|

دلیل رنگ صورتی دریاچه مهارلو چیست؟

دلیل رنگ صورتی دریاچه مهارلو چیست؟

از میان تمام مقاصد مسافرتی در ایران اگر بخواهیم یکی از بهترین‌ها را نام ببریم که همیشه در یاد و خاطر مسافران باقی می‌ماند، بدون شک آن گزینه شیراز خواهد بود. می‌توانید از هرکسی که به این شهر زیبا سفر کرده است بپرسید؛ اواسط اردیبهشت ماه حال‌وهوای سفر به هیچ کجای ایران به‌اندازه شیراز به سرتان نمی‌زند. این شهر دیدنی آنقدر جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای دارد که تا روزها و هفته‌ها شما را محو خود خواهد کرد. نگاهی به دریاچه مهارلو شیراز بیندازید؛ در کدام نقطه از این کره خاکی می‌توانید چنین زیبایی اعجاب‌انگیزی را ببینید؟ قطعاً هیچ‌جا به‌اندازه شیراز شایسته بهره‌مندی از چنین زیبایی‌هایی نیست.

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو یکی از جاذبه‌های دیدنی استان فارس و شهر شیراز است که محبوبیت جهانی آن همه‌ساله گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا به سمت شیراز می‌کشاند. در جاده شیراز به فسا پس از آن‌که ۶۰ کیلومتر از شیراز دور شدید، به روستای مهارلو که بومیان آن را «مهلو» یا «مهلویه» نیز می‌خوانند می‌رسید. در این روستا دریاچه مهارلو واقع شده که ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. دریاچه مهارلو با نام تالاب مهارلو نیز شناخته می‌شود و در حقیقت یک تالاب فصلی است. به‌طور متوسط عمق این دریاچه چیزی حدود نیم متر برآورد می‌شود؛ اما در فصولی که بارش باران افزایش یابد ممکن است عمق آن به ۳ متر هم برسد‌.

در فصل تابستان، دریاچه مهارلو تقریباً خشک می‌شود و به سبب کمبود باران، منابع تأمین آب دریاچه نیز آب کافی نخواهند داشت. رودخانه خشک، سلطان آباد و چناراه تأمین‌کننده آب دریاچه مهارلو هستند. شایان ذکر است که آب این دریاچه قابل شرب نیست و این به دلیل وجود حجم بسیار زیادی نمک پتاسیم و سایر آلاینده‌های مضر است.

وجه تمایز مهارلو با سایر دریاچه‌ها

با وجود آن‌که دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی ساده به نظر می‌رسد، اما وجه تمایز آن در ظاهر و رنگ بی‌نظیر آن است. قطعاً همه ما دریاچه ها را با رنگ آبی آسمان می‌شناسیم و دیدن یک دریاچه صورتی رنگ برایمان بسیار جذاب خواهد بود.

دریاچه مهارلو شیراز یک دریاچه به رنگ صورتی است که این مسئله آن را از سایر دریاچه های دنیا متمایز می‌کند. در برخی از فصول سال تماشای تالاب مهارلو که با فلامینگوهای صورتی رنگ زینت داده شده‌اند بسیار چشم‌نواز است. رنگ خاص این دریاچه سبب شده است تا بسیاری از محلی‌ها و حتی افراد خارجی، مهارلو را دریاچه صورتی بنامند. به نظر شما علت رنگ زیبای این دریاچه چیست؟

علت تفاوت رنگ دریاچه مهارلو

پس از آن‌که با دریاچه مهارلو شیراز آشنا می‌شوید، سوالی ذهنتان را درگیر خواهد کرد و آن هم علت تفاوت رنگ این دریاچه است. شما فکر می‌کنید به چه علت آب این دریاچه صورتی رنگ دیده می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که آب دریاها و دریاچه ها به خودی خود آبی رنگ نیست؛ درواقع انعکاس رنگ آسمان در آب سبب رنگ گرفتن آن می‌شود و آب از بی‌رنگ بودن، به آبی، سبز و یا سیاه آسمان شب تغییر رنگ می‌دهد.

آب دریاچه مهارلو نیز به خودی خود صورتی نیست و در حقیقت وجود مرجان‌های قرمز رنگ سبب صورتی دیده شدن دریاچه می‌شود. تبخیر آب در دریاچه مهارلو با شدت بالایی صورت می‌گیرد و به همین خاطر آب این دریاچه بسیار شور است.

این میزان از شوری سبب شده است که تمام سطح دریاچه تنها با یک نوع خاص از جلبک قرمز به نام «کشند قرمز» پوشیده شود؛ انعکاس رنگ این جلبک‌ها در آب، باعث صورتی دیده شدن دریاچه مهارلو می‌شوند. جالب است بدانید که هیچ گیاه و جانور آبزی‌ای در این دریاچه زنده نمی‌ماند؛ به جز موجودی به نام آرتمیا که در آن زندگی می‌کند.

دلیل اهمیت دریاچه در استان فارس

دریاچه مهارلوی شیراز به دلایل مختلفی حائز اهمیت است و یک منطقه بسیار مهم در استان فارس به حساب می‌آید. نخستین دلیل اهمیت دریاچه این است که مهارلو زیستگاه طیف گسترده‌ای از پرندگان است که در فصول مناسب به تالاب مهاجرت می‌کنند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید فلامینگوها را در برخی ماه‌های سال در مهارلو ببینید. علاوه‌برآن اطراف دریاچه حیواناتی نظیر روباه، شغال، کفتار و… زندگی می‌کنند.

علاوه‌براین موضوع، دریاچه از نظر اقتصادی نیز اهمیت زیادی دارد و سهم قابل‌توجهی از اقتصاد منطقه مربوط به آن است. جذب گردشگر یکی از مواردی است که سبب درآمدزایی برای ساکنان منطقه شده است و از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. از سوی دیگر بخش عمده نمک استان فارس از طریق این دریاچه تأمین می‌شود. جالب است بدانید نوع خاصی جلبک نیز در این دریاچه رشد می‌کند که از آن در صنایع مختلف نظیر صنایع بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. استخراج این نوع جلبک نیز درآمدزایی قابل قبولی برای منطقه به‌همراه داشته است.

آرتمیا که پیشتر نام آن را به‌عنوان تنها جانور این دریاچه قید کردیم، نوعی میگوی آب شور است که در صنایع مرتبط با پرورش ماهی و صادرات آن‌ها نقش مهمی دارد. بنابراین آرتمیا نیز می‌تواند برای منطقه مهارلو سودآور باشد.

چگونه به مهارلوم سفر کنیم؟

برای بازدید از تالاب مهارلو خوب است مدتی را در شیراز اقامت داشته باشید و در کنار لذت بردن از زیبایی‌های این شهر، یکی از روزها را به بازدید از مهارلو اختصاص دهید. کافیست از شیراز به سمت فسا ۶۰ کیلومتر رانندگی کنید تا بهشتی صورتی رنگ را مقابل چشمان خود ببینید. بدون شک مهارلو یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران زمین است.‌

سفری راحت و به‌یادماندنی به شیراز با فلای تودی

اگر می‌خواهید در تعطیلات پیش‌رو به شیراز سفر کنید، نگران هیچ‌چیز نباشید. در مجموعه «فلای تودی» امکان رزرو بلیط هواپیما و همچنین اتاق هتل به‌صورت آنلاین فراهم شده است. دیگر نیاز نیست به‌صورت حضوری برای انجام این کارها اقدام کرده و یا چندین و چند سایت مختلف را در جست‌وجوی بهترین‌ها زیر و رو کنید؛ کافیست از طریق وب‌سایت فلای تودی به قسمت رزرو بلیط پرواز بروید و ارزان‌ترین بلیط‌های چارتری را خریداری کنید. به هر کجای دنیا که بخواهید سفر کنید، فلای تودی همراه شماست تا بهترین‌ها را تجربه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها