|

جدول استاندارد ورق

ورق‌های فلزی و فولادی در محصولات متنوعی استفاده می‌شوند. کاربرد وسیع آنها خریدشان در بازارها را هم حساس‌تر می‌کند. وجود استانداردهایی برای بررسی مشخصات آنها لازم است. جدول استاندارد ورق از جمله ابزارهای راهنمایی هستند که با نشان‌دادن وزن ورق‌های مختلف به خرید بهتر و شناسایی انواع ورق‌ها کمک می‌کنند. در این مقاله با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

جدول استاندارد ورق

کاربرد جداول استاندارد ورق چیست؟

 

ورق‌های فلزی تنوع دارند و برای کاربردهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای همین است که اگر قصد خریدشان را دارید، بهتر است که به جدولی جامع برای شناخت انواع مختلف مراجعه کنید. از سوی دیگر، قیمت ورق‌ها هم براساس وزنشان تعیین می‌شود. زمانی که جدولی با قیدکردن وزن هر نوع ورق وجود داشته باشد، امکان تخمین‌زدن قیمت هم قوت می‌گیرد و خرید با برآورد قیمت ورق برای خریداران ساده‌تر می‌شود. در ادامه می‌خواهیم جداول استاندارد ورق را به شما معرفی کنیم اما پیش از آن، بهتر است که با انواع ورق هم آشنایی داشته باشید:

  • ورق روغنی؛
  • آجدار؛
  • سیاه؛
  • گالوانیزه؛
  • اسیدشویی.

ورق روغنی

ورق‌های روغنی یا سرد در خودروسازی، تولید لوازم خانگی و صنایع ساختمانی استفاده می‌شوند. ورق‌های روغنی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ ورق‌هایی با کیفیت معمولی و کیفیت کششی. جدول استاندارد این ورق‌ها به‌شرح زیر است:

images_1662357743.jpg

ورق آجدار

ورق‌های آجدار هم نوع دیگری از ورق‌ها هستند که به‌شکل الگوهایی مانند ستاره، لوزی و دایره درست می‌شوند. این ورق‌ها هم در ساخت پله‌های برقی، پل‌های عابر، آسانسورها و ... کاربرد دارند. براساس جدول استاندارد وزنی این محصولات، وزن ورق آجدار به شرح زیر است:

ابعاد 1000*2000 میلی‌متر:

ضخامت: 1 mm – وزن: 24 kg

ضخامت: 2 mm – وزن: 32 kg

ضخامت: 3 mm – وزن: 48 kg

 

ابعاد 1500*6000 میلی‌متر:

ضخامت: 6 mm – وزن: 432 kg

ضخامت: 8 mm – وزن: 576 kg

ضخامت: 10 mm – وزن: 720 kg

ورق سیاه

ورق‌های سیاه هم نوع دیگری از ورق با ظاهر مات هستند. این شکل ظاهری به‌واسطه قرارگیری در معرض دمای بالا ایجاد می‌شود. قیمت روز ورق سیاه هم مانند مقاطع فولادی دیگر در نوساناتی به‌سر می‌برد. ورق‌های سیاه هم جدولی به‌شرح زیر دارند:

images_1662357762.jpg

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه با وجود لایه‌ای از روی ضدزنگ می‌شوند. این ورق‌ها به‌واسطه چنین خاصیتی در صنایع مختلف کاربرد دارند. قیمت روز ورق گالوانیزه هم تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله ارز و تصمیم‌گیری‌های خردوکلان اقتصادی در کشور است. جدول استاندارد ورق هم به‌شرح زیر است:

ابعاد 1000*2000 میلی‌متر:

ضخامت: 0.5 mm – وزن: 8 kg

ضخامت: 0.7 mm – وزن: 11 kg

ضخامت: 1 mm – وزن: 16 kg

ضخامت: 1.5 mm – وزن: 24 kg

ضخامت: 2 mm – وزن: 32 kg

ورق اسیدشویی

نوعی از ورق‌ها هم هستند که با روش نورد گرم تولید می‌شوند. در پایان مرحله تولید، اسید کلریدریک استفاده می‌شود و با وجود آن، تمام ناخالصی‌های موجود روی ورق از بین می‌رود. از آنها در صنایع خودروسازی و مواردی مانند کشتی‌سازی یا ساخت لوله‌های انتقال گاز و نفت هم استفاده می‌شود. جدول استاندارد آنها مطابق زیر است:

ابعاد 1000*2000 میلی‌متر:

ضخامت: 1.5 mm – وزن: 24 kg

ضخامت: 2 mm – وزن: 32 kg

ضخامت: 3 mm – وزن: 48 kg

ضخامت: 4 mm – وزن: 64 kg

ضخامت: 5 mm – وزن: 80 kg 

ضخامت: 6 mm – وزن: 96 kg

در آخر

با انواع ورق و جدول استاندارد ورق آشنا شدید. باید بدانید که برای تهیه هریک از این مقاطع فولادی و داشتن برنامه‌ریزی درست و تخمینی دقیق درباره هزینه‌های هر پروژه، نیاز به آگاهی از قیمت این ورق‌ها هم دارید. علاوه برآن با آگاهی از وزن‌، قیمت‌ها را هم محاسبه کنید. اما قیمت‌ها را چطور و از کجا استعلام می‌گیرید؟ یکی از بهترین و بی‌دردسرترین روش‌ها برای کسب اطلاع درباره قیمت ورق‌ها این است که به مراجع و پایگاه‌هایی مطمئن مراجعه کنید. آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از جمله بسترهای اطلاع‌رسانی در این حوزه است. اطلاعات آیرومارت دقیق و به‌روز است و به شما کمک می‌کند که ضمن استعلام قیمت انواع مقاطع و ورق‌ها، درباره نوسانات و وضعیت بازار هم تحلیل‌هایی را بخوانید و آگاه‌تر شوید. راه‌های ارتباطی با این پایگاه معتبر به‌شرح زیر است:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

خوب است بدانید که آیرومارت علاوه بر استعلام قیمت‌ محصولات مختلف، در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند. بسیاری از حرفه‌ای‌ها و بزرگان بازار برای تأمین نیازهای خود در پروژه‌های مختلف به این شرکت اعتماد می‌کنند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها