|

ورزش جهان در هفته‌ای که گذشت؛

از میلیاردر شدن فدرر تا بازیکنی که قربانی تصمیم قاضی شد!

۲۶ سال پیش در چنین روزی یک بازیکن فوتبال به دلیل خطای درون زمین فوتبال، به زندان رفت!

از میلیاردر شدن فدرر تا بازیکنی که قربانی تصمیم قاضی شد!

سپهر خرمی- یک هفته اخیر؛ دنیای ورزش شاهد اتفاقات جذاب و عجیبی بود. از گلزنی رودری بازیکن سیتی که مشخص شد هیچ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارد، تا سالروز بازیکنی که به دلیل خطای ورزشی درون زمین، با تصمیم عجیب قاضی دادگاه به زندان رفت و متحمل ۴۰ روز حبس شد.

 

بازیکنی که قربانی تصمیم قاضی شد!

۲۶ سال پیش در چنین روزی یک بازیکن فوتبال به دلیل خطای درون زمین فوتبال، به زندان رفت!

صحبت از  دانکن فرگوسن اسکاتلندی است؛ اسطوره تیم‌های رنجرز و اورتون، در جریان رقابت رنجرز با ریث راورز در سال ۱۹۹۶ تبدیل به اولین بازیکن تاریخ فوتبال بریتانیا شد که به دلیل حرکت داخل زمین، با حکم قضایی مواجه می‌شود.

دانکن فرگوسن در این رقابت با ضربه سر به صورت جان مک‌استی، بازیکن تیم حریف زد. داور هیچ مشکلی با این درگیری شدید نداشت و دانکن فرگوسن در این رقابت حتی گلزنی هم کرد!

با این وجود با توجه به خشونت بالای این صحنه، جریمه فرگوسن به فوتبال محدود نشد و دادگاه اسکاتلند، این بازیکن ۲۲ ساله را به ۳ ماه زندان در گلاسکو محکوم کرد. زندانی که در آن، هواداران افراطی دو دشمن سنتی فوتبال اسکاتلند یعنی سلتیک و رنجرز حضور داشتند و دانکن فرگوسن، پس از ۴۴ روز حضور در این زندان از حبس آزاد شد.

این برای اولین و آخرین بار در تاریخ فوتبال بریتانیا بود که یک بازیکن به دلیل درگیری داخل زمین، با حکمی قضایی مواجه می‌شود. فرگوسن بعدها در پادکست تونی بلو درباره حکمی که علیهش صادر شد گفت: اتفاقی که برای من افتاد اشتباه بود، من یک فرد را در زمین فوتبال مورد اذیت قرار دادم. آن بازیکن هیچگاه شکایت نکرد، ۴۰ هزار هوادار در ورزشگاه هیچوقت شکایت نکردند و ۲۰۰ پلیس حاضر در ورزشگاه هم همینطور. قاضی از دیگر رفتارهای من به عنوان یک فرد جوان خبر داشت و مشخصا طرفدار رنجرز نبود؛ او می‌دانست که من در آزادی مشروط هستم و یک جریمه دیگر من را به زندان می‌فرستد. بنابراین پس از چند هفته او از پلیس پرس و جو کرد و گفت من در زمین با ضربه سر به یک نفر زدم و چنین حکم احمقانه‌ای داد.

 

تصمیمی که فدرر را سوپرمیلیاردر کرد!

فدرر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ به مدت ۲۰ سال با برند نایکی قرارداد داشت؛ فدرر تا سال ۲۰۱۸ بیش از یکصد میلیون دلار از نایکی دریافت کرد اما در همان سال تنیسور سوییسی درخواست دوبرابر شدن قراردادش را کرد که با مخالفت این برند روبه‌رو شد.

با این حال در تابستان 2018 او به قرارداد خود با نایک پایان داد و غول پوشاک ژاپنی Uniqlo با فدرر قراردادی 10 ساله به ارزش 300 میلیون دلار منعقد کرد. این بدان معنا بود که قهرمان 20 گرند اسلم جهان به ازای هر سال 30 میلیون دلار درآمد خواهد داشت.

اما دو نکته مهم این معامله این بود که شرکت ژاپنی حتی اگر فدرر در طول سال یک مسابقه هم نداشت، بازهم کل مبلغ قرارداد را به او پرداخت می‌کرد. همچنین او می‌توانست هر زمان که بخواهد بازنشسته شود و باز هم هیچ کاهشی در درآمد اسطوره سوئیسی وجود نداشته باشد.

هنچنین فدرر، بخش کوچکی از دارایی خود را در شرکت سوئیسی On که تولیدکننده کفش‌های ورزشی بود، سرمایه گذاری کرد و سفیر برند آن شد. سهم تنیسور سوئیسی از این شرکت 300 میلیون دلار بود و بدین ترتیب فدرر از هر دو قرارداد 600 میلیون دلار کسب کرد.

 

رودری؛ بازیکنی که اینستاگرام ندارد!

رودریگو هرناندز هافبک اسپانیایی و ۲۷ ساله منچسترسیتی که گل تماشایی را هفته گذشته به بایرن‌مونیخ زد سبک زندگی جالبی دارد.

رودریگو ملقب به رودری؛ هیچ صفحه‌ اینستاگرام یا توییتر در شبکه‌های اجتماعی ندارد و علاقه‌ای به انتشار عکس‌های خصوصی یا زندگی شخصی‌اش در این فضا ندارد. 

او باوجودی که هفته‌ای ۱۲۰ هزار پوند از منچسترسیتی حقوق دریافت می‌کند ماشین مدل بالایی ندارد و بارها هم‌تیمی‌هایش او را به تمرین آورده‌اند تا کمتر از خودرو شخصی استفاده کند. او همیشه بخشی از این مبلغ ۱۲۰ هزار پوند را به موسسه‌های خیریه کمک می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها