|

بیست و نهمین نماز جمعه شهر امید

حجت الاسلام منصف امام جمعه شهر امید، که از مهرماه سال جاری به اقامه نماز جمعه نپرداخته بود، در آخرین جمعه سال با حضور در مسجد جامع شهر امید، در خطبه های دوم نماز با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر کشور گفت : در طولِ شش ماه گذشته، متاسفانه فضای کشور شاهد نشیب های فراوان و فرازهای قلیل بود.

حجت الاسلام منصف امام جمعه شهر امید، که از مهرماه سال جاری به اقامه نماز جمعه نپرداخته بود، در آخرین جمعه سال با حضور در مسجد جامع شهر امید، در خطبه های دوم نماز با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر کشور گفت : در طولِ شش ماه گذشته، متاسفانه فضای کشور شاهد نشیب های فراوان و فرازهای قلیل بود. متاسفانه در اغلب موارد نیز تدبیر به موقع و درستی از سوی مسوولان اتخاذ نشد و مسایلی که در وقت و موقعیت خود قابل اصلاح و جبران بود تبدیل به چالش و مشکل شد. اینجانب به سهم خودم از مردم شریف و نجیب و صبور که دردمندانه شاهد حوادث اخیر بودند و لطمه دیدند پوزش می خواهم.

تصمیم م این بود که زودتر از اینها خدمت شما عزیزان برسم، بنا داشتم از این تریبون، به جای آنکه بیشتر حرف بزنم و احتمالا موجباتِ دلگیری و ناراحتیِ مردم را فراهم کنم، فرصت را به دستِ کسانی بدهم که صدایشان شنیده نشده و دیده نشدند. اهلِ انکار واقعیت و کتمانِ آنچه در جامعه می گذرد نیستم، تلاش کردم در این مدت بیش از آنکه در مقامِ رسمی و از پشتِ تریبون یک طرفه حرف بزنم، بیشتر صدای اعتراض مردم را گوش دهم. امیدوارم و تلاش می کنم در سال جدید از تریبونِ نماز جمعه صدای واقعی همه گروه ها و مردمی باشم که صدایشان به جایی نمی‌رسد.

حجت الاسلام منصف افزود : امروز خطاب به مقامات دولتی صریحا عرض می کنم با حرف زدن از پیشرفت و رشد و شکوفایی، پیشرفت حاصل نمی شود، اقتصاد رشد نمی‌کند و چیزی شکوفا نمی شود. لازم است تصمیمات و اقداماتِ اصولی منطبق با واقعیات و نه در خلا و تخیل انجام شود. اغلب مردم همچنان چشم به اصلاحِ امور دارند، اما متاسفانه بخش قابل توجهی از امید و اعتمادِ گذشته به دلیل ناکارآمدی ها و بدعهدی ها و فساد از دست رفته است. آنچه کار را خراب تر می کند نمک پاشی های منِ طلبه است که به جای مرهم نهادن و همدلی با مردمِ رنج کشیده با طبیعی وانمود کردنِ همه چیز بر آتشِ دلخوریِ آنان می دمم. خدا از من نگذرد اگر در این شرایط همراهِ واقعی مردم نباشم و برای یکی دو روز مقامِ دنیا بندگانِ خدا را برنجانم.

امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از خطبه های نماز افزود : به مجلس محترم می گویم، به جای مصروف کردنِ توان و تلاش خود برای تهیه طرح های غیر ضروری که مطالبه بخش زیادی از جامعه نیست، فکری به حالِ حل مسائلِ تو در تو و گره خورده اقتصاد کنید. به جای فکر کردن به نظارت بر کم حجابی، بر دولت برای انجام درست وظایفش نظارت جدی و توبیخ و تذکر داشته باشید.

از مدعی العموم و قوه قضاییه که در این مدت نسبت به سایر قوا، تدبیر بیشتری در حل مسایل نشان داده، درخواست می کنم بیش از همه، به برخورد با مقاماتِ مفسد، مسوولانِ بی تدبیر و همه کسانی که با سخنان و رفتارِ نسنجیده و غیر منطقی شان اسبابِ ناامیدی، نارضایتی و عصبانیت مردم را فرهم می کنند بپردازند. سیاه نمایی که این روزها بعضی مقامات کشور با عملکرد و حرف های غیر مدبرانه به آن مشغولند ضربه ای بزرگتر از دشمن به پیکر کشور وارد می کند که غفلت از آن موجب پشیمانی خواهد بود.

حجت الاسلام منصف گفت : خوشبختانه در هفته گذشته شاهد ظهور و بروز تدبیر و عقلانیت در حوزه بین الملل بودیم. بن بست شکنی در روابط با عربستان که مقدمه و گام نخست تعامل با دنیا و بهبود شرایط اقتصادی است آغاز شد. این اقدامی مثبت و راهگشا در حوزه بین الملل و منطقه بود و برای نخستین بار در طول سالیان گذشته عربستان بدون دخالت آمریکا پای میز مذاکره می نشیند، نکته قابل توجه دیگر اینکه هیچگاه چین میانجی چنین تفاهم و توافقی در این حد نبوده است. ضمن استقبال و حمایت از چنین اقداماتی و امیدواری به ادامه این مسیرِ مثبت انتظار می رود اصلاحات در راهبردهای سیاست داخلی و مدارای بیشتر با مردم و معترضین در اولویت قرار گیرد.

امام جمعه شهر امید در پایان خطبه های دوم نماز، با تبریکِ سال جدید و حلولِ ماه مبارک رمضان و اظهار امیدواری به گشایش در حوزه های داخلی و خارجی و بهبودِ وضعیت معیشت مردم گفت : همه ما باید قدردانِ این مردم نجیب و شریف باشیم، منتی از بابتِ اداره کشور بر سر آنان نگذاریم و منت دارِشان باشیم.

از خدای بزرگ می خواهم به برکتِ همزمانیِ بهار و ماهِ پر خیر و برکت رمضان، امسال سالِ خوشبختی و رهایی مردم از گرفتاری ها باشد.

به مقامات و مسوولان کشور هم یادآوری می کنم وظیفه ای مهمتر از صیانت از معیشت و کار و زندگی و آرامش و امنیت مردم نداریم.

خداوند بزرگ توفیق مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها