|

مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش اعلام کرد:

بازداشت ۱۰۰ نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: طبق گزارش‌های رسمی تا کنون ۱۰۰ نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت شدند.

بازداشت ۱۰۰ نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان

به گزارش شبکه شرق، مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش درباره آخرین مسائلی که در کمیسیون آموزش مجلس درباره آن بحث شده، صحبت کرده است. متن گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*‌ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که از رئیس کمیسیون آموزش شکایت خواهد کرد، علت چیست؟

شکایت سازمان برنامه و بودجه مختص به شخص آقای منادی سفیدان به دلیل اظهاراتی که در صحن علنی داشتند است و ربطی به کمیسیون برنامه و بودجه ندارد. آقای منادی سفیدان نظر شخصی خود را مطرح کردند، نه نظر کمیسیون را. ایشان چون تمامی تقصیر را به گردن سازمان برنامه و بودجه انداختند، سازمان برنامه و بودجه هم از خودش او شکایت کرد.

*‌ چرا در پرداخت حقوق معلمان آن هم در آخر سال که مردم بیشتر به پول نیاز دارند، چنین مشکلاتی به وجود آمد؟

اعتباری که برای پرداخت حقوق معلمان پیش‌بینی شد، ۲۵ هزار میلیارد بود. یک مقدار از حقوق معلمان قرار بود از عوارض واردات خودرو تامین شود که متاسفانه نشد. یعنی منبعی که مجلس پیش‌بینی کرده بود به دلیل اینکه منبع پایداری نبوده، امکان پرداخت محقق نشد. سازمان برنامه و بودجه هم طبق قانون نمی‌توانست بیش از این حقوق معلمان را پرداخت کند. خطای بزرگی که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تمام کسور پرداخت نشده به معلمان را جمع زد تا آخرسال به آن‌ها پرداخت شود.

توصیه شخصی من این است که شما باید علل این مشکل را بسیار بالاتر از مجلس و سازمان برنامه و بودجه جست‌وجو و پیگیری کنید؛ مثلا معاون اول رئیس‌جمهور باید پاسخگوی این وضعیت می‌بود. اگر وزرا به رئیس‌جمهور و معاونش اطلاع داده باشند که واقعا دیگر حرفی نمی‌ماند و تقصیر مجلس و سازمان برنامه و بودجه نیست. باید رئیس‌جمهور و معاونش قبل از عید ورود کرده و قضیه را حل و فصل می‌کردند. 

*‌ تا کنون تعدادی از معلمان کشور از جمله آقای سلیمان عبدی معلم سقزی که بر سر مزار مهسا امینی شعرخواند، بازداشت شد. همچنین افراد دیگر بازداشت شده‌اند. در کمیسیون آموزش بازداشت معلمان را پیگیری کردید؟

در ایران هیچ معلمی را به خاطر معلمی‌اش بازداشت نکردیم. معلمان هم همانند دیگر شهروندان مرتکب یکسری جرم‌ها می‌شوند. حتما این معلمان کاری کردند که مقامات امنیتی و قضایی تشخیص دادند که آن‌ها را بازداشت کنند. باز هم تاکید می‌کنم بازداشت معلمان هیچ ربطی به شغل «معلمی» ندارد. هر کسی در هر شغلی کار‌هایی که خلاف امنیت، وحدت ملی و تمامیت ارضی باشد، با آن‌ها برخورد می‌شود و این هیچ ربطی به جایگاه اجتماعی آن‌ها ندارد. توضیح دادم؛ معلمان هم مثل سایر افراد جامعه امکان اشتباه و خطا دارند.

*‌ چند روز پیش دوباره گزارش‌هایی درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان منتشر شد. بالاخره پیگیری قضیه به کجا رسید؟ 

طبق گزارش‌های رسمی تا کنون ۱۰۰ نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت شدند. برخی از این افراد عامدانه این کار را کرده بودند و قصدشان تعطیلی مدارس دخترانه بود، اما تعدادی هم فریب‌خورده و وارد بازی این افراد شده بودند. همانطور که نیرو‌های امنیتی مسائل دیگر را حل کردند این بار نیز اگر موضوع امنیتی باشد این مشکل را حل خواهند کرد. 

*‌ آماری از مسمومیت‌ها دارید؟

اطلاعی ندارم، اما اصلا مسمومیتی در کار نبوده است، برخی دانش‌آموزان به دلیل استنشاق بوی نفت فقط حالشان به‌هم خورده است، اینکه مسمومیت نیست! حالت تهوع به لحاظ علمی هم مسمومیت نیست. خوشبختانه هیچکدام از دانش‌آموزان مشکل جدی برایشان پیش نیامده، همین‌که هوای آزاد بهشان می‌خورد خوب می‌شدند. بنده اصلا گزارشی در خصوص مسمومیت جدی دریافت نکردم. شما اگر دود غلیظی استنشاق کنید ممکن است تا چند دقیقه حالتان بد شود، اما پس از آن کاملا خوب می‌شوید. مسمومیت جدی‌ای که با یک ماده خاص صورت گرفته باشد، وجود نداشته است.

*‌ تا کنون هیچ دانش‌آموزی به دلیل مسمومیت فوت نکرده است؟

خیر، هیچ دانش‌آموزی به دلیل مسمومیت فوت نکرده است. ما حتی گزارش وخامت حال را هم نداشتیم چه برسد به فوتی! بیشتر به ۸ دلیل ترس و استرسی که به دانش‌آموزان وارد شده بود حالشان کمی بد شد.

*‌ وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده «دانش‌آموزان بی حجاب از آموزش محروم می‌شوند.» در مجلس هم درباره چنین طرحی بحث شده است؟

در مجلس تا به الان در خصوص حجاب دانش‌آموزان بحثی نشده است. منتهی هم مدارس و هم دانشگاه‌ها ضوابط مشخصی در خصوص «حجاب» دارند و نیازی به وضع قانون جدید در این رابطه نیست. در همه جای دنیا بحث پوشش خاص در مراکز علمی وجود داشته و دارد. بالاخره هر جایی تعریف استانداردی از «حجاب» دارد و در این ایران اسلامی هم طبیعتا این تعریف جور دیگری است.

طبیعی است با کشف حجاب برخورد کنیم. سوال این است که اگر کسی کشف حجاب کند، ما نباید برخوردی با او داشته باشیم؟ همه صحبت‌ها بر سر نپوشیدن روسری است و قطعا با کسی‌که کاملا روسری‌اش را برمی‌دارد برخورد خواهد شد، حالا هر کسی که می‌خواهد باشد. باید همه به قانون حجاب پایبند باشند. ما قانون دل‌بخواهی که نداریم. اینطوری نیست که هر قانونی دوست داشتیم را رعایت کنیم و هر کدام که به مذاق‌مان خوش نیامد را نادیده بگیریم!

همانطور که من نماینده، قبل از ورود به مجلس باید یکسری موارد را رعایت کنم دانش‌آموز یا دانشجو هم باید قبل از ورود به دانشگاه، ضوابط و آیین‌نامه را رعایت کند. منظور آموزش و پرورش هم تاکید به رعایت قانون حجاب بود، همین. برخی از دانش‌آموزان متاسفانه تحت تاثیر تبلیغات منفی رسانه‌های معاند قرار گرفته‌اند که ما به آن‌ها می‌گوییم هیچ چیز در کشور عوض نشده است. کشور همان کشور و قوانین همان قوانین است و همه باید تابع باشیم.

*‌‌ در دانشگاه‌ها بحث تعلیق دانشجو به خاطر اعتراضات یا حجاب مطرح شده است. درباره دانشگاه‌ها چطور؟ تصمیمی خاصی گرفته شده است؟

هر دانشگاهی بازرسی مختص به خودش را دارد و دانشجویان می‌توانند به آنجا یا وزارت علوم شکایت کنند. این قضیه اصلا چیز عجیبی نیست. دانشجویان تعلیق یا اخراج شده می‌توانند اسامی خود را به کمیسیون آموزش داده و نامه‌ای به رئیس کمیسیون بدهند که در مقابل مجلس هم به مشکل آن‌ها رسیدگی خواهد کرد. ممکن است با وجود پیگیری‌های ما باز هم مجازات سابق ادامه پیدا کند و دانشگاه بر سر تعلیق و اخراج پافشاری کند. ‎

 

منبع: رویداد ۲۴
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها