|

معرفی ورق سیاه های ارزان و گران در بازار

اهمیت ورق سیاه فولادی در حوزه ساخت و ساز و صنعت بر کسی پوشیده نیست و این محصول فولادی علاوه بر اینکه به صورت مستقیم به وفور مورد خرید و فروش قرار می گیرد، به عنوان ورق پایه در تولید ورق های فولادی دیگر مانند ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و غیره نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار برده می شود.

معرفی ورق سیاه های ارزان و گران در بازار

اهمیت ورق سیاه فولادی در حوزه ساخت و ساز و صنعت بر کسی پوشیده نیست و این محصول فولادی علاوه بر اینکه به صورت مستقیم به وفور مورد خرید و فروش قرار می گیرد، به عنوان ورق پایه در تولید ورق های فولادی دیگر مانند ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و غیره نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار برده می شود.

بنابراین، قیمت روز ورق آهن از چندین جهت بر قیمت محصولاتی که از آن مشتق می شوند و نیز بر کاربردهایی که به طور مستقیم از ورق سیاه استفاده می کنند اثر می گذارد. به همین دلیل، یکی از اصلی ترین دغدغه های خریداران در این زمینه، شناخت ورق های سیاه ارزان و گران در بازار است و اینکه کدام یک از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخورداند.

ورق سیاه ارزان و گران در بازار کدام اند؟

بهترین ورق های سیاه فولادی موجود در بازار شامل برندهای زیر می شوند:

•  ورق سیاه فولاد مبارکه

•  ورق سیاه کاویان

•  ورق سیاه اکسین 

• ورق سیاه گیلان

تمامی کارخانه های فوق ورق های سیاه را بر اساس گرید St37 و St52 تولید می کنند اما کدام یک دارای قیمت مناسب تری هستند؟ در بین ورق های سیاه یادشده در بالا، کدام یک کیفیت بهتری داشته و محبوبیت بیشتری در بازار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها در ادامه به بررسی مشخصات ورق های سیاه فولادی ارزان و گران تولیدشده توسط این کارخانه ها می پردازیم.

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

اگر بگوییم که بهترین برند ورق فولادی موجود در ایران همین کارخانه فولاد مبارکه است بی راه نگفته ایم. ورق های سیاه فولاد مبارکه (گرید St37) در سایزهای 2 الی 15 میلی متر و در حالت های رول و شیت در بازار موجود هستند. در حالت رول، عرض این ورق ها شامل 1000، 1250 و 1500 بوده و در حالت شیت نیز دارای ابعاد 1000*2000، 1250*2500 و 1500*6000 هستند.

آنچه که سبب محبوبیت ورق سیاه فولاد مبارکه شده است، کیفیت بسیارعالی و تولید ورق های با ضخامت پایین تا 2 میلی متر است که استفاده فراوانی در ساخت و ساز دارند. قیمت انواع ورق های روغنی و ورق های سیاه فولاد مبارکه نسبت به سایر برندهای موجود در بازار مقداری گران تر است اما می توان با توجه به کیفیت بالایی که دارند، این اختلاف قیمتی را نادیده گرفت. با این حال، ورق سیاه فولاد مبارکه گران ترین ورق سیاه موجود در بازار نیست.

ورق سیاه اکسین اهواز

ورق های سیاه اکسین اهواز اغلب به حالت شیت تولید شده و شامل سایزهای 8 الی 100 میلی متر می شوند. ابعاد این ورق ها نیز 2000*6000 و 2000*12000 است. قیمت ورق سیاه اکسین در بین برندهای محبوب موجود در بازار معمولا از همه بیشتر است و این ورق گران ترین ورق سیاه فولادی در ایران است.

گران تر بودن قیمت ورق سیاه اکسین به بالاتر بودن ابعاد ورق های تولیدی این کارخانه مربوط می شود. با این حال، ورق سیاه اکسین یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین برندهای ورق سیاه در بین تمام برندهای موجود از این نوع ورق فولادی است که دلیل آن کیفیت بسیار خوب و مطابقت محصولات این کارخانه با به روز ترین استانداردهای تولیدی است.

ورق های سیاه ارزان و گران

 

ورق سیاه گیلان

ورق سیاه گیلان نسبت به دو برند دیگر قیمت کمتری دارد. اما این به معنای کیفیت پایین این ورق نیست. ورق سیاه گیلان در سایزهای 2 الی 15 میلی متر و به حالت رول تولید می شود که شامل عرض های 1000 و 1250 می شود. قیمت ورق سیاه گیلان به دلیل تنوع بالای این محصولات در سایزهای پایین که کاربرد بیشتری هم دارد، مقرون به صرفه بوده و دست خریداران در انتخاب سایز باز است.

معرفی ورق های سیاه ارزان و گران در بازار آهن آلات

 

ورق سیاه کاویان

این ورق یکی از ارزان ترین ورق های سیاه موجود در بازار است که در عین حال از کیفیت خوبی برخوردار است. ورق های سیاه کاویان در سایزهای 10 الی 90 و به حالت شیت تولید می شوند. ابعاد استاندارد ورق های سیاه کاویان شامل 1250*6000 و 1500*6000 می شوند.

 

عوامل موثر بر تعیین قیمت ورق سیاه های ارزان و گران

در تعیین قیمت ورق های سیاه ارزان و گران، عوامل متعددی نقش داشته که برخی از آنها به کارخانه تولیدکننده مربوط شده و برخی دیگر عوامل خارجی و غیرمستقیم هستند. آن دسته از عواملی که بیشتر قیمت این ورق ها را تحت تاثیر قرار می دهند، همین دسته دوم هستند.

پارامترهای موثر بر قیمت ورق های سیاه که به کارخانه های تولیدکننده مربوط می شوند عبارت اند از:

• استانداردهای تولید

• روش ساخت

• ضخامت ورق 

• ابعاد ورق

• خواص مکانیکی و شیمیایی ورق

در مقابل، یک سری پارامترها وجود داشته که شاید به طور مستقیم تاثیر آنها را نبینیم اما اینها بیشترین تاثیر را بر قیمت نهایی ورق های سیاه فولادی می گذارند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

•  قیمت قراضه و اسلب فولادی

• میزان عرضه و تقاضا

• قیمت جهانی ورق و اسلب

• قیمت سنگ آهن

• نوسانات نرخ ارز

• عوامل و رخدادهای غیرمنتظره مانند وقوع جنگ

• تورم جهانی

جمع بندی مطلب ورق های سیاه ارزان و گران در بازار

ورق های سیاه دارای دو گرید St37 و St52 هستند که معمولا قیمت روز ورق فولادی st52 به دلیل برخورداری از خواص مکانیکی و مقدار کربن بیشتر در ترکیب شیمیایی آن، نسبت به St37 گران تر است و به ورق صنعتی معروف است. البته این مقایسه وقتی درست است که دو سایز یکسان از آنها را در نظر بگیریم که هر دو به حالت شیت یا رول باشند. در کاربردهای ساختمانی، منظور از ورق سیاه همان ورق St37 است چراکه در این کاربردها نیازی به استحکام و وزن بالایی نیست و دیگر اینکه قابلیت جوشکاری بهتری دارند.

همچنین در بین برترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران، ورق سیاه فولاد مبارکه کیفیتی مثال زدنی داشته و قیمت به نسبت بالایی هم دارد. با این حال، این ورق پرفروش ترین ورق سیاه موجود در بازار است. ورق های سیاه کارخانه های اکسین اهواز، کاویان و فولاد گیلان نیز از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و قیمت آنها نیز تفاوت چندانی با ورق فولاد مبارکه نداشته اما معمولا ورق سیاه اکسین مقداری نسبت به سایر برندها گران تر است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها