|

وزیر ارتباطات در واکنش به نامه اپراتورها برای افزایش صددرصدی تعرفه

با شرایط فعلی کشور چنین چیزی امکان پذیر نیست

وزیر ارتباطات با اشاره به نامه اخیر اپراتورهای ارتباطی به رئیس جمهوری و درخواست از وی برای افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت، تاکید کرد که این درخواست را نمی‌پذیرند.

با شرایط فعلی کشور چنین چیزی امکان پذیر نیست

وزیر ارتباطات امروز (ششم دی) در حاشیه جلسه هئیت دولت در واکنش به سوال خبرنگاران در مورد افزایش تعرفه اینترنت اعلام کرد که هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و تغییرات در این زمینه منوط به پذیرش شرایط برای افزایش کیفیت شبکه توسط اپراتورها شده است. همچنین عیسی زارع‌پور با اشاره به نامه اخیر اپراتورهای ارتباطی به رئیس جمهوری و درخواست از وی برای افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت، تاکید کرد که این درخواست را نمی‌پذیرند، چرا که در شرایط فعلی کشور اجرای چنین درخواستی امکان پذیر نیست. به گفته زارع‌پور اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود حتما در سقف تورمی که در کشور وجود دارد، خواهد بود. همچنین او هم تاکید کرد که اگر اپراتورها کیفیت شبکه خود را بالا ببرند درخصوص درخواست تغییر تعرفه‌ آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. 

به گزارش «شبکه شرق»، در چند هفته اخیر افزایش تعرفه اینترنت جدی‌تر از سال‌های گذشته پیگیری می‌شود و حتی در این زمینه «شرق» گزارشی منتشر کرد که ستاد تنظیم بازار بعد از جلسه‌های مختلف با رگولاتوی با افزایش ۲۶ تا ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرده است، اما هنوز رگولاتوری این ابلاغیه را به اپراتورها ارسال نکرده است. همچنین در هفته جاری نامه‌ای منتشر شد که اپراتورهای ارتباطی از رئیس جمهوری خواسته‌اند که به خاطر افزایش هزینه‌ها و مشکلاتی که برای خرید تجهیزات و سرمایه‌گذاری دارند، تعرفه اینترنت صددرصد افزایش پیدا کند.

حالا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، در حاشیه جلسه هئیت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است. او در این مورد گفت:‌ «بالاخره در شرایطی که در ۱۰ سال گذشته و مخصوصا ۵ سال گذشته تورم‌های سنگین داشتیم، طبیعی است که هزینه‌های اپراتورهای ارتباطی نیز افزایش پیدا کند. مدتهاست که درخواست دارند تا در بهای خدماتی که ارائه می‌دهند تجدیدنظر صورت بگیرد، چون استدلالشان این است که با این درآمد امکان توسعه شبکه را ندارند و حتی بعضی از اپراتورها استدلال می‌کنند که توان حفظ وضع موجود را ندارند.»

براساس اظهارات او جلسه‌های مختلفی در وزارت ارتباطات با حضور اپراتورهای ثابت و همراه برگزار شده است و آنها اخیرا هم نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته‌اند که درخواست افزایش بالایی کرده‌اند. زارع‌پور با اشاره به این نامه توضیح داد: «قسمتی از استدلال‌هایشان در این نامه در بخش هزینه‌ها را نپذیرفته‌ایم، هرچند از سال ۹۶ تا الان که به نوعی تعرفه‌ها دست نخورده است، افزایش‌هایی را در نیروی انسانی، تجهیزات و قیمت ارز داشته‌ایم. در عین حال جلسه‌هایی که سازمان تنظیم مقررات با اپراتورها داشته است شرط و شروطی را برای افزایش تعرفه پیش پای اپراتورها گذاشته‌ایم که منوط کرده‌ایم که کیفیت شبکه را به شکل ملموسی ارتقاء دهند.»

زارع‌پور در این زمینه تاکید کرده که آنها به دنبال سود اپراتور نیستند، بلکه دنبال کیفیت شبکه هستند و شرایطی در این زمینه با اپراتورها ابلاغ شده است و اگر شرایطی که سازمان تنظیم مقررات به آنها برای افزایش کیفیت شبکه در مدت زمان مشخص داده شده را اجرا کنند، در نهایت در مورد تغییر تعرفه آنها  تصمیم‌گیری می‌شود. او همچنین یادآور شد که درخواستی که اپراتورها در نامه‌ خود از رئیس جمهوری داشتند، مبنی بر افزایش صد درصدی تعرفه را در شرایط فعلی کشور پذیرفته نیست، چون چنین چیزی امکان پذیر نیست و اگر تصمیمی گرفته شود حتما در سقف تورمی که در کشور وجود دارد خواهد بود.

بسته هدیه به مردم در صورت افزایش تعرفه

همچنین وزیر ارتباطات اعلام کرد که اگر تا انتهای سال تعرفه اینترنت تغییر پیدا کند آنها از اپراتورها خواسته‌اند که بسته‌های هدیه به مردم بدهند. او در این زمینه گفت: «در شرایط اخر سال هستیم و هزینه‌های مردم دم عید در حال افزایش است، اگر تصمیمی گرفته شود حتما بسته‌هایی را از اپراتورها به عنوان هدیه خواهیم گرفت که شرایط آخر سال را مردم با همان شرایط فعلی نیاز معمولشان برطرف کنند.»

در حالی توپ کیفیت اینترنت به زمین اپراتورهای ارتباطی انداخته می‌شود که برخی از آنها اعلام می‌کنند در حال حاضر کیفیت شبکه آنها در حالت مطلوب قرار دارد و اختلال‌های گاه و بیگاه روی شبکه به خاطر محدودیت‌های یک سال گذشته سبب کاهش کیفیت اینترنت شده است. همچنین اخیرا هم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در واکنش به صحبت‌هایی که تعرفه اینترنت در ۵ سال گذشته تغییر نکرده است، درکانال شخصی خود نوشت: «ادعای اپراتورها بر عدم رشد تعرفه در ۵ سال اخیر، درست نیست. حذف بسته‌های دراز مدت در اپراتورهای تلفن همراه و همچنین تغییر حجم مصرف منصفانه در اپراتورهای ثابت باعث افزایش نرخ موثر خدمات شده است. برای مخابرات ایران هم تغییر آبونمان به میزان متوسط ۱۰ برابری اتفاق افتاده است.» او کاهش درآمد اپراتورها را به وضعیت اقتصادی و فیلترینگ فله‌ای ارتباط داد که بازار اپراتورها را سرکوب کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها