|

ارزهای دیجیتال با چه هدفی پا به عرصه گذاشته اند؟

ارز دیجیتال؛ واژه جدیدی که در حدود یک دهه توانست توجه کل دنیا را به خود جلب کند و امروزه کم‌تر کسی است که در زندگی روزمره خود، ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین، اتریوم، بلاکچین و واژه‌های مرتبط مشابه دیگر را نشنود. اما چرا رمزارزها به این سرعت و شدت توانستند به موفقیت برسند و چه هدفی پشت آن‌هاست که ارزش آن‌ها را تا این اندازه زیاد کرده است؟ در ادامه در مورد اهداف تولید ارزهای دیجیتال، ماهیت آن‌ها و مسائل مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال توضیح داده می‌شود.

ارزهای دیجیتال با چه هدفی پا به عرصه گذاشته اند؟

 

 

تعریف ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک نوع ارز الکترونیکی است که به کمک رمزنگاری داده‌ها به دست می‌آید و تحت امنیت بالایی در تبادلات به کار گرفته می‌شود. این ارزها بر پایه فناوری بلاکچین که یک سیستم اطلاعاتی پایگاه داده‌ای و امن برای ثبت تراکنش‌هاست، ایجاد شده است. به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال به صورت یک داده‌ الکترونیکی برای انتقال ارز از یک شخص به دیگری به کار می‌روند؛ بدون هیچ‌گونه دخالت از سمت بانک‌ها و ارائه‌دهندگان اعتبارهای مالی.

 

ارزهای دیجیتال چه کاربردهایی دارند؟

ارزهای دیجیتال یا رمزارزها دارای کاربردهای متعددی هستند که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • پرداخت‌های آنلاین: یکی از کاربردهای اصلی ارزهای دیجیتال، پرداخت‌های آنلاین است. با استفاده از رمزارزها می‌توان به سرعت و با کم‌ترین هزینه‌ها تراکنش‌های داخلی و بین‌المللی انجام داد.

  • ابزار سرمایه‌گذاری: برای بسیاری از افراد، ارزهای دیجیتال ابزاری برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد شده‌اند؛ نوسان قیمت ارز دیجیتال ابزاری است برای معامله‌گران تا بتوانند با خرید و فروش این ارزها درآمدزایی کنند.

  • ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات: ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور کامل روی فناوری بلاک‌چین تکیه داشته باشند و به همین دلیل برای ارائه‌دهندگان خدمات فناوری در بسیاری از صنایع مانند امنیت سایبری و ذخیره‌سازی اطلاعات کارآمد هستند.

  • ابزاری برای ایجاد سیستم‌های پولی مستقل: اکثر ارزهای دیجیتال به جای اتکا به بانک‌ها و سیستم‌های مرکزی برای انجام تراکنش‌ها، از سیستم‌های پولی مستقل استفاده می‌کنند.

  • کاربردهای فعال‌سازی شبکه بلاک‌چین: دیگر کاربردهای ارزهای دیجیتال شامل فعال‌سازی شبکه‌های بلاک‌چین، تولید فایل‌های دیجیتال و استفاده از سیستم‌های تبادل داده‌ها روی بستر دیجیتال است.

 

هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال چه بوده است؟

هدف اصلی از ایجاد ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده، ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل و بدون دخالت دولت یا بانک مرکزی بوده است که از یک ماهیت کاملا دیجیتال برخوردار است. این ارزها همچنین فرصت سرمایه‌گذاری را هم به کاربران می‌دهند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال می‌توانند برای فعال کردن شبکه‌های بلاکچین، تولید فایل‌های دیجیتال و بهره‌گیری از سیستم‌های تبادل داده استفاده شوند. با توجه به برخی مزایایی که ارزهای دیجیتال دارند، از آن‌ها به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش و پرداخت مشارکتی در معاملات آنلاین نیز استفاده می‌شود. این موارد از جمله اهدافی هستند که ارزهای دیجیتال براساس آن‌ها ایجاد و ارائه شده‌اند.

ارزهای دیجیتال تا چه اندازه با استقبال روبه‌رو شده‌اند؟

استقبال از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. با وجود اینکه اولین رمزارز، یعنی بیت کوین (Bitcoin) در سال 2009 به‌وجود آمده است، اما در سال‌های اخیر به شدت و با تاثیر زیاد به دنیای مالی و سرمایه‌گذاری وارد شده است. استقبال از این ارزها از حدود 6 سال پیش به دلایل مختلفی از جمله مبانی فلسفی آن‌ها، جذابیت تکنولوژی بلاکچین، نوآوری و جدید بودن این ارزها در دنیای مالی و دلایل دیگر بسیار قابل‌توجه بوده است.

روش‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال

به نقل از والکس در دنیای کریپتو، صرافی‌های ارز دیجیتال متعددی وجود دارند که به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و امکان انتقال و معامله رمزارزهای مختلف را ارائه می‌دهند. بسته به جفت‌های معاملاتی موجود در پلتفرم انتخابی، می‌توانید بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات در صرافی‌ها معامله کنید.در ادامه چند روش خرید و فروش عمده شرح داده شده است:

خرید و فروش از طریق صرافی‌ها

صرافی‌ها یا اکسچنج‌ها (Exchange) منابعی هستند که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. کاربران برای خرید ارز دیجیتال، مبلغ مورد نظر را به حساب صرافی واریز کرده و با ارائه آدرس کیف پول الکترونیکی خود، ارز مورد نظر خود را خریداری می‌کنند. همچنین صرافی‌ها منبع خوبی برای اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال به شکل لحظه‌ای هستند.

خرید ارز دیجیتال از طریق تریدرهای مستقل

اگرچه صرافی‌ها برای خرید و فروش رمزارزها بهترین گزینه هستند، ولی تریدرهای مستقل هم برای خرید و فروش این ارزها گزینه دیگری به شمار می‌روند؛ این تریدرها با استفاده از یک سری سایت‌های آنلاین، برای خرید و فروش ارزها، کاربران را به یکدیگر متصل می‌کنند.

خرید و فروش در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بعضی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی نیز می‌تواند انجام شود. با این روش، کاربران می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال به جای پول نقد، کالاها و خدمات را خریداری کنند.

ارزهای دیجیتال بر چه اساسی قیمت‌گذاری می‌شوند؟

قیمت ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش، در مورد هر یک از ارزها می‌تواند متفاوت باشد. رمزارزها به روش‌های مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند و به همین دلیل، یک فرمول قطعی برای محاسبه قیمت همه ارزهای دیجیتال وجود ندارد؛ بنابراین، قیمت این ارزها می‌تواند بسیار متنوع باشد. همچنین قیمت هریک از ارزها هم، بسته به شرایط بازار، با نوسان‌هایی مواجه می‌شود.

در حالت کلی، قیمت رمزارزها بر اساس عواملی مانند نرخ عرضه و تقاضا، حجم معاملات، تاثیر اخبار و رویدادها روی بازار، نوآوری‌های آن‌ها و حتی شایعات مربوط به ارزها تغییر می‌کند. برای مثال، در صورتی که تقاضای خرید بالا باشد، قیمت ارز دیجیتال هم بالا می‌رود و در صورت بالا رفتن حجم معاملات، قیمت نیز ممکن است به طور موقت افزایش یابد.

جمع‌بندی

در این متن با ارزهای دیجیتال و ماهیت آن‌ها آشنا شدیم. دانستیم که هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال چه بوده است و علت استقبال زیاد توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها چه بوده است. بدون‌شک قیمت ارز دیجیتال یک عامل بسیار اساسی برای خرید و فروش آن محسوب می‌شود؛ بنابراین در مورد روش‌های قیمت‌گذاری رمزارزها هم در این مقاله توضیح داده شد.

منابع : Wallex / Forbs

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها