|

سی‌وسومین نماز جمعه شهر امید

امام جمعه شهر امید: تحمیل و تهدید و محدودیت، خلاف عدل و قانون و دین است

امام جمعه شهر امید با اشاره به طرح‌های جدید در حوزه حجاب گفت: دلسوزانه و دردمندانه تذکر می‌دهم اجرای طرح‌های جدید در این مورد و اعمال محدودیت در خدمات‌رسانی به مردم و اتخاذ موضع تحمیل و تهدید، بدون درنظرگرفتن شرایط و ملاحظات جامعه، غیر از آنکه با عدل و قانون نمی‌خواند، به جای دیندارکردن مردم، نتیجه‌ای جز دین‌گریزی و دین‌ستیزی ندارد.

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: چنانچه به تفصیل اشاره کردم لازم است دوباره یادآوری کنم قاتل امیرالمومنین، مسلمانی متدین، نمازخوان و سخت‌گیر در رعایت ظواهر دین بود که با علی (ع) بیعت کرده و در مدح ایشان شعر سروده بود. ابن ملجم از خوارج بود، همان مسلمانانِ تندرو و افراطی و تنگ‌نظری که عمل آدم‌ها را جزئی از ایمانشان می‌دانستند و بر این اساس هرکس گناه کبیره‌ای انجام می‌داد کافر می‌شمردند و معتقد بودند تا زمانی که از عقیده خود بازنگشته باید با او جنگید و اگر توبه نکرد، متجاوز شناخته می‌شود و عذاب ابدی جهنم در انتظار او خواهد بود. جاهلان و سبک‌مغزانی که فقط به خود آسیب نمی‌زدند، برای کل جامعه خطرآفرین و مضر بودند، چنان‌که باشهادت امام علیه‌السلام، جامعه را از مسیر اصلی آن منحرف کردند. خوارج به خیالِ خود دیندارانی بودند که برای دفاع از آنچه اسلام می‌خواندند، هر عملی حتی قتل علی (ع) را مباح و بلکه عبادت می‌دانستند.

امام جمعه شهر امید در ادامه با اشاره به طرح‌های جدید در حوزه حجاب گفت: دلسوزانه و دردمندانه تذکر می‌دهم اجرای طرح‌های جدید در این مورد و اعمال محدودیت در خدمات‌رسانی به مردم و اتخاذ موضع تحمیل و تهدید، بدون درنظرگرفتن شرایط و ملاحظات جامعه، غیر از آنکه با عدل و قانون نمی‌خواند، به جای دیندارکردن مردم، نتیجه‌ای جز دین‌گریزی و دین‌ستیزی ندارد. از این تریبون از برادران و خواهران مسئول انتظامی و قضائی درخواست می‌کنم اجازه ندهند کشور دچارِ تشدید دوقطبی و منازعه جدید شود. قبل از هر اقدامی در این حوزه لازم است از گروه‌های مختلف جامعه، صاحب‌نظران و طیف‌های مختلف بانوانِ عزیز ایرانی نظرسنجی و مشورت گرفته شود.

حجت‌الاسلام منصف با اشاره به روز جهانی قدس و آرزوی آزادسازی فلسطین از دستِ غاصبان صهیونیست گفت: منطقی‌ترین و اساسی‌ترین پیشنهاد همان است که رهبر انقلاب اعلام کردند و در سازمان ملل هم به‌عنوان نظر جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. آن هم اجرای رفراندوم در میانِ مردم فلسطین و مراجعه به آرای فلسطینیان هم مسلمانان، هم مسیحیان و هم یهودیان چه آنها که در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند و چه آنها که خارج از آن زندگی می‌کنند. هرچه مردم گفتند همان بشود و همه کشورها هم این نظر مردم را تمکین کنند. دموکراسیِ مورد ادعای اروپا و غرب هم مگر همین را نمی‌گوید؟ مردم تعیین‌کننده نهایی تکلیف کشور تاریخی فلسطین باشند.

امام جمعه شهر امید در ادامه گفت: تریبون را در اختیار یکی از صنعتگرانِ باسابقه و دردمند شهر قرار می‌دهم، حتما دغدغه‌ها و نظراتِ ایشان از حرف‌های تکراری بنده شنیدنی‌تر است، یادآوری می‌کنم گفتنِ دردها و ایرادها سیاه‌نمایی نیست، کمک به اصلاح و بهبود وضعیت است. خدا کند آنهایی که باید، بشنوند و قدمی بردارند.

در ادامه خطبه‌های دوم نماز جمعه، به دعوت حجت‌الاسلام منصف و ستاد اقامه نماز شهر امید، خانم لیلا مهرآبادی، کارآفرین و مدیر یکی از واحدهای تولیدی شهر امید پشت تریبون قرار گرفت.

 خانم‌ مهرآبادی گفت: بابت اینکه در این تریبون به جای سخنرانیِ مقامات یا حمایت از آنان، مشکلات و انتقادات گفته می‌شود، از امام جمعه عزیز شهرمان سپاسگزارم.

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی خبر از شناسایی و برخورد با کانال‌های تلگرامی قیمت دلار و وعده کنترل قیمت ارز به این روش را دادند. فعالانِ اقتصادی به خوبی از بیهودگی این روش‌های تکراری بی‌خاصیت مطلع هستند، احتمالا مقامات اقتصادی نیز به این امر واقف‌اند، متأسفانه تقریبا از تواناییِ دولت در کنترل قیمت ارز، حتی قیمتِ اعلامی در سامانه بانک مرکزی ناامید شده‌ایم اما بازهم لازم است از این تریبون به‌طور مشخص تجربه خرید ارز به نرخِ صرافی ملی از یکی از شرکت‌های پتروشیمی که موظف بود دلار به نرخ مصوب برای تخصیص ارز و واردات به واحد تولیدی ما بفروشد را اعلام کنم، شاید اثری داشته باشد، البته که بعید می‌دانم مسئولان مربوطه از این مسائل بی‌خبر باشند.

چند هفته پیش از آغاز سال جدید، پس از ثبت درخواست ارز در سامانه بانک مرکزی و معرفی به یکی از شرکت‌های پتروشیمی برای دریافت دلار به قیمت ثبت‌شده در سامانه، و انجام مقدمات اداری، با تماسی از سوی پتروشیمی مذکور مواجه شدیم که غیر از مبلغ ریالی معادل ارز مورد نیاز، عدد دیگری مطالبه کردند. به دلیل مشکلات تحریم و نیاز فوری به انجام معامله، پس از مذاکره و چانه‌زنی بالاخره با مبلغی کمتر از آنچه طلب کرده بودند، رضایت دادند و ارز مورد نیاز را با پرداخت وجه اضافه خریداری کردیم. به این ترتیب هر دلار با حدود چهار هزار تومان بالاتر از نرخ سامانه خریداری شد. اکثر تولیدکنندگان محتاجِ مواد اولیه یا قطعات با این پدیده گران‌فروشیِ ارزِ رسمی مواجه شده‌اند و متأسفانه همچنان این روند ادامه دارد. از رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و قضائی استمداد می‌طلبیم و خدمت همه مقامات محترم عرض می‌کنم کم‌کردن تورم حداقل در بخش تولید بدونِ کاهش قیمت‌های تمام‌شده و حل اساسی تحریم‌ها عملا امکان‌پذیر نیست. اعلام قیمت رسمی و در حقیقت ظاهری دلار، دردی از مشکلاتِ اقتصادی دوا نمی‌کند. همان‌طورکه با بخش‌نامه و سرکوب قیمت‌ها مشکل تورم و گرانی حل نخواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها