|

کاهش نرخ تورم ماهانه در مصر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، المعلومه عراق، العرب و روسیا الیوم.

کاهش نرخ تورم ماهانه در مصر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،العربی الجدید، المعلومه عراق، العرب و روسیا الیوم.

در این میان العربی الجدید در گزارشی به کاهش نرخ تورم ماهانه در مصر برای اولین بار بعد از دسامبر 2021 پرداخته است.

 

العرب :

 تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دولت جدیدی در لبنان وجود ندارد

منابع لبنانی با نامحتمل دانستن تشکیل دولت جدید لبنان در آینده نزدیک، پیش‌بینی کردند که این موضوع به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود. 

با گذشت دو هفته از تحویل لیست کابینه ای متشکل از 24 وزیر توسط نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، به «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، این لیست هنوز به تأیید رئیس جمهور نرسیده است.

در این مدت میقاتی فقط دو بار با رئیس جمهوری لبنان دیدار کرده و این از دید ناظران لبنانی نشان‌دهنده سرد شدن روابطشان و وجود اختلافاتی است که مانع از شکل‌گیری دولت جدید می‌شود.

به گفته منابع لبنانی، میقاتی این بار حاضر نشده که وزارت انرژی را به حزب جریان ملی آزاد، به ریاست «جبران باسیل»، داماد عون، واگذار کند. علاوه بر این، آنچه بر اختلافات افزوده شرط‌هایی است که باسیل برای تشکیل دولت تعیین کرده و میقاتی حاضر به پذیرش آنها نیست.

این منابع افزوده‌اند که باسیل خواستار تعهد نخست‌وزیر و وزیر دادگستری و وزیر دارایی به حمایت از تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت شده است.

 

المعلومه:

عراقی‌ها طی ده روز بیش از صد میلیون دلار برای گردشگری هزینه کردند

موسسه «عراق المستقبل»، که در امور اقتصادی فعالیت دارد، در گزارشی آورده است که بیش از صد هزار گردشگری عراق طی ده روز کشور را ترک کرده و بیش از صد میلیون دلار هزینه کردند.

منار العبیدی، رئیس این موسسه اشاره کرد که بیش از500پرواز طی ده روز نخست ذی الحجه تا عید قربان ثبت شد که طی آن بیش از صد گردشگر عراقی به استثنای حج، کشور را برای سفر سیاحتی ترک کردند.

وی توضیح داد که میانگین هزینه یک گردشگر شامل هزینه حمل و نقل و اسکان، بیش از هزار دلار است که در این صورت، کل مبلغی که طی ده روز به طور میانگین هزینه شده و بیشتر آن به کشورهای خارجی رفته، حدود صد میلیون دلار است.

العبیدی اشاره کرد که سازمان گردشگری باید اطلاعات مسافران را بررسی کرده و مناطقی در کشور که ظرفیت تامین نیازهای گردشگران را داشته باشد، ایجاد کند تا جایگزین سفرهای خارجی برای عراقی ها شود.

وی افزود که اگر شمار گردشگران خارجی بیش از صد هزار نفر طی ده روز است، این بدان معناست که فرصتی برای وجود بیش از یک میلیون گردشگر داخلی فراهم است.

 

العربی الجدید: 

کاهش نرخ تورم ماهانه در مصر برای اولین بار بعد از دسامبر 2021

هیئت دولت مصر خبر داد که نسبت تورم در این کشور برای اولین بار بعد از دسامبر 2021 در مقیاس ماهانه کاهش پیدا کرده است.

در آمار رسمی مصر اعلام شده که نسبت تورم در مصر در ماه ژوئن در مقایسه با ماه مه منفی 0.1 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، نسبت تورم در ماه مه 1.1 درصد، در ماه آوریل 3.3 درصد، در ماه مارس 2.2 درصد، در ماه فوریه 1.6 درصد و در ماه ژانویه 0.9 درصد بوده است.

این گزارش افزوده که علت اصلی کاهش تورم در ماه گذشته، کاهش 16.7 درصد قیمت سبزیجات و کاهش 14 درصدی قیمت میوه بوده است.

با وجود این، قیمت لبنیات و تخم مرغ و شکر 1.2 درصد، قیمت نان و غلات 1.6 درصد، قیمت روغن 1.7 درصد و قیمت گوشت قرمز و سفید 1.8 درصد افزایش داشته است.

نسبت تورم مصر در ماه مه 15.3 درصد اعلام شده در حالی که در ماه مه سال گذشته 4.9 درصد بوده است.

حمله روسیه به اوکراین تأثیر بسیاری بر اقتصاد مصر داشته است. مصر به عنوان بزرگ ترین خریدار گندم در جهان با افزایش قیمت جهانی گندم با مشکلاتی در واردات این کالا مواجه شده است.

 

روسیا الیوم :

 گروندبرگ: آتش بس در یمن همچنان پابرجاست

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن گفت که آتش بس در یمن همچنان برای بیش از سه ماه تاکنون پابرجاست و منجر به کاهش بسزای شمار قربانیان غیرنظامی شده است.

گروندبرگ در گزارشی درباره آخرین تحولات یمن و تلاش ها برای صلح در این کشور که در شورای امنیت ارائه کرد، توضیح داد که کاهش شمار قربانیان غیرنظامی در مقایسه با سه ماه پیش از آغاز آتش بس، دو سوم تخمین زده می شود.

گروندبرگ با بیان اینکه همچنان گزارش هایی از دو طرف درباره حوادث ادعایی در یمن دریافت می شود، تاکید کرد که دفتر سازمان ملل در یمن از همه طرف ها در ایجاد کانال های ارتباطی برای کمک به آنها در مدیریت این حوادث ادعایی به صورت مسالمت آمیز حمایت می کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اعلام کرد که پیشنهاد شده است جاده ها به تدریج بازگشایی شود اما انصار الله این پیشنهاد را قبول نکرده است.

وی از همه طرف های درگیری در یمن خواست فورا و به صورت سازنده با سازمان ملل همکاری کنند تا توافقی بر سر بازگشایی جاده ها در تعز و سایر استان ها صورت گیرد و همه یمنی ها، تاثیر آتش بس در زندگی روزانه خود را لمس کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها