|

کمبود گاز در اولین روز زمستان، تمامی ادارات و بانک‌های یکی از استان‌های شمال ایران را تعطیل کرد

زمستان سخت گیلان

ادارات و بانک‌های گیلان تعطیل شد تا گاز خانگی مردم قطع نشود. روز گذشته ایرنا به نقل از اسدالله عباسی، استاندار گیلان، خبر داد که اولین روز زمستانی تمام ادارات و بانک‌های گیلان تعطیل شده‌اند تا گاز خانگی مردم قطع نشود.

زمستان سخت گیلان

ادارات و بانک‌های گیلان تعطیل شد تا گاز خانگی مردم قطع نشود. روز گذشته ایرنا به نقل از اسدالله عباسی، استاندار گیلان، خبر داد که اولین روز زمستانی تمام ادارات و بانک‌های گیلان تعطیل شده‌اند تا گاز خانگی مردم قطع نشود. 

او توضیح داد که در‌حال‌حاضر میزان مصرف گاز خانگی استان بین 13 تا 18 میلیون متر‌مکعب است و از مردم درخواست کرد ۱۰ درصد مصرف را کاهش دهند و ادارات و سازمان‌ها و نهادها موتورخانه‌ها را خاموش کنند تا مصرف خانوار و صنعت دچار مشکل نشود.

عباسی البته مشکل قطع گاز را به مصرف‌کنندگان نسبت داده و از تشکیل قرارگاه جهادی برق و گاز! خبر داد و گفت: «هفت‌هزار و ۵۰۰ خانوار بد‌مصرف گاز شناسایی شده است که اینها باعث تعطیلی کارخانجات می‌شوند و باعث خارج‌شدن تولید از چرخه فعالیت می‌شود».

با وجود این ادعا اما مشکل کسری گاز در ایران و به‌ویژه در استان‌های شمالی ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست. 12 دی‌ 95 در‌حالی‌که برف استان‌های شمالی ایران را سفیدپوش کرده بود، ترکمنستان ناگهان شیر‌فلکه گاز خود را به روی ایران بست و اختلافات مالی در این زمینه را بهانه کرد. آن روزها زمستان یخبندان شمال ایران و نبود گاز مدام تیتر اصلی رسانه‌ها بود. البته وزارت نفت وعده‌های مکرری برای تأمین گاز استان‌های شمالی داد و افتتاح پروژه‌های متعدد را خبری کرد، اما نه آن پروژه‌ها به ثمر رسید و مشکل کمبود گاز استان‌های شمالی رفع شد و نه واردات گاز از ترکمنستان دوباره سر‌و‌سامان گرفت تا اینکه در آذر سال گذشته وزارت نفت خبر داد در حاشیه نشست سران اکو، سه کشور ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند سالانه ۱.۵ تا دو میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان  سوآپ کنند.

تفاهم‌نامه‌ای که تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت سیزدهم مدام روی آن مانور داد و آن را نشانه دیپلماسی موفق انرژی دانست و قید کرد که این تفاهم‌نامه پس از پنج‌ سال توقف مبادلات گازی ایران و ترکمنستان امضا شده است و به افزایش پایداری شبکه گاز در شمال و شمال شرق ایران منجر می‌شود و مسیر ایران را برای تبدیل‌شدن به قطب انرژی منطقه  هموارتر می‌کند.

با‌این‌حال، زمستان امسال استان‌های شمالی ایران دوباره درگیر کسری گاز شده‌اند؛ کسری گازی که بنا بر اعلام شرکت ملی گاز سال‌به‌سال در ‌حال افزایش است و حالا به حدود 250 میلیون مترمکعب گاز در روز رسیده است. کارشناسان انرژی می‌گویند مهم‌ترین علت کسری گاز در ایران نبود سرمایه و البته تکنولوژی لازم برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.

ایران دومین مالک ذخایر گازی جهان است اما بیشترین بهره را از میدان مشترک پارس جنوبی قطر به جیب می‌زند و ایران با کسری گاز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

بر اساس اعلام رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، میادین گازی ایران در کوتاه‌مدت به حدود 50 میلیارد دلار، در میان‌مدت 90 تا 120 میلیارد دلار و در بلند‌مدت به حدود 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد تا بتواند ظرفیت فعلی تولید خود را حفظ کند وگرنه میزان تولید از حدود 700 میلیون مترمکعب فعلی هم  کمتر می‌شود.

چندی پیش هم علی اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد ایران برای آنکه گرفتار ناترازی انرژی نشود، نیاز به 240 میلیارد دلار سرمایه در بخش نفت و گاز دارد.

تحریم ایران سبب شده است میادین گازی ایران با کمبود شدید سرمایه مواجه شوند و به‌جز این با مشکلات فناوری برای توسعه میزان استخراج خود مواجه باشند. عراقی، رئیس سابق شرکت ملی گاز ایران، به ایلنا گفته بود که تکنولوژی حفاری افقی یکی از مهم‌ترین نیازهای فناوری در میادین گازی ایران است که در‌حال‌حاضر به دلیل تحریم ایران به آن دسترسی  کافی ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها