|

40 ماهی‌گیر اسیر ایرانی در خطرند

‌در میان اخبار فراگیر جنگی از منطقه غزه، حوادثی هم روی می‌دهد که موضوع آن به هم‌وطنان ایرانی مربوط است اما در تیتر درشت رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. درحالی‌که بسیار هم قابل‌توجه هستند و با وجود مخابره آن ازسوی خبرگزاری‌‌های رسمی کشوری دیده نمی‌شوند.

‌در میان اخبار فراگیر جنگی از منطقه غزه، حوادثی هم روی می‌دهد که موضوع آن به هم‌وطنان ایرانی مربوط است اما در تیتر درشت رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. درحالی‌که بسیار هم قابل‌توجه هستند و با وجود مخابره آن ازسوی خبرگزاری‌‌های رسمی کشوری دیده نمی‌شوند. یکی از آنها خبر تلخ اسارت است؛ حدود 40 نفر از صیادان چا‌بهاری یا همان جاشوها که با کشتی‌‌های کوچکشان به دل دریا می‌زنند تا نانی به کف آرند، بالغ بر هشت ماه است که ربوده شده‌اند. آنها به دست گروهی مسلح که گفته می‌شود دست‌پرورده القاعده بوده و «الشباب» نامیده می‌شوند، در ۴۰۰ مایلی شمال سواحل سومالی روبه‌رو شده‌اند. این راهزنان دریایی امرار معاششان با همین کار کثیف است تا پس از گروگان‌گیری سرنشینان کشتی‌ها و شناور‌های شخصی در ازای دریافت پول، آنها را آزاد کنند. در این راستا بنا بر آنچه که در یک بسته صوتی و تصویری به دست خانواده‌‌های آنها در چابهار و کنارک رسیده، مبلغ ۱۲ هزار دلار بابت تمامی هم‌وطنان اسیر درخواست شده است. اینکه این مبلغ چگونه می‌خواهد تأمین شود، آیا دستگاه وزارت خارجه یا نماینده محترم آن حوزه در مجلس، حرکتی و همتی برای آزادی ایرانیان خواهند داشت؟ این چیزی است که به ذهن خطور می‌کند و محل تأمل است. اما از آن مهم‌تر، پرسشی که برای هر ایرانی دلسوز و دل آشوب متبادر می‌شود، این است که چرا آن هم‌وطن زحمتکش جنوبی برای آوردن نان بر سر سفره شب خانواده، مجبور است این‌همه راه طولانی را طی کند؟ مگر به‌طور تاریخی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان محل صید آنها نبوده که در این سال‌ها، به این سفر‌های بالای هزار کیلومتر تن می‌دهند؟ این صیاد‌ها برای اولین بار نیست که در تنگه‌های غریب و دور‌افتاده، گرفتار می‌شوند. اصل قضیه از کجا آب می‌خورد؟ در پاسخ باید گفت از زمانی که شیوه بی‌رحم «ترال» برای صید ماهی به‌طور رسمی در خلیج فارس و دریای عمان به کار افتاده، ‌فقدان گسترده ماهیان را در اعماق آب‌ها به دنبال آورده. این صید مخرب و خانمان‌سوز باعث شده تا اکوسیستم در آن نواحی وسیع به خطر افتد و آبزیان کف دریا دچار مرگی زودرس شوند.

 این مسئله کوچکی نیست که باعث شده ماهی‌گیران با لنج و شناور‌های نیم‌بند خود به سمت اقیانوس هند بروند تا هرطور شده حتی با پذیرش خطر جانی یا اسارت و شکنجه به جا‌های تاریکی سفر کنند. ‌این راهزنی‌ها هم چند ‌سالی است که در منطقه دریایی جنوب حاکم شده. ژنرال وقت آمریکایی توماس والدوسر در منطقه دریای مدیترانه، شش سال پیش گفت که باید همه کشورها دست به دست هم دهند تا آب‌‌های منطقه را از شرارت راهزنان پاک کنند. او گفت‌ راهزنان نسبت به پنج سال گذشته افزایش داشته‌اند که با توجه به زمان مصاحبه می‌توان گفت که این آلودگی از حدود ۱۰ سال پیش به اکنون می‌رسد. با امیدی نزدیک به یافتن راه‌حلی برای نجات آبزیان خلیج فارس و به تبع آن، حل مشکل اقتصادی صیادان جنوب میهن.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها