|
نویسنده: سونیتا

رگولاتوری گزارش «شبکه شرق» را تایید کرد:

تعرفه اینترنت ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد پس از تعهدات اپراتورها تعرفه اینترنت ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

تعرفه اینترنت ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

بالاخره بعد از اما و اگرهای بسیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به طور رسمی از افزایش حدود ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی خبر داد. حدود سه هفته پیش «شبکه شرق» در گزارشی اعلام کرد که بعد از جلسه‌های مختلف سازمان تنظیم با ستاد تنظیم بازار این سازمان توانسته موافقت ستاد برای افزایش بین ۲۶ تا ۳۰ درصدی اپراتورهای ارتباطی را دریافت کند. آن زمان برخی فعالان اینترنتی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» اعلام کردند که هنوز سازمان تنظیم این مصوبه تغییر تعرفه را به اپراتورها ارسال نکرده است. 

حالا بعد از اینکه در چند هفته گذشته وزارت ارتباطات توپ تغییر تعرفه را به زمین اپراتورهای ارتباطی انداخت و اعلام کرد که تا زمانی که کیفیت شبکه بهبود پیدا نکند، خبری از افزایش تعرفه نیست، این سازمان اعلام کرده اپراتورها با شرط این سازمان موافقت کرده‌اند و تعرفه‌ اینترنت حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

در خبری که روی خروجی سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده این سازمان اعلام کرده که روز گذشته مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در رگولاتوری حاضر شدند و پس از تعهد به افزایش کیفیت خدمات خود، سازمان تنظیم مقررات با اصلاح تعرفه‌ها موافقت کرد.

طبق این خبر بر اساس تصمیمات اتخاذ شده بعد از جلسه روز گذشته اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آن‌ها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

طبق اعلام رگولاتوری این شروط شامل افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش سی درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده است

رگولاتوری تاکید کرده که این تعهدات به صورت الحاقیه به پروانه فعالیت اپراتورها پیوست می‌شود و در صورت عدم ایفای تعهدات در موعد مقرر جریمه برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

این افزایش تعرفه در حالی رخ می‌دهد که هنوز کیفیت و سرعت اینترنت کشور حداقل در یک سال اخیر و با شروع محدودیت‌های اینترنتی در بدترین حالت خود قرار دارد و کندی و اختلال گاه و بیگاه روی این شبکه صدای بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها را درآورده است. 

به باور کارشناسان گران شدن اینترنت در شرایط فعلی اثرات منفی فراوانی دارد از جمله کاهش مصرف اینترنت توسط گروه‌های خاصی از مردم. در همین زمینه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی خود نیز به این نکته اشاره کرده و نوشته است: «نتیجه این افزایش تعرفه دو پیامد اجتناب ناپذیر است. اول کاهش استفاده مردم و بویژه مستضعفان از فناوری و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش ناعدالتی که همه این‌ها خود را در افزایش بیشتر نارضایتی اجتماعی نشان خواهد داد و دوم اقتصادی‌تر شدن راه‌حل‌های اتصال آزاد به اینترنت مثل استارلینک.»

به باور او هنوز بین تعرفه امروز استارلینک با اینترنت ایران فاصله معناداری است، اما اولا این مارپیچ سیاستگذاری همین‌جا متوقف نخواهد شد و افزایش تعرفه‌ها اجتناب ناپذیر بوده و در راهند و دوم آن‌که کاهش تعرفه استارلینک با فراگیری بیش‌تر، بسیار محتمل است.

جهرمی تاکید کرده که  انتهای این مارپیچ به تامین منافع اقتصادی اینترنت‌های ماهواره ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام ختم خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها