|

صفر تا صد سفر با هواپیما را بدانید!

سفر با هواپیما همیشه یکی از هیجان انگیزترین تجربه های سفر خواهد بود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ترس از پرواز ندارید، قطعا از این که یک مسیر طولانی را در مدت زمان کوتاهی طی کنید

صفر تا صد سفر با هواپیما را بدانید!

مراحل سوار شدن به هواپیما چیست؟ تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟ سفر با هواپیما همیشه یکی از هیجان انگیزترین تجربه های سفر خواهد بود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ترس از پرواز ندارید، قطعا از این که یک مسیر طولانی را در مدت زمان کوتاهی طی کنید؛ برایتان لذت بخش می شود. پس اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید تا با راهنمای سوار شدن به هواپیما و اطلاعات تماس ایرلاین ها آشنا شوید.

با مراحل سوار شدن به هواپیما آشنا شوید!

قبل از ورود به فرودگاه، مدارک خود را کامل به همراه داشته باشید و با بررسی اطلاعات پرواز، خود را به فرودگاه برسانید. سپس در ادامه، مراحل این راهنمای سوار شدن به هواپیما را انجام دهید.

عبور از بازرسی ورودی

در این مرحله باید از گیت امنیتی عبور کنید. برای این منظور ابتدا چمدان و سایر بارهای خود از جمله وسایل فلزی را بر روی ریل دستگاه کنترل قرار دهید. سپس خودتان نیز از درب بازرسی بدنی عبور کرده و در صورتی که مشکلی نباشد، وارد سالن ترانزیت فرودگاه شوید.

کانتر شرکت هواپیمایی و چک این (Check-in)

با توجه به نام ایرلاینی که روی بلیط پرواز شما درج شده، کانتر شرکت هواپیمایی خود را پیدا کنید. پس از اعلام شماره پرواز از بلندگو فرودگاه، به سمت کانتر ایرلاین بروید و با ارائه کارت ملی یا بلیط پرواز، چمدان های خود را بر روی تسمه قرار داده و کارت پرواز را دریافت کنید. در این مرحله اگر وزن چمدان از میزان بار مجاز ایرلاین بیشتر باشد، باید هزینه اضافه بار را پرداخت کنید.

عبور از بازرسی نهایی

برای ورود به سالن انتظار، باید از یک مرحله بازرسی دیگر عبور کنید. در این مرحله از راهنمای سوار شدن به هواپیما، وسایلی که با خود به کابین هواپیما می برید؛ مانند تلفن همراه را نیز باید از دستگاه امنیتی عبور دهید.

ورود به سالن انتظار

در این بخش تا اعلام زمان پرواز و شماره گیت خروجی بر روی صندلی های موجود استراحت کنید.

عبور از گیت پرواز و نشستن در هواپیما

حدود 20 دقیقه قبل از پرواز، با اعلام شماره پرواز، گیت خروجی باز می شود. پس از بررسی نهایی کارت پرواز و اطلاعات شما توسط مسئولان ایرلاین، با اتوبوس به سمت هواپیما خواهید رفت. پس از ورود به هواپیما با راهنمایی مهماندار بر روی صندلی خود نشسته و منتظر تیک آف شوید.

تیک آف و لندینگ چیست؟

در این بخش به سؤال مهم، تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟ پاسخ خواهیم داد. تیک آف (Takeoff) به معنای بلند شدن هواپیما و لندینگ (Landing)، به فرود هواپیما اشاره دارد.

تیک آف هواپیما

تیک آف، مرحله ای است که هواپیما از حالت تاکسی یا حرکت روی باند فرودگاه، به پرواز در می آید. برای این منظور سه مرحله سرعت گیری، جدا شدن هواپیما از زمین و شناور شدن هواپیما در هوا انجام می شود. در مرحله سرعت گیری؛ خلبان، هواپیما را روی باند فرودگاه حرکت داده تا به سرعت مناسب برخاست یا به اصطلاح سرعت تصمیم گیری برسد.

سپس خلبان دماغه هواپیما را بالا برده و هواپیما را از زمین بلند می کند. در این لحظه فرایند تیک آف شروع می شود. با شناور شدن هواپیما در هوا، پرواز انجام خواهد شد.

لندینگ هواپیما

لندینگ، زمانی اتفاق می افتد که هواپیما به فرودگاه مقصد نزدیک شود، در این مرحله هواپیما با هدایت خلبان بر روی باند فرودگاه قرار می گیرد. برای این منظور نیز باید سه مرحله کاهش سرعت، کاهش ارتفاع و باز شدن چرخ ها انجام شود. در مرحله اول، خلبان با کاهش سرعت هواپیما، آماده فرود می شود. سپس برای رسیدن به یک حالت بی وزنی، همزمان با کاهش سرعت، ارتفاع هواپیما نیز کم می شود. در نهایت، در یک ارتفاع خاص، خلبان چرخ ها را باز کرده و هواپیما با زمین تماس پیدا می کند. سپس سرعت تا زمانی کاهش می یابد که هواپیما روی زمین بایستد.

 

 

شماره تماس ایرلاین های داخلی چیست؟

در این بخش با اطلاعات تماس ایرلاین ها آشنا می شوید.

نام ایرلاین

شماره تماس

آدرس

آتا

۰۲۱۴۸۵۵

اکباتان، بلوار شهید نفیسی، نبش کوی یاس، پلاک ۸

آسمان

۰۲۱۶۱۱۰۱

تهران، کیلومتر ۲ جاده مخصوص کرج

ساها

02166630101

تهران، خیابان آیت ا… سعیدی، ۶۵ متری فتح

کارون

02147225

اکباتان، بلوار شهید نفیسی پلاک ۱۱

کاسپین

02148063000

جاده مخصوص کرج تهرانسر، بلوار گلها، پشت کلانتری ۱۵۰

معراج

02161954

میدان آزادی، ابتدای خیابان محمد علی جناح

وارش

02144668529

اکباتان، خیابان نفیسی، خیابان کیوان، پلاک ۴

قشم ایر

02147999

بزرگراه شهید لشگری، روبروی سه راه فرودگاه، خیابان شهید ریاحی، پلاک ۱۲

زاگرس

0214746

ابتدای جاده مخصوص کرج، خیابان ریاحی، کوچه سوم، پلاک یک

سپهران

02146106124

اکباتان، کوی بیمه، خیابان نفیسی، نبش کوچه خادم

ایران ایر

021466222

فرودگاه مهرآباد

اترک

02147201252

اکباتان، خیابان شهید نفیسی، شماره ۳

ایران ایرتور

021893170000

میدان فلسطین، طالقانی غربی

پویا

02166021616

فرودگاه مهرآباد، بین ترمینال‌های ۴ و ۶

تفتان

02144633400

میدان آزادی، خیابان بیمه یک، کوچه گلها، پلاک یک

تابان

02140441214

بلوار فردوس غرب، خیابان سازمان برنامه مرکزی، خیابان ۱۷ مرکزی، پلاک ۵۰۵

کیش ایر

02148680000

اکباتان، بلوار شهید نفیسی، مقابل ورزشگاه راه آهن

ماهان

02148384848

بزرگراه جناح، خیابان آزادگان، شماره ۲۱

جمع بندی

در این متن با مفهوم تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟ و اطلاعات تماس ایرلاین ها آشنا شدیم. همچنین به بررسی مراحل مختلف پیش از سوار شدن به هواپیما پرداختیم. شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما به سامانه فلای تودی مراجعه کنید. از طریق فلای تودی، به بلیط های انواع شرکت های هواپیمایی دسترسی خواهید داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها