|

وداع اینستاگرامی لژیونر تیم ملی

واکنش به اتفاق و اعتراضاتی که در ایران از اوایل مهرماه شکل گرفت، در بین ورزشکاران زن ایرانی یکسان نبود. اگرچه تعدادی از آنها در تلاش بودند تا به طرق مختلف با مرگ مهسا امینی همدردی کنند، اما چندین نفر با خداحافظی از تیم ملی، اعتراضشان به اتفاقات رخ‌داده را نشان دادند. در این مورد بیشترین حجم اخبار متوجه راضیه جانباز، ملی‌پوش تیم هندبال زنان ایران بود

وداع اینستاگرامی لژیونر تیم ملی

واکنش به اتفاق و اعتراضاتی که در ایران از اوایل مهرماه شکل گرفت، در بین ورزشکاران زن ایرانی یکسان نبود. اگرچه تعدادی از آنها در تلاش بودند تا به طرق مختلف با مرگ مهسا امینی همدردی کنند، اما چندین نفر با خداحافظی از تیم ملی، اعتراضشان به اتفاقات رخ‌داده را نشان دادند. در این مورد بیشترین حجم اخبار متوجه راضیه جانباز، ملی‌پوش تیم هندبال زنان ایران بود. جانباز قبل از آنکه اسمش در وقایع اخیر سر زبان‌ها بیفتد، چند صباحی بود که به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده دنیای ورزش زنان ایران مشغول فعالیت بود. او از سال 2010 تا روزی که در اینستاگرام متن خداحافظی‌اش را نوشت، عضوی از تیم ملی هندبال ایران بود. با وجود این، حضورش در هندبال چندان بدون سروصدا هم نشد. مهم‌ترین موضوعی که نام او را بیش از گذشته سر زبان‌ها انداخت مربوط به زمانی بود که برای تیم هندبال زنان سپاهان بازی می‌کرد. او در خبری که در اینستاگرامش منتشر کرد مدعی شد از آنجا که طرفدار باشگاه پرسپولیس است و به صورت علنی این طرفداری را نشان داده، باشگاه سپاهان 40 درصد از مبلغ قراردادش را جریمه کرده است. بعدها این موضوع ابعاد جدیدتری گرفت و حتی شایعه شد این ورزشکار ملی‌پوش به دلیل حمایتی که از پرسپولیس، رقیب اصلی سپاهان در مسیر قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران داشته از این باشگاه اصفهانی اخراج شده است. موضوعی که با واکنش یکی دو مسئول باشگاه سپاهان همراه شد و آنها ادعای راضیه را تکذیب کرده و مسائل انضباطی را در قطع همکاری یا عدم تمدید قرارداد این بازیکن مطرح کردند. با این حال، راضیه برای ادامه دوران حرفه‌ای‌اش مسیر جالب‌تری را انتخاب کرد و با حضور در لیگ هندبال ترکیه، تبدیل به اولین لژیونر تاریخ هندبال زنان ایران شد. او درست در روزهایی که همین عنوان مهم را یدک می‌کشید، بعد از قریب به یک دهه حضور در تیم ملی ایران، مستقیما با اشاره به داستان مرگ مهسا امینی، با نوشتن متنی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، از حضور در تیم ملی هندبال ایران خداحافظی کرد. او با خواهر خطاب کردن مهسا امینی در بخشی از بیانیه خداحافظی‌اش از تیم ملی چنین نوشت: «اکنون هم‌صدا و هم‌قدم شدن با مردم از هر تکلیفی واجب‌تر است، من از تیم ملی هندبال خداحافظی ‌می‌کنم». او در بخشی دیگر مدعی شده که سال‌ها متحمل ضربه‌های عمیق روحی شده است.

اعلام خداحافظی راضیه جانباز از تیم ملی هندبال زنان ایران با واکنش خبرگزاری دولت یعنی ایرنا همراه شد. در آن روزها، این خبرگزاری با انتقاد از اقدام این ورزشکار نوشت: «راضیه جانباز چهار سالی است که جایی در تیم ملی ندارد اما شگفت‌آور اینکه او خودش را به عنوان ملی‌پوشی که دیگر تصمیمی برای بازی در تیم ملی ندارد جا زد تا از این طریق در رسانه‌های معاند جایی برای خود پیدا کند تا به اهدافی که دارد برسد». این ادعا درباره راضیه جانباز با خبری که درست دو سه ماه قبل روی خروجی سایت فدراسیون هندبال رفته بود که او را بازیکن ملی‌پوش توصیف کرده که نتوانسته تیم ملی هندبال زنان ایران را در بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه همراهی کند چندان همخوانی نداشت. در ابتدای خبری که سایت فدراسیون هندبال درباره راضیه جانباز نوشت چنین آمده بود: «ملی‌پوش هندبال بانوان ایران که به دلیل برخی شرایط مرتبط با اقامت و ویزای کاری در ترکیه نتوانست تیم ملی را در قونیه همراهی کند، ابراز امیدواری کرد تیم بانوان در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بهترین نتیجه را کسب کند».

راضیه جانباز اگرچه در مقایسه با سایر دختران ورزشکار ایرانی فعالیت گسترده‌ای در اینستاگرام داشت، ولی رفته‌رفته تا بهمن‌ماه از سطح اول اخبار دور شد. در ماه بهمن بود که به ناگهان خبر ممنوع‌الخروجی او از ایران منتشر شد. این بار هم خودش با انتشار تصویر نامه ممنوع‌الخروجی‌اش دوباره فضای مجازی را به دست گرفت. راضیه جانباز در آن روز نوشت که برای سفر به خارج از کشور راهی فرودگاه امام شده بود و متوجه شد ممنوع‌الخروج است و گذرنامه‌اش نیز توقیف شده است. متن کنایه‌آمیز او در اینستاگرام در واکنش به همین موضوع هم درخور توجه بود: «ممنوع‌الخروجی! برای منی که هر جا رفتم و برگشتم و گفتم من مال این سرزمینم؟ برای منی که عاشق ایرانم؟ عجیب است...».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها