامنی را بسیار پایین می‌آورد. این صرافی از شما شماره تلفن همراهتان را می‌خواهد. سپس کد تأییدی را ارسال می‌کند. این صرافی دارای کد احراز هویت دومرحله‌ای است که یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری امنیت در حساب کاربری شماست.

  • جمینی

دیگر صرافی ارز دیجیتال که بسیار مطمئن و امن است، جمینی نام دارد و افراد زیادی در سراسر دنیا درون آن مشغول به خرید ارز دیجیتال هستند. این صرافی متعلق به یک شرکت معتبر نیویورکی است و به‌صورت مداوم تحت آزمون‌های منظم بانکی قرار می‌گیرد. این صرافی تابع امنیت و مقررات سایبری ادارهٔ خدمات مالی نیویورک است و قوانین سخت‌گیرانه‌ای روی آن اعمال می‌شود.

  • کراکن

صرافی کراکن نیز به اندازهٔ جمینی امنیت دارد و افراد زیادی از آن برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. این صرافی با مقررات مالی ایالات‌متحده، کانادا، استرالیا، بریتانیا و غیره مطابقت دارند و از سال 2011 که تأسیس شده، تابه‌حال هک نشده است. این صرافی بسیار محبوب و معتبر است و افراد زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند.

  • کوین اسپات

از صرافی‌های بسیار امن کشور استرالیاست و قوانین ضدپول‌شویی استرالیا که مرتبط با AUSTRAC است روی آن اعمال می‌شود. قبل از انجام خرید ارز دیجیتال و انواع معاملات روی این پلتفرم، باید فرایند دقیقی را طی کنید. سیستم چند کیف پولی، استفاده از شماره تلفن همراه و کد دو مرحله‌ای، جزو فرایند امنیتی این صرافی ارز دیجیتال است.

چه فاکتورهایی یک صرافی ارز دیجیتال را امن می‌کند؟

برای ایجاد امنیت در یک صرافی ارز دیجیتال، فرایندی دقیق باید طی شود که در این روند ذخیرهٔ دارایی، بیمه، امنیت حساب و مجوزها بسیار مهم است. بهترین خرید و فروش ارز دیجیتال ترکیبی از امنیت و انواع مجوزها را شامل می‌شود. برخی از موارد مهم را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم:

  • مجوزها

قبل از انجام خرید ارز دیجیتال باید بررسی کنید که این صرافی از کشوری که درون آن فعالیت می‌کند مجوز دارد یا خیر. اگر صرافی‌ای که پیدا کرده‌اید هیچ‌گونه مجوزی ندارد، از آن دوری کنید و به‌هیچ‌عنوان خرید ارز دیجیتال را انجام ندهید.

  • بیمه‌نامه

باید بررسی کنید که آیا صرافی ارز دیجیتال مورداعتماد شما دارای FDIC یا بیمه‌نامه از ارگان‌های مشابه است یا خیر. صرافی‌هایی که دارای بیمه‌نامه هستند، درصورتی‌که هک شوند تضمین می‌کنند که شما را تحت پوشش قرار می‌دهند. این موضوع ربطی ندارد که تابه‌حال صرافی شما موردهک قرار گرفته باشد یا خیر؛ اما بسیار واجب است.

  • پشتیبانی مشتری

صرافی ارز دیجیتال انتخابی شما چگونه پشتیبانی را انجام می‌دهد و از چه روش‌هایی استفاده می‌کند. روش‌هایی مانند چت زنده و پشتیبانی تلفنی وجود دارند و یک صرافی امن باید در صورت بروز هرگونه مشکلی، در دسترس مشتری قرار بگیرد. از صرافی‌هایی که پشتیبانی قوی ندارند و پاسخ مشکلات شما را دیر می‌دهند دوری کنید.

  • ذخیره‌سازی دارایی‌ها

یکی دیگر از مواردی که روی امنیت دارایی‌های شما در یک صرافی ارز دیجیتال اثر می‌گذارد، نوع ذخیره‌سازی ارز دیجیتال است. اگر صرافی موردنظر دارایی‌های شما را به‌صورت سرد نگه‌داری می‌کند، امنیت بسیار بالایی دارد، زیرا این صرافی در صورت هک شدن، از دارایی شما محافظت کرده و می‌تواند آن را به شما بازگرداند.

  • شرکت سهامی عام

صراف‌هایی مانند کوین بیس، برای رسیدن به فهرست شرکت‌های سهامی عام مانند بورس، نیازمند گذشتن از فیلترهای امنیتی زیادی هستند. روی این شرکت‌ها، بررسی‌های نظارتی انجام می‌شود و تحت بررسی کامل قرار می‌گیرد.

  • احراز هویت دوعاملی

یکی از بهترین راه‌هایی که امنیت صرافی را برقرار می‌کند، احراز هویت دوعاملی است. البته گزینهٔ ردیابی آی‌پی نیز بسیار مهم است. این ویژگی‌ها به کاربر کمک می‌کنند تا با امنیت بیشتری تراکنش‌هایش را انجام دهد و بتواند آن‌ها را پیگیری کند. استفاده از کد احراز هویت دوعاملی سبب می‌شود کاربر در امنیت حساب خود نقش بیشتری ایفا کند.

  • ارائه پاداش به ایرادها

یک مورد جالب دیگر صرافی‌هایی هستند که به پیدا کردن باگ، پاداش اختصاص می‌دهند و کاربران را تشویق می‌کنند تا از آن‌ها ایراد بگیرند. در این صورت به‌صورت مداوم امنیت خود را بهبود می‌بخشند و کاربران نیز از آن بهره می‌برند.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص صرافی‌ ارز دیجیتال امن و ارزیابی آن‌ها صحبت کردیم و دیدیم چه فاکتورهایی می‌توانند روی امنیت آن‌ها اثر بگذارند. خرید ارز دیجیتال امری بسیار مهم است، زیرا با تأمین مالی کردن حساب کاربری خود در یک صرافی، در معرض ریسک قرار می‌گیرید. دارایی و اطلاعات شما در اختیار یک صرافی قرار می‌گیرد. بنابراین امنیت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. درصورتی‌که یک صرافی امن نباشد و مورد هک قرار بگیرد، می‌تواند دارایی شما را به باد دهد. در ایران به دلیل وجود محدودیت‌ها نسبت‌به استفاده از انواع صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، پیشنهاد می‌شود از صرافی‌های مطمئن مانند والکس استفاده کنید. دلیل استفاده از صرافی‌های ایرانی، ردیابی آی‌پی افراد است. درصورتی‌که آی‌پی شما مشخص شود، صرافی‌های خارجی آی‌پی ایران را بلاک کرده و دارایی شما غیرقابل‌دسترس خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها