|

1200 جاسوس حزب کمونیست چین در استرالیا فعالیت می‌کنند

کابوس استرالیا

یک جاسوس سابق حزب کمونیست چین از تعداد جاسوسان چینی که به اعتقاد او هم‌اکنون در استرالیا هستند، پرده برداشت. این جاسوس سابق حزب کمونیست چین، معروف به «اریک»، در نشست دفاعی استرالیا اعلام کرد که دست‌کم هزارو 200 مأمور مخفی حزب کمونیست چین در داخل استرالیا فعالیت دارند

کابوس استرالیا

یک جاسوس سابق حزب کمونیست چین از تعداد جاسوسان چینی که به اعتقاد او هم‌اکنون در استرالیا هستند، پرده برداشت. این جاسوس سابق حزب کمونیست چین، معروف به «اریک»، در نشست دفاعی استرالیا اعلام کرد که دست‌کم هزارو 200 مأمور مخفی حزب کمونیست چین در داخل استرالیا فعالیت دارند. افشاگری تعجب‌آور او در نشست دفاعی استرالیا در کانبرا در حضور رهبران نظامی، ازجمله معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا، ریچارد مارلز، انجام گرفت. این جاسوس سابق از طریق مترجم خود به استرالیا هشدار داد که روابط خود را با آمریکا تقویت کند، زیرا حزب کمونیست چین استرالیا را کشوری ضعیف می‌داند.

چنگ لی، مجری اسکای‌نیوز که نقش مترجم هم‌زمان اریک را برعهده داشت، گفت: «او می‌گوید تلاش حزب کمونیست چین برای کنترل عقاید شهروندان چینی‌تبار در عمل روی رأی آنها در کشورهای ثالث اثر می‌گذارد و سیاست را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این مسئله حقوق مردم را در کشورهای غربی به حاشیه می‌راند و این چیزی است که همه ما نگران آن هستیم».

پس از آنکه مترجم اصلی به دلیل نگرانی‌های امنیتی و افشاگری‌های او از ترجمه صحبت‌های اریک خودداری کرد، خانم لی در نقش مترجم او ظاهر شد. او پیش‌تر زندانی سیاسی حزب کمونیست چین بود. اریک به استرالیا هشدار داد که در صورت بروز درگیری نظامی- که احتمالا در آینده نزدیک رخ خواهد داد- در رابطه با آمریکا اعلام بی‌طرفی نکند. خانم لی گفت: «او فکر می‌کند اگر استرالیا کنار بکشد و به آمریکا کمک نکند، کابوس استرالیا شروع خواهد شد».

اظهارات اریک با اظهارات دیپلمات سابق حزب کمونیست چین، چن یونگلین، پس از پناهندگی در استرالیا در سال ۲۰۰۵ همخوانی دارد. چن در اظهارنظری جنجالی گفته بود که حزب کمونیست چین هزار جاسوس در سراسر استرالیا دارد که بسیاری از آنها خبرچین‌های غیررسمی هستند که گاهی اطلاعاتی را در اختیار پکن می‌گذارند. به گفته چن «مأموریت اصلی جاسوسان حزب کمونیست چین نظارت بر فعالیت گروه‌های مخالف حزب کمونیست چین و به‌ویژه فعالان دموکراسی‌خواه است». او افزود که جنبش معنوی فالون گونگ با بیش از ۸۰۰ نام در لیست سیاه، جزء اهداف اصلی حزب محسوب می‌شد. اپک‌تایمز در اوایل ماه جاری به نقل از اریک هشدار داد که پکن در سراسر جهان مأمورانی دارد که به آزار و اذیت مخالفان می‌پردازند و سعی می‌کنند آنها را به کشور بازگردانند. اریک تصاویری را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد «عوامل» حزب کمونیست قبل از جدایی او از حزب به او دستورالعمل‌های گام‌به‌گام می‌دادند. او سال گذشته وضعیت خود را با مقامات استرالیا در میان گذاشت و بعدتر به برنامه ای‌بی‌سی نیوز و فور کرنز گفت که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ در عملیات‌های مختلف حزب کمونیست چین مشارکت داشته است. او گفت: «مأموریت‌ها حول محور تجسس، ربایش و ساکت‌کردن چینی‌ها در سراسر جهان انجام می‌شدند». اریک بخش‌هایی را که در آنها کار می‌کرد به کا‌گ‌ب، اشتازی یا گشتاپو تشبیه کرد و افزود که پس از بازداشت به دلیل فعالیت در جنبش دموکراسی‌خواهی به‌عنوان جاسوس به خدمت گرفته شد. به او گفتند بین زندان‌رفتن و جاسوس‌شدن حق انتخاب دارد. او گفت: «مجبورم کردند برای آنها کار کنم... 

چاره‌ای نداشتم».

هشدار اریک چند هفته پس از آن مطرح شد که جنگنده پکن بر فراز دریای زرد به سمت هلیکوپتر نیروی دریایی استرالیا آتش گشود. هلیکوپتر استرالیایی در حال انجام مأموریت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های کره شمالی بود. مایکل شوبریج، مدیر اندیشکده دفاعی مؤسسه تحلیل راهبردی استرالیا، گفت: «این حادثه آخرین مورد از مجموعه اقدامات ارتش چین برای به خطر انداختن عامدانه جان دیگران است». او گفت: «این یک الگوی رفتاری است که انجام آن صرفا از عالی‌ترین سطوح پکن برمی‌آید و نشان می‌دهد که این اقدامات جزء سیاست‌های شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین، هستند. تظاهر به اینکه اقدامات خطرآفرین ارتش چین در قبال استرالیا و دیگر نظامیان به واسطه تصمیم لحظه‌ای یک خلبان یا فرمانده نیروی دریایی چین انجام می‌گیرند، دیگر خریدار ندارد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها