|

آشنایی با انواع ورق سیاه موجود در بازار

ورق سیاه در تعریف متالورژیکی عبارت است از فولاد نورد گرم که تحت عملیات فشاری قرار گرفته و در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتیگراد در اثر عملیات خاص فرم می­گیرد که در اصطلاح به آن ورقه سیاه یا ورق فولادی نورد گرم می‌گویند.

آشنایی با انواع ورق سیاه موجود در بازار

 اگر علاقه ­مند هستید بدانید انواع ورق سیاه کدام‌ها هستند و برای خرید ورق سیاه باید به کجا مراجعه کنید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهایی مقاله همراه ما باشید.

ورق گرم یا ورق سیاه چیست؟

مدیران صنعت آهن با رویکردهای دانش­بنیان در تلاش هستند تا از این ورق به عنوان یکی از متداول‌ترین محصولات فولادی در جای جای علم و صنعت استفاده کنند. ورق ساخته­شده از فولاد باید بر اساس پروسه Hot Rolling یا نورد گرم که در دمای بالاتر از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت یا همان ۹۳۰ درجه سانتیگراد، تحت یک سری عملیات مورد فشار قرار گرفته و در اثر این عملیات فرم بپذیرد.

ورق سیاه که به اصطلاح به آن Hot rolled mild steel اطلاق می‌شود به خاطر سطح خارجی که دارد در اثر وجود آثاری مثل زنگ­زدگی و اکسیداسیون به حالت مات تغییر شکل می‌دهد و همانند ورق‌های روغنی براق یا گالوانیزه نیست. به همین دلیل است که از این محصولات فولادی با عنوان ورق سیاه یاد می‌شود.

انواع ورق سیاه به عنوان یکی از عمده‌ترین محصولات تجاری کارخانجات بزرگ فولادی دارای دامنه وسیعی از تولیدات صنعتی را شامل می‌شود که ضخامت و ابعاد گوناگونی دارد. ورق سیاه یا ورق فولادی نورد گرم تولید شده در ایران St37 و St52 هستند. آنالیز شیمیایی ورق‌های فولادی در استاندارد DIN 17100  قرار دارد.

البته خوب است بدانید که این استاندارد از سال ۱۹۸۰ تا کنون اعتبار خود را از دست داده و استاندارد BS EN 10025 جایگزین آن شده است. در این استاندارد باید برای گرید St37 معادلی پیدا کرد که به اسم S235JRG2 شناخته می‌شود. دلیل اینکه در ایران همچنان از استاندارد پیشین استفاده می‌شود، برای آن است که تنوع محصولات فولادی در این صنعت زیاد فراوان نیست که بتوان از اختصارات و نام‌های جدید و جهانی برای آن استفاده کرد.

ابعاد انواع ورق سیاه

در خصوص اندازه و ابعاد انواع ورق سیاه باید اشاره کرد که دامنه وسیعی از ضخامت 1 میلیمتری تا ۱۰ سانتیمتر برای این ورقه‌ها در بازار وجود دارد. در واقع هر چقدر ضخامت آن بیشتر شود محصول حالت تختال یا به اصطلاح Slab پیدا می‌کند و شکل­پذیری آن کمتر خواهد شد.

ذکر این نکته هم مفید واقع خواهد شد که بدانید نحوه عرضه ورق در بازار به دو شکل رول یا شیت با ابعاد و اندازه مختلف است. اغلب مواقع این شیت­ها در اندازه‌های مختلفی تولید شده و پس از برش به بازار عرضه می‌شوند. اگر ورق در کارخانه با اندازه مشخص برش خورده باشد به آن فابریک یا به اصطلاح Fabricated گفته می‌شود.

ورق سیاه خود به خود به عنوان یک محصول نهایی محسوب نمی‌شود و برای ساخت محصولات ثانویه مثل پروفیل‌های ساختمانی و مقاطع فلزی، تسمه‌ها، تیرآهن‌ها، گاردریل و سایر تجهیزات این چنینی از آنها استفاده می‌شود. علاوه بر این از ورق سیاه در ساخت تانک ذخیره، تجهیزات عظیم صنعتی و کشتی­سازی هم استفاده می‌شود.

در داخل کشور، عمده نیاز ورق سیاه صنایع ایران از طریق یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان انواع ورق سیاه یعنی فولاد مبارکه اصفهان تامین می‌شود که از سال ۱۳۷۱ تاسیس شده و به عنوان قطب محصولات فولادی محسوب می‌شود.

کاربرد ورق سیاه

  • مقاطع فولادی مثل ناودانی، انواع تیر ورق، سپری، نبشی و...

  • پروفیل‌های ساختمانی باز یا بسته مثل ستونی، قوطی، چهارچوب، پروفیل Z، فرانسوی

  • تجهیزات ترافیکی و گاردریل

  • زهوارهای فولادی، ورق پانچ و تسمه

  • مخازن ذخیره‌سازی مشتقات نفتی و تانک

  • تجهیزات دریایی و کشتی­سازی و سایر صنایع عظیم

همچنین هزاران محصول دیگر با استفاده از انواع ورق سیاه تولید می‌شود که همواره ضخامت این نوع ورق، نقش بسزایی در قیمت آن خواهد داشت.

تنوع در ورق سیاه

2

ورق سیاه را می‌توان بر اساس ترکیب مواد، کاربرد و همچنین ظاهری که دارد به انواع گوناگونی دسته­بندی کرد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین انواع ورق سیاه بر اساس شکل خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  • ورق سیاه رول شده، کلاف یا کویل

ورق سیاه رول شده با ضخامت 1.5 الی 15 میلیمتر و در عرض 1500،1250،1000 و 2000 میلی متر، تولید می‌شود و دارای طول نامحدود است.

  • ورق سیاه فابریک یاشید

ورق سیاه فابریک در سایزهای مختلف و ابعاد متنوع مثل  ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ۱۲۵۰*۲۵۰۰ و ۱۰۰۰*۶۰۰۰ و ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰  تولید شد و بیشترین کاربرد را دارد. ورق سیاه فابریک اغلب دارای ضخامت هایی بیشتر از ۱۵ میلی‌متر است.

تفاوت ورق سیاه st52  وst37  در چیست؟ دو گرید مشهور St37 و St52 برای ورق سیاه معمولی و صنعتی به حساب می‌آید که در آن St به معنای قدرت و عددی که در کنار آن لحاظ می‌شود؛ میزان تنش نهایی یا به عبارتی میزان سختی بر اساس کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را بیان می‌کند.

انواع ورق سیاه St37 که به عنوان نوع معمولی با درصد کمی از کربن در صنایعی نظیر ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد در مقایسه با ورق سیاه St52 که به عنوان نوع صنعتی با درصد کربن بیشتر، که در صنایعی مثل ماشین‌آلات کاربرد وسیعی دارد، قرار می‌گیرد. در واقع اگر به دنبال تفاوت جدی بین این دو ورق هستید باید بگوییم که تنها تفاوت میزان نوع کربن استفاده شده در هر ورق و کاربردی که دارند، می­باشد.

خرید انواع ورق سیاه با بهترین کیفیت!

برای خرید ورق سیاه تنها کافیست همراه ما شوید! برای اطلاع از قیمت روز آهن و انواع ورق سیاه می‌توانید با مراجعه به سایت پیوان و درجه نوع محصول مورد نظر خود در بخش تعبیه شده همه محصولات تخصصی و پرکاربرد صنعت آهن و فولاد را مشاهده کنید. این مرکز معتبر توانسته تا در طول این زمان و با ارائه کلیه خدمات مربوط به صنعت فولاد و آهن انباره، رضایت خریداران عزیز را جلب کند و با ارائه قیمت لحظه آهن­آلات در بازار اینترنتی فولاد و آهن و فروش کالای با کیفیت در همین زمینه‌ها اطمینان و خرسندی مشتریان عزیز را کسب کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها