|

فرهنگ اتوبوسی

‌در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 این جمله را بسیار می‌شنیدیم: «خودش آمده اما هنوز فرهنگ استفاده از آن نیامده است». برای همه پدیده‌های تازه‌وارد به کشور این گزاره به ظاهر منطقی به کار می‌رفت. بعد از ورود به کشور باید چند واحدی پیش‌نیاز فرهنگی برمی‌داشتیم و پاس می‌کردیم. خیلی وارد بحث فرهنگ و متعلقاتش نمی‌شویم، چون سوادش را نداریم. چون به نظر می‌رسد فرهنگ چیزی نیست جز یک مفهوم انتزاعی و تخیلی که بیشتر از اینکه وابسته به یک مفهوم انتزاعی دیگر باشد، وابسته به نیازهای اولیه اقتصادی است. همین انتزاع‌گرایی صرف باعث شده تا دانشمندان به بیراهه رفته و آموزش فرهنگ راه بیندازند. درحالی‌که در چشم افراد‌ شکم گرسنه و جیب خالی و فقر مطلق، فرهنگ سوسول‌بازی است.

‌در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 این جمله را بسیار می‌شنیدیم: «خودش آمده اما هنوز فرهنگ استفاده از آن نیامده است». برای همه پدیده‌های تازه‌وارد به کشور این گزاره به ظاهر منطقی به کار می‌رفت. بعد از ورود به کشور باید چند واحدی پیش‌نیاز فرهنگی برمی‌داشتیم و پاس می‌کردیم. خیلی وارد بحث فرهنگ و متعلقاتش نمی‌شویم، چون سوادش را نداریم. چون به نظر می‌رسد فرهنگ چیزی نیست جز یک مفهوم انتزاعی و تخیلی که بیشتر از اینکه وابسته به یک مفهوم انتزاعی دیگر باشد، وابسته به نیازهای اولیه اقتصادی است. همین انتزاع‌گرایی صرف باعث شده تا دانشمندان به بیراهه رفته و آموزش فرهنگ راه بیندازند. درحالی‌که در چشم افراد‌ شکم گرسنه و جیب خالی و فقر مطلق، فرهنگ سوسول‌بازی است. اینها را گفتیم تا برسیم به نسخه‌های الکترونیک. یک پدیده پسندیده وارداتی که هنوز در ابتدای راه خود است و فرسنگ‌ها با هدفش فاصله دارد. ولی در همین ماه‌های اول سوژه هنرنمایی هم‌وطنان خوش‌ذوق شده تا با آن بار دیگر ثابت کنند «قبل از خودش باید فرهنگش بیاید». اول نوبت بامزه‌های فضای مجازی بود تا با سامانه نسخه الکترونیک شماره موبایل افراد مختلف را به دست بیاورند و در صفحات مجازی به اشتراک بگذارند‌. برای جمعی دیگر از هم‌وطنان خوش‌عقل، راهی برای ثبت خدمت تقلبی و نسخه جعلی شده تا درآمد بیمارستان و درمانگاه‌شان را بالا ببرند. در این پرسنل غیرپزشک هم برای فامیل و دوست و آشنا بدون نیاز به مهر و علم، نسخه تجویز می‌کنند. گروهی آقازاده هم هستند که سریع در فضاهای استارت‌آپی و دانش‌بنیان اپلیکیشن خود را ساخته و به اجبار به پزشکان قالب می‌کنند تا ابرمیلیاردرتر شوند. برای گروه دیگری یعنی عزیزان زحمتکش در عرصه بیمه و بیمه‌گذاری، راهی شده برای افزایش بهانه کسورات از حق‌الزحمه پزشکان و رونق‌دادن به زنجیره توزیع غنایم به‌دست‌آمده از جنگ با پزشکان. ته ته این مسیر بیمارانی هستند که یک عمر با دفترچه این و آن نسخه می‌گرفتند و وقتی الان به آنها بگویید با کد ملی خودتان باید نسخه بنویسیم با مشت و لگد و چاقو از خجالت‌تان درمی‌آیند. 

خلاصه اینکه اگر واقعا باید فرهنگش قبل از خودش بیاید، برای نسخه الکترونیک چند واحد پیش‌نیاز فرهنگی فایده ندارد، باید چند ترم فرهنگ‌آموزی کنیم. فارغ از این چالش‌ها، لازم است با مدیریت درست و البته همکاری بیشتر پزشکان و قناعت عیاران و سخاوت اربابان و کظم غیظ عامه مردم، این ماه‌های سخت اول را بگذرانیم، بلکه تازه برسیم به خود واقعی نسخه الکترونیک و مزایای بی‌شمار آن.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها