|

روایت پانزدهمین نمازجمعه شهر امید

نان در ترازوی عدالت

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: در احکام مرتبط با فطریه ماه رمضان آنچه برداشت می‌شود، آن است که باید قبل از ظهر عید فطر به دست نیازمندان رسیده باشد؛ معنایش این است که عید نخواهد شد‌ مگر آنکه همه در حد مقدورات برخوردار و شاد باشند

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: در احکام مرتبط با فطریه ماه رمضان آنچه برداشت می‌شود، آن است که باید قبل از ظهر عید فطر به دست نیازمندان رسیده باشد؛ معنایش این است که عید نخواهد شد‌ مگر آنکه همه در حد مقدورات برخوردار و شاد باشند. اما متأسفانه در ایام عید فطر، عیدی دولت به مردم اجرای دردناک‌ترین تصمیمات با بدترین شکلِ ممکن بود. امام جمعه شهر امید افزود: لازم است به سهم خود از هم‌وطنانِ نجیب و شریف بابت فشارها و سختی‌هایی که این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عذرخواهی کنم. بابت ناکارآمدی‌هایی که کار را به اینجا کشانده تا امروز مردم دوباره نگرانِ مایحتاج عمومی خود باشند، عذرخواهی می‌کنم. و از آن جهت که هنوز احدی از مسئولان کشور پیش از ارائه توضیح و توجیه بابت وضعیت پیش‌آمده ابراز تأسف نکرده‌اند، شرمسار و متأسفم. لازم است تذکر بدهم این مردم همان مردمی هستند که ولی‌نعمت مسئولان خوانده می‌شدند. مردمی که بی‌هیچ تقصیری باید تاوان قصورِ ما در اداره کشور را بدهند.

حجت‌الاسلام منصف در ادامه گفت: لازم است این روزها حداقل به وظیفه خود از این تریبون که تنها بیان واقعیت و درد مردم و همدلی و همراهی با آنان است، درست عمل کنیم. نه آنکه با مقایسه‌های نادرست و حرف‌های بیهوده و ملال‌آور نمک بر زخم مردم بپاشیم. تذکر می‌دهم از بعضی تریبون‌های رسمی و از زبان برخی همکاران بنده سخنانی گفته می‌شود که رسما ذهن مردم پریشان می‌شود. امروز و از این تریبون لازم است کمی صریح‌تر تذکر بدهیم و دوباره تکرار کنیم که آقایانِ مسئول فرصت آزمون و خطا نداریم، هنوز جامعه تبعات و خاطره ناگوار ماجرای خسارت‌بارِ افزایش ناگهانی قیمت بنزین بدون اطلاع‌رسانی درست و صادقانه را فراموش نکرده، کی قرار است از گذشته درس بگیریم؟

آقای رئیس‌جمهور، خدمت معاون اول محترم هم عرض کردم، در لزوم جراحی اقتصادی تردیدی نیست، همچنان‌ که در نیت خیر شما هم شک ندارم و می‌دانم اقدام به اصل این جراحی که چندین بار به تعویق افتاده، چقدر سخت است؛ اما برای انجام جراحی‌ای چنین حساس و پر از درد و خون‌ریزی اگر می‌خواهید نتیجه موفقیت‌آمیز باشد و اگر می‌خواهید اعتماد و امید به بهبودی در دل مردم ایجاد شود، نیاز به پزشک متخصص جراحی است، نه دانشجوی ترم دوم پزشکی، بعد هم آرام‌بخش برای درد و واحدهای آماده‌ خون برای جبرانِ خون‌ریزی چه شد؟ ضمن آنکه قبل از عملی چنین حساس و پر‌خطر، حداقل کمی تقویت جسمی و آمادگی روحی فراهم می‌کنند، با بیمار به ملایمت و ملاطفت رفتار می‌کنند و صادقانه از آنچه قرار است اتفاق بیفتد حرف می‌زنند. واقعا اینها توقع زیادی نیست.

خطیب نماز جمعه شهر امید ادامه داد: به نظر می‌رسد اسباب و لوازم ضروری چنین اقدامات خطیر و پر‌هزینه، از‌جمله تدبیر برای اطلاع‌رسانی صادقانه با هدف اقناعِ درست، اعتمادسازیِ مداوم و جلبِ همراهیِ واقعی افکار عمومی لابه‌لای فشارِ کارهای روزانه فراموش شده است.

تاب‌آوری در برابر گرانی کالاها یک طرف، تحمل شنیدن بعضی حرف‌ها و دلایل برای گرانی‌ها هم یک‌ طرف. مردم دروغ را از صد فرسخی تشخیص می‌دهند. لازم است آقایانِ مسئول درباره‌ صادقانه صحبت‌کردن با مردم آموزش ببینند و اگر ناتوان و ناکارآمد هستند، بی‌هیچ ملاحظه و تعارف کنار گذاشته شوند.

حجت‌الاسلام منصف با اشاره به برخوردهای اخیر با برخی معلمان معترض‌ گفت: از رئیس محترم قوه قضائیه که در مدت تصدی خود با تصمیمات امیدوارکننده نشان داده‌اند به دنبال ایجاد تحولات اساسی در این قوه هستند، درخواست می‌کنم تذکر جدی بدهند. معلمان شریف و زحمتکشی که تنها به دنبال بیان مطالبات و دغدغه‌های صنفی و تحقق عدالت هستند، شایسته چنین برخوردهایی نیستند. مگر خواسته معلمان جز رفع تبعیض و اجرای عدالت بوده و مگر یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی تحقق عدالت نبوده و نیست؟

امام جمعه شهر امید در پایان افزود: فراموش نکنیم نمی‌توان عدالت را جاری کرد مگر آنکه حقوق مردم به رسمیت شناخته شود ‌و حقوق‌شان به رسمیت شناخته نمی‌شود‌ مگر آنکه بتوانند آزادنه این حقوق را بیان کنند.

شاید آخرین قدم برای ایجاد نظم و امنیت، برخوردهای این‌چنینی باشد. خیرخواهانه عرض می‌کنم برقراری نظم و امنیت لزوما عدالت را محقق نمی‌کند؛ اما قطعا اجرای عدالت نظم و آرامش برقرار می‌کند. نمی‌شود فقط برای آسان‌شدنِ حکمرانی خواهان برقراری نظم و امنیت بود؛ باید خوب مدیریت کرد، آن وقت نظم هم در بالاترین شکل آن محقق می‌شود.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم، مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها