|

روایت نمازجمعه شهر امید

امام جمعه شهر امید : خداوند متعال از حقوقِ بندگانش نمی گذرد

حجت الاسلام منصف در خطبه های دوم نماز جمعه شهر امید، با تبریک سالِ نو و آغاز ماه رمضان گفت : در این ماهِ مبارکِ مهمانی خدا، یادآوری می کنم خدای بزرگ دل سپرده ی حقیقی، عاشقِ راستین و مومن واقعی می خواهد نه بنده ای که به زور و اکراه و تهدیدِ من و شما وادار به اطاعتِ ظاهری شده باشد.

هیچ فضیلت و خیر و ثوابی در مجبور کردنِ انسان ها به عبادت و انجامِ فرائضِ الهی نیست و اگر در دلِ جوانِ امروز، ایمانِ قلبی و عقلی شکل نگیرد، تلاشِ بی حاصل کرده ایم و چه بسا ضررش بیشتر از نفعش برای جامعه خواهد بود.

 

وی افزود: تاکیدِ رهبر انقلاب درباره رهاسازی اقتصاد و تجارت از دستِ دولتی ها و نیمه دولتی ها و شبه دولتی ها را باید جدی گرفت، نه آنکه در حد بنر و سربرگ و همایش به آن پرداخت و آخر سال هم بی آنکه در زندگی مردم تاثیری گذاشته باشد با چند گزارش و آمار بگوییم انجام شد. در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم اگر کار به خودِ مردم واگذار شود حتما نتیجه بخش تر از وضعیت فعلی خواهد بود. لازم است خصوصی سازی در واگذاری تولید هنجارهای اخلاقی و فرهنگی به دست خود مردم را پیش بگیریم، نتیجه روش های دیگر همین است که امروز می بینیم.

 

 

 

امام جمعه شهر امید در ادامه گفت: بعضی دوستان نقد داشتند که در صحبت ها بیشتر جانبِ مردم را می گیرم و از خدماتِ دولت نمی گویم. عرض می کنم هر خدمتی حتی در بالاترین و بهترین سطحِ آن وظیفه و تکلیفِ حکومت هاست و از این بابت منّتی بر سر مردم نیست. البته که برخی ائمه جمعه محترم هستند که اغلب به اغراق در تعریف از خدمات می پردازند و از این بابت دیگر نیازی به گفتنِ من و امثال بنده نیست. مردم و افکار عمومی هم فارغ از این تعریف و تمجیدها و گفتن و نگفتن های ما همه چیز را خوب می فهمند و با پوست و گوشت و استخوان واقعیاتِ جامعه را لمس می کنند.

 

به خودم و امامان محترم جمعه یادآوری می کنم آنچه به ما در این مقام ارزش می دهد دفاع از مردم و یادآوری حقِ آنان در کنارِ تکلیف و نه تاکید و اصرارِ تنها بر تکالیف شان است.

 

حجت الاسلام منصف افزود : نسلِ جدید دیگر نمی پذیرد که برای عبور از فلان پیچ تاریخی و گذر از فلان موقعیت حساس کنونی، بازهم باید از خودگذشتگی و صبر کند. امروز لازم است به جای تقدیر و تمجید از یکدیگر به پرسشِ اساسیِ این نسل پاسخ دهیم که مابه ازای مجاهدت و ایثارِ مطلوب، کجا پرداخت شده و پرداخت خواهد شد و اگر هر تکلیفی، حقی را شانه به شانه خود دارد، این حق کجاست و چگونه ادا خواهد شد؟ هشدار می دهم مبادا در تراوزی حق و تکلیف، تکالیف سنگینی کنند و حقوقِ مردم به دلایل متعدد نادیده گرفته شوند. هراسان باشیم که خداوند متعال از هرچه چشم پوشی کند از پایمال شدنِ حقوقِ بندگانش نمی گذرد.

 

امام جمعه شهر امید ادامه داد : از هر تریبونی درباره رشادت و بلوغ و آگاهی این مردمِ شریف و نجیب دادِ سخن می دهیم و بعد در عمل برای مدل رفتار و پوشش و استفاده از اینترنت و موضوعاتِ دیگر، همین مردم، دیگر بالغ و فهمیده و رشید شمرده نمی شوند و نیاز به انواع محدودیت و صیانت دارند. این از موضوعاتی است که مردم درباره آن نقد و سوال جدی دارند و این تریبون جای پرداختن به اینهاست.

 

تاکید می کنم، نگاهِ مردم همواره به داخل بوده و هیچ گاه به دشمنانِ کشور روی خوش نشان نداده اند و در هر مقطعی که نیاز به فداکاری و تحمل از جانبِ آنان بوده به تکلیف عمل کرده اند، حالا نوبت ماست که با رعایتِ دقیقِ حقوق قانونی شان بی هیچ تبعیض و عذر و بهانه و منّتی جبران کنیم. تامینِ یک زندگی استاندارد و معمولی در همه حوزه ها تکلیفِ دولت و از طبیعی ترین حقوقِ همه مردم است. انتظار مردم این است که تدبیرِ حاکمیت در توافقات و گفتگوهای سیاست بین المللی در حوزه داخلی نیز عملی شود.

 

از خداوند بزرگ توفیق مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

 

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می کنم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها