|

نگران جنگ سرد جدید میان چین و آمریکا نباشید

هنوز نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ موسوم به COP27 تمام نشده که سران کشورهای گروه ۲۰ راهی بالی اندونزی شده اند برای شرکت در این نشست.

نگران جنگ سرد جدید میان چین و آمریکا نباشید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دیدار چهره به چهره بایدن و شی روسای جمهور آمریکا و چین پیش از آغاز نشست گروه بیست همه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. طرفین گفت و گو تضمین داده اند مشکلات دو جانبه را به نوعی حل کنند و یا به عبارت بهتر مدیریت کنند تا بیش از این باعث نگرانی جهان نشود. 

علاوه بر این دیدار، آغاز نشست گروه بیست در اندونزی سوژه مورد توجه اغلب رسانه‌‌‌ها از غرب تا شرق جهان است. انفجار استانبول و خبرهای مرتبط با آن هم در کنار آن در روزنامه‌های خاورمیانه‌ای و برخی روزنامه‌های غربی مورد توجه قرار گرفته است. 

 

گاردین

راب پیشتر درباره رفتارش تذکر گرفته بود!

بررسی‌های بیشتر درباره دومینیک راب، وزیر دادگستری انگلیس نشان می‌دهد، این سیاستمدار پیش از ورود به وزارت‌خانه دادگستری درباره رفتارش تذکر گرفته بود. 

منابع مطلع می‌گویند زمانی که او در وزارت خارجه و با عنوان وزیر مشغول به کار بوده، شکایت کارمندان از این رفتارها به گوشش رسیده بود و می‌دانست آنها دل خوشی ندارند.

بداخلاقی و بدرفتاری با کارمندان و استفاده از کلمات تحقیر آمیز هنگام دستور برای انجام کار و قلدری مواردی است که نام دومینیک راب را سر زبان‌ها انداخته است. 

تعدادی از کارمندان وزارت دادگستری انگلیس که تجربه قبلی کار با دومینیک راب را دارند، با شنیدن بازگشت او به این وزارت‌خانه درخواست تغییر بخش داده اند و برخی به جای تغییر بخش کاری از وزارت‌خانه بیرون رفته اند. 

 

نشنال

نگران جنگ سرد جدید میان چین و آمریکا نباشید

هنوز نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ موسوم به COP27 تمام نشده که سران کشورهای گروه ۲۰ راهی بالی اندونزی شده اند برای شرکت در این نشست. 

پیش از این که نشست G20 به طور رسمی شروع شود، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با شی جینپینگ رئیس جمهور چین دیداری سه ساعته برگزار کرده است تا درباره تنش‌های اخیر دو کشور بحث و گفت و گو کنند. تسلیحات هسته‌ای، جنگ‌های تجاری و همچنین استقرار نیروی دریایی در اقیانوس آرام و تایوان محور گفت و گوهای مستقیم این بوده است. 

شی در این دیدار گفته دو کشور باید مسیری مناسب برای روابط دو جانبه ترسیم کنند. بایدن هم گفته دو کشور چین و آمریکا باید اختلافاتشان را به گونه‌ای مدیریت کنند که باعث تنش جدید نشود. او تاکید کرده همه مشکلات حل شدنی نیستند، اما احتمال بروز جنگ سرد جدید هم نیست. 

 

عرب نیوز

انفجار استانبول؛ ترکیه PKK را متهم کرد

مقامات رسمی ترکیه نظامیان کرد موسوم به PKK را مسئول انفجار اخیر در استانبول معرفی کرده اند. در این انفجار که روز یکشنبه رخ داد، ۶ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند.  ترکیه در نخستین گام زنی را دستگیر کرد که گفته می‌شد در این عملیات تروریستی نقش دارد. او احلام البشیر، زنی ۲۳ ساله و سوری است که ظاهرا غیرقانونی از مرز عفرین وارد ترکیه شده است. او گفته در سوریه آموزش دیده است. 

با این که وزیر کشور ترکیه گروه نظامیان کرد را مسئول این حمله می‌داند، اما PKK هرگونه دست‌داشتن در این انفجار را رد کرده است. ترکیه ۴۶ نفر را در ارتباط با این اتفاق مرگ‌بار دستگیر کرده است. 

 

نیویورک تایمز

تمرکز G20 بر جنگ و ناامنی غذایی در جهان 

رهبران کشورهای عضو گروه بیست برای شرکت در این نشست راهی بالی اندونزی شده اند. سخنرانی آغازین این رهبران بر دو نکته متمرکز بوده است؛ جنگ اوکراین و ناامنی غذایی در سراسر جهان.

اغلب رهبران در این نشست هشدار داده اند رکود اقتصادی دیگری پس از آسیب‌های پاندمی در انتظار جهان خواهد بود؛ رکودی که متاثر از حمله روسیه به اوکراین است. 

    آنها در نخستین جلسه این نشست درخواست کرده اند هر چه سریع‌تر جنگ اوکراین پایان یابد و برای بحران انرژی و هزینه گزاف مواد غذایی همچون غلات چاره‌ای اندیشیده شود. 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم که به صورت آنلاین در این نشست سخنرانی کرد یک بار دیگر از روسیه خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند. پوتین در نشست G20 شرکت نکرده و لاوروف وزیر خارجه روسیه به بالی آمده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها