|

عقب‌نشینی از خرسون یا تله‌گذاری برای اوکراینی‌ها؟

روزنامه‌های انگلیس هم به موضوع عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان این کشور به غذای رایگان مدارس و همچنین خبرهای نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ پرداخته اند.

عقب‌نشینی از خرسون یا تله‌گذاری برای اوکراینی‌ها؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در تعیین سناتورها و فرماندارها ادامه دارد. با این حساب موضوع داغ در صفحه اول رسانه‌های آمریکایی تقابل دموکرات‌ها و جمهوریخواهان است که البته نتیجه آن طور که قرمزهای جمهوریخواه آمریکا پیش‌بینی می‌کردند نشد. تقابل بسیار نزدیک و متعادل است. در کنار آن دستور عقب‌نشینی روسها از خرسون در جنوب اوکراین هم مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه‌های انگلیس هم به موضوع عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان این کشور به غذای رایگان مدارس و همچنین خبرهای نشست مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرم الشیخ پرداخته اند. 

برای روزنامه‌های خاورمیانه هم اظهارات یکی از فرمانده‌های سپاه جمهوری اسلامی درباره ساخت موشک‌های فراصوت و همچنین مراسم یادبود یاسرعرفات و سفر شیخ محمد رئیس امارات به بحرین و عقب‌نشینی روسیه از خرسون مهم به نظر می‌رسد. 

 

گاردین

ثبت رکورد جدیدی از انتشار کربن در سال ۲۰۲۲

مقایسه داده‌های انتشار کربن با منشاء سوخت‌های فسیلی در جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ رکورد جدیدی از این وضعیت ثبت شده است. در واقع بر خلاف تضمین کشورها در زمینه تلاش برای کاهش انتشار کربن، گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید شده است. 

این اطلاعات در نشست شرم الشیخ موسوم به COP27 منتشر شده است. همچنین در این نشست به نمایندگان کشورها تذکر داده شده که باید انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش پیدا کند

اما واقعیت این است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای در جهان دیده نمی‌شود. تحقیقات و مطالعات صورت گرفته اینطور می‌گوید آنچه امروز در جهان حاکم است هیچ نسبتی با تلاش برای کاهش انتشار کربن در جو و جلوگیری از گرم‌تر شدن زمین ندارد. 

در نشست شرم الشیخ سازمان ملل همچنان هشدار داده است که بیش از ۵۰ کشور فقیر جهان در معرض ورشکستگی قرار دارند. 

 

واشنگتن پست

عقب‌نشینی از خرسون یا تله‌گذاری برای اوکراینی‌ها؟

رئیس‌جمهور روسیه دستور عقب‌نشینی از شهر مهم و استراتژیک اوکراین در جنوب این کشور را صادر کرده است. نظامیان اوکراینی‌ها هم تا ۹ مایلی این شهر جلو آمده اند. اما کی‌یف همچنان تایید نمی‌کند که روسها عقب‌نشینی کرده اند! چرا؟

شاهدان و حاضران در صحنه نبرد خرسون می‌گویند معلوم نیست که دستور عقب‌نشینی پوتین کامل اجرا شده باشد. نظامیان اوکراینی می‌گویند بخشی از نیروهای روسی را همچنان در پیرامون خرسون مشاهده می‌کنند. 

پیشروی نیروهای اوکراینی در این منطقه ادامه دارد، اما آنها خوب می‌دانند تله‌گذاری و فریب بخشی از جنگ است. به همین دلیل می‌‌گویند عملیات بازپس‌گیری شهر خرسون با احتیاط پیش می‌رود و ممکن است روزها طول بکشد. 

با همه این حرف‌ها حرکت نیروهای روسیه از کرانه غربی رود دنیپرو به سمت شرق این رودخانه یعنی این که همه‌پرسی الحاق خرسون به روسیه نمایشی بیش نبوده است. روسیه با پس دادن خرسون شکست بزرگی را ثبت می‌کند.

 

عرب نیوز

ساکنان غزه یاد عرفات را زنده نگه داشتند

اهالی غزه با پرچم‌های جنبش فتح به خیابان‌های باریکه آمده اند تا یاد رهبر فقید خود را زنده نگه دارند. یاد یاسر عرفات ۱۸ سال پس از مرگش همچنان با فلسطینی‌هاست. 

محمود عباس، رئیس دولت فلسطین و رئیس تشکیلات خودگردان در مراسم یادبود عرفات گفت: عرفات میراثی ملی و غنی از خود به جا گذاشته است که باید حفظ شود و توسعه یابد. 

یاسر عرفات، رهبر فلسطینی‌ها در روز یازدهم نوامبر ۲۰۰۴ در فرانسه درگذشت. او از والدینی فلسطینی در قاهره مصر به دنیا آمده بود. ابوعمار از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود، در دهه ۹۰ میلادی اسرائیل را به رسمیت شناخت و  همواره برای آزادی فلسطین و استقلال آن تلاش کرد. 

پرونده علت درگذشت او تا مدت‌ها باز بود. عرفات پس از دوره‌ای بیماری و کما درگذشت، اما پرونده احتمال مسمومیت او به دست اسرائیلی‌ها تا پس از مرگش پیگیری شد. پیدا شدن پولونیوم در جسد عرفات و خاک محل دفن احتمال ترور را افزایش داد. اما کارشناسان فرانسوی تیم تحقیق آن را رد کردند.

 

نشنال

رستوران‌های ابوظبی در فهرست میشلن 

اعتبار و معروفیت نام میشلن در صنف رستوران‌داری در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست. حالا این راهنمای اعتبار رستوران‌داری در پایتخت امارات فعالیت خود را آغاز کرده تا نام رستوران‌های این شهر را در فهرست و اعتبارنامه خود قرار دهد. 

در نخستین مرحله نام ۴۲ رستوران پایتخت امارات مشمول راهنمای میشلن شده است. رونمایی از این نام این رستوران‌‌‌ها در کاخ امارات صورت گرفته است. 

این رستوران‌ها در حال حاضر یک ستاره میشلن دریافت کرده اند. ستاره‌های میشلن میزان اعتبار این مراکز غذاخوری را مشخص می‌کنند. هیچ‌کدام از رستوران پایتخت ابوظبی دو یا سه ستاره دریافت نکرده اند. 

مدیر بین‌المللی میشلن می‌گوید برای شروع یک ستاره خوب است. ابوظبی ظرفیت افزایش اعتبار دارد و سرعت ایجاد تغییرات و تحولات در آن این ادعا را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها