|

انفجار بزرگ در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای در اوکراین

سازمان انرژی اتمی اوکراین شنبه شب اعلام کرد، چندین انفجار در شهر انرودار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده است.

انفجار بزرگ در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای در اوکراین

سازمان انرژی اتمی اوکراین شنبه شب اعلام کرد، چندین انفجار در شهر انرودار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده است.

به گزارش "الجزیره"، این نیروگاه هسته‌ای بیش از یک پنجم برق اوکراین را تامین می‌کند و یکی از بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا است.

این نیروگاه از چهارم ماه مارس تحت کنترل روسیه بوده است.

سازمان انرژی اتمی اوکراین (انرجو اتم) در کانال تلگرامی خود تصاویری منتشر کرد که در آن‌ها وقوع چند انفجار قوی در شهر انرودار دیده می‌شود.

این سازمان دولتی اوکراین همچنین ادعا کرد که صدای انفجار خمپاره در مجاورت مرکز فرهنگی سوورمنیک در شهر انرودار شنیده می‌شود.

پیش از این ساکنان شهر انرودار در حمایت از اوکراین در مقابل این مرکز فرهنگی تجمع کرده بودند.

به گزارش ایرنا، نیروهای روسیه روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی از سفر اوکراین و روسیه به وین بازگشته است، اعلام کرد: هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای، خلاف و نقض قوانین بین‌المللی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ فرودین ماه ۱۴۰۰ از طریق مرز زمینی وارد اوکراین شد.

تارنمای آژانس نیز در آن زمان در مورد این سفر نوشت: هدف از سفر مدیرکل، آغاز حمایت سریع ایمنی و امنیتی از تاسیسات هسته‌ای اوکراین است، این امر شامل اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات اولویت‌دار و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله تجهیزات نظارتی و اضطراری خواهد بود. مدیرکل آژانس همچنین قراراست از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین دیدن کند.

ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز حمله نظامی علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و این روزها وارد دومین ماه خود شده است.

 
 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها