|

معرفی جایگاه علمی مجله آشورشناسی و باستان‌شناسی آسیا

استادان و همکاران دانشمند و برجسته‌ای در این ویژه‌نامه درباره موضوع رمزگشایی خط «عیلامی خطی» که توسط دکتر فرانسوا دوسه و با مشارکت و همکاری کامبیز طبیب‌زاده، متیو کِروران، ژان پیِتروُ باسِلو و جیانی مارکِزی که در مجله آشورشناسی مذکور منتشر شده است، قلم زده‌اند. از این‌رو من در این یادداشت کوتاه از دریچه دیگری به موضوع نگاه کردم و آن، اهمیت و جایگاه علمی مجله‌ای است که مقاله مد‌نظر در آن منتشر شده است.

معرفی جایگاه علمی مجله آشورشناسی و باستان‌شناسی آسیا

 سجاد علی‌بیگی-باستان‌شناس و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه رازی کرمانشاه: استادان و همکاران دانشمند و برجسته‌ای در این ویژه‌نامه درباره موضوع رمزگشایی خط «عیلامی خطی» که توسط دکتر فرانسوا دوسه و با مشارکت و همکاری کامبیز طبیب‌زاده، متیو کِروران، ژان پیِتروُ باسِلو و جیانی مارکِزی که در مجله آشورشناسی مذکور منتشر شده است، قلم زده‌اند. از این‌رو من در این یادداشت کوتاه از دریچه دیگری به موضوع نگاه کردم و آن، اهمیت و جایگاه علمی مجله‌ای است که مقاله مد‌نظر در آن منتشر شده است.

مجله Zeitschrift für Assyriologie und Vorderasiatische Archäologie (ZA)  یکی از نشریات علمی ریشه‌دار، شناخته‌شده و معتبر در زمینه مطالعات آشورشناسی و ایلام است که از سال 1886، هر‌ساله در دو شماره از سوی دانشگاه مونیخ در آلمان منتشر می‌شود. در این نشریه علمی که زمینه انتشار آن پژوهش‌های مرتبط با آشورشناسی، باستان‌شناسی غرب آسیا، تاریخ هنر و ایلام از هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد است، مقالات دانشمندان و پژوهشگران سرشناس و نامداری منتشر شده و سال‌هاست در میان متخصصان این حوزه به‌عنوان برجسته‌ترین نشریه علمی، به‌ویژه در زمینه مطالعات حوزه آشورشناسی و ایلام شناخته می‌شود. انتشار مقاله در این مجله، با حضور داوران برجسته دنیا و ارزیابی‌های دقیق و استادانه آنها کاری بس سترگ و ارزشمند است. به استناد فهرست مقالات این مجله از قدیم‌ترین ایام تاکنون، مجله آشورشناسی همواره مجله‌ای با‌کیفیت، با مقالات ناب و خواندنی بوده است. ارجاعات فراوان به مقالات منتشرشده در این مجله نشان می‌دهد که نمی‌توان مقاله‌ای در زمینه آشورشناسی یا ایلام نوشت، اما از مراجعه به این مجله بی‌نیاز بود. نگاهی با بیش از یک قرن انتشار این مجله نشان می‌دهد که ZA تقریبا هیچ‌گاه مقالات کم‌مایه یا با وجاهت علمی اندک را در هیچ‌یک از شماره‌هایش منتشر نکرده و از همین‌رو مجله علمی آشورشناسی به‌عنوان یکی از مجلات علمی پیش‌رو، سرآمد انتشارات در زمینه آشورشناسی و ایلام است. سردبیر سرشناس مجله، پرفسور والتر سالابرگر، استاد برجسته آشورشناسی دانشگاه مونیخ، با همکاری دانشمندان بزرگ دیگری همچون پروفسور گرانت فریم (استاد دانشگاه پنسیلوانیا)، پروفسور آنتوان کاوینیو (استاد دانشگاه گوتینگن)، دکتر آلیس موتون (مرکز ملی مطالعات علمی فرانسه) و پروفسور اَدلهید اُوتو (استاد دانشگاه مونیخ) همواره با نگاه دقیق و تیزبینانه خود و سنجش و گزینش بهترین مقاله‌های دریافتی، ZA را به مرجع بی‌بدیل مطالعات مرتبط با آشورشناسی و ایلام تبدیل کرده‌اند و اعتبار این مجله را با بیش 130 سابقه در بالاترین حد خود نگه داشته‌اند؛ به‌طوری‌ که انتشار مقاله در این مجله، برای هر پژوهشگری افتخاری ماندگار به حساب می‌آید.

به‌راستی اگر دستاورد این پژوهش در زمینه علمی و تخصصی بسیار مهم نبود، با وجود داورانی همچون پروفسور پیوتر استاینکلر، پروفسور پیوتر مایکلوفسکی و سردبیران متخصص این موضوع، امکان انتشار مقاله مورد بحث، در این مجله وزین وجود نداشت. جدای از اهمیت بالا و ماهیت فوق‌العاده این نوشته و روند علمی مقاله رمزگشایی خط عیلامی خطی، حضور پروفسور جیانی مارکزی، استاد مسلم زبان‌شناسی و آشورشناسی، در تیم نویسندگان، خود تأییدی بر ناب‌بودن و اصیل‌بودن این پژوهش است. از نظر متخصصان، تردیدی در اصالت، اهمیت و جایگاه هر نوشته‌ای که نام مارکزی را بر خود دارد، وجود ندارند.

با انتشار این مقاله در مهم‌ترین مجله آشورشناسی و ایلام‌شناسی، شکی باقی نخواهد ماند که نویسندگان مقاله با اعتماد و اطمینان به کار سترگ خود و همچنین آگاهی از مقبولیت و جایگاه مجله، این نشریه علمی را برای انتشار نتایج تحقیق ارزشمندشان انتخاب کرده‌اند. تحقیقی که به‌راستی بخش مهمی از تاریخ پوشیده در غبار روزگاران بلند این سرزمین را روشن خواهد کرد و پرتویی بر دوران تاریخی ایلام قدیم خواهد افکند. راقم این سطور، به‌عنوان یک پژوهشگر در زمینه باستان‌شناسی ایران، به نوبه خود از این خدمت بزرگ قدردانی کرده و دست این دانشمندان را که برای شناخت تاریخ و تمدن ایران از جان و دل کوشیده‌اند، به گرمی می‌فشارم. باید امیدوار بود این گام مهم، آغازی برای مطالعه عمیق و دامنه‌دار تاریخ و باستان‌شناسی ایلام قدیم شود؛ گام‌هایی که ما را قادر به خواندن صفحات بیشتری از تاریخ ناخوانده تمدن کهن ایرانیان خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها