|

دانستنی ‌های جالب مترو تهران چه هستند؟

دانستنی ‌های جالب مترو تهران چه هستند؟

مترو تهران (Tehran's Subway) به عنوان یک سیستم حمل و نقل ایمن‌، سریع و کارآمد، بهترین راهکار برای صرفه‌ جویی در مصرف بنزین، حل مشکل آلودگی هوا و رهایی از ترافیک سنگین کلان‌ شهر تهران است. بیش از ۲۰ سال از بهره‌ برداری و راه‌اندازی متروی پایتخت می ‌گذرد. روزانه میلیون ‌ها مسافر، توریست و شهروند تهرانی با استفاده از خطوط هفت ‌گانه مترو تهران، در سطح این شهر جابه جا می‌شوند. آشنایی با دانستنی ‌های جالب مترو و نقشه مترو تهران برای افرادی که قصد سفر به این شهر جذاب و دیدنی را دارند، اهمیت زیادی دارد. این نقشه در سال ۱۴۰۲ به روز رسانی شده است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی درباره مترو تهران در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

به همراه داشتن نقشه مترو هنگام سفر به تهران چه فایده ‌ای دارد؟

موقعیت خاص و استراتژیک تهران، این شهر را به شلوغ ترین و پرازدحام ‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. شهروندان تهرانی و مسافرانی که از سایر نقاط ایران و کشورهای دیگر به تهران سفر می‌کنند، برای جابه جایی و تردد راحت، از مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری پرطرفدار کمک می‌ گیرند.

متروی تهران شلوغ ترین مترو در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. تردد میلیون‌ها مسافر از طریق مترو، در کاهش حجم ترافیک تهران سهم بسزایی دارد. همه افرادی که قصد دارند با استفاده از مترو در مناطق مختلف تهران تردد کنند، بهتر است که جدیدترین و باکیفیت‌ ترین نقشه مترو تهران در سال ۱۴۰۲ را دانلود و در گوشی خود ذخیره کنند. با بررسی نقشه مترو می ‌توان پی برد که خطوط فعال و غیرفعال آن کدامند.

از دیگر فواید به همراه داشتن نقشه مترو و سفر با قطارهای داخل شهری و بیرون شهری تهران، می‌ توان به مواردی مانند آگاهی از جایگاه ایستگاه‌های مناسب برای نابینایان و افراد ویلچری، ایستگاه‌های دارای آسانسور، کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست و صرفه‌ جویی در هزینه‌ های رفت و آمد اشاره کرد.

معرفی تمام خطوط موجود در مترو تهران

خطوط هفت ‌گانه مترو تهران شامل موارد زیر است:

  1. خط تجریش‑کهریزک

خط تجریش‑کهریزک به عنوان خط یک مترو تهران با ۲۹ ایستگاه، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است و مسیر ۳۷.۵ کیلومتری آن روی نقشه به رنگ قرمز است. خط یک مترو تهران از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ساعت ۲۲:۳۰ شب، مسافران را جابه جا می ‌کند.

  1. خط صادقیه‑فرهنگسرا

خط دو مترو تهران یعنی خط صادقیه‑فرهنگسرا، یک خط قدیمی با ۲۲ ایستگاه است که اولین ایستگاه آن در سال ۱۳۷۸ راه ‌اندازی شد و تا سال ۱۳۸۷ تمام ایستگاه ‌های آن به بهره ‌برداری رسید. مسیر خط دو مترو تهران ۲۴.۶ کیلومتر مسافت دارد و با رنگ آبی پررنگ روی نقشه مترو مشخص شده است. ساعت کاری خط دو نیز از ۵:۳۰ صبح تا ساعت ۲۲:۳۰ است.

  1. خط قائم‑آزادگان

خط قائم‑آزادگان، سومین خط مترو تهران، با ۲۵ ایستگاه به عنوان یکی از خطوط بسیار شلوغ شناخته می ‌شود و مسیر ۳۳.۷ کیلومتری آن روی نقشه مترو با رنگ آبی روشن یا کم‌رنگ نشان داده شده است. قطارهای خط سه مترو تهران هر هفت دقیقه یک بار در ایستگاه متوقف می شوند.

 

  1. خط شهید کلاهدوز‑ارم سبز

در سال ۱۳۸۷، فعالیت خط چهار مترو تهران یعنی خط شهید کلاهدوز‑ارم سبز، با ۱۹ ایستگاه برای جابه جایی مسافران از شرق به غرب شهر تهران آغاز شد. مسیر ۲۲.۴ کیلومتری این خط روی نقشه مترو با رنگ زرد به نمایش درآمده است. جالب است بدانید که خط چهار با همه خطوط دارای تقاطع است.

  1. خط گلشهر‑صادقیه

خط پنجم مترو تهران با طول ۴۱.۵ کیلومتر، از ۲۵ سال پیش آغاز به کار کرد. این خط دارای ۱۲ ایستگاه است و روی نقشه مترو با رنگ سبز مشاهده می‌شود. تردد با قطارهای خط پنجم مترو حدود ۷۵ دقیقه طول می‌کشد.

  1. خط دولت آباد‑امام حسین و خط شهید ستاری‑دانشگاه تربیت مدرس

خط ششم مترو تهران که مسیر۴۲ کیلومتری آن روی نقشه با رنگ صورتی نشان داده شده است، یک خط جدید است که ۳۱ ایستگاه دارد. تا کنون ۱۷ ایستگاه از ایستگاه‌های این خط با مسافت ۲۷ کیلومتری راه‌ اندازی شده است و بقیه ایستگاه‌ها نیز در دست بهره ‌برداری هستند. قطارهای این خط هر ۱۵ دقیقه یک بار حرکت می‌کنند.

  1. خط بسیج‑میدان صنعت

خط بسیج‑میدان صنعت خط هفتم مترو تهران با ۲۰ ایستگاه، ۲۷ کیلومتر طول دارد و مانند خط ششم به تازگی به مرحله بهره‌‌ برداری رسیده است. این خط روی نقشه مترو با رنگ بنفش مشاهده می شود و ساعت کاری آن از ۵:۳۰ صبح تا ۲۲:۰۰ شب است.

استفاده از نقشه مترو بهترین روش برای دسترسی به جاهای دیدنی و تهران ‌گردی

اگر برای گذراندن تعطیلات سفر به شهر زیبای تهران را انتخاب کرده اید، برای دسترسی راحت به جاهای دیدنی، مکان‌های تفریحی و گردشگری تهران از نقشه مترو استفاده کنید. هر یک از ایستگاه ‌های خطوط هفت گانه مترو تهران به جاهای دیدنی مختلفی منتهی می شوند که روی نقشه به خوبی قابل مشاهده است. به عنوان مثال اگر بخواهید از پل طبیعت تهران دیدن کنید، باید در ایستگاه شهید حقانی خط تجریش‑کهریزک، به عنوان خط یک مترو تهران پیاده شوید.

نقشه کامل مترو تهران با فلای تودی

برای بررسی کامل نقشه مترو تهران در سال ۱۴۰۲، می‌توانید به سایت شرکت فلای تودی مراجعه کنید. در این سایت علاوه بر امکان بررسی کامل نقشه مترو، می ‌توانید با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل، به شهر تهران سفر کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها