|

آموزش اتصال به سرور مجازی لینوکس ایران

آموزش اتصال به سرور مجازی لینوکس ایران

استفاده از سرور مجازی امروزه خیلی رایج شده است و دسترسی به این سرورها از همیشه راحت‌تر است. اما یکی از موانعی که معمولا باعث می‌شود، افراد سراغ استفاده از سرورهای مجازی نروند، نحوه‌ی اتصال به سرورهای مجازی به خصوص اتصال به سرور مجازی لینوکس است. شاید بخواهید بدانید لینوکس چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که لینوکس یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سیستم عامل‌های موجود در دنیا است. این سیستم عامل بر روی رایانه نصب می‌شود و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین سرور مجازی لینوکس نیز در واقع سروری است که برای مدیریت منابع خود از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند. در این مقاله، به راه‌های اتصال به سرور مجازی لینوکس و آموزش مرحله به مرحله‌ی آن می پردازیم.

انواع روش‌های اتصال به سرور مجازی لینوکس

2

۱. اتصال از طریق ssh

یکی از رایج‌ترین روش‌های اتصال به سرور مجازی لینوکس، استفاده از ssh است. اما SSH چیست؟

SSH یا Secure Socket Shell، نوعی پروتکل شبکه است که به کاربران، به ویژه مدیران سیستم، امکان دسترسی ایمن به سیستم خود را از راه دور می‌دهد. برای اتصال می‌توانید از نرم افزارهای مخصوصی که مختص به خود سیستم عامل لینوکس هستند، استفاده کنید.

روش اتصال به سرور مجازی از طریق SSH

اگر قرار باشد که از سرور مجازی استفاده کنید، باید بتوانید به بخش کاربری این سرور وارد شوید. معمولا در سرورهای مجازی از ssh برای وارد شدن و اتصال به سرور استفاده می‌شود. برای این که شما بتوانید از ssh استفاده کنید، باید مراحل زیر را در پیش بگیرید.

۱. در ابتدا بر روی سیستم عامل خود نرم افزار putty را نصب کنید. این نرم افزار به نصب نیازی ندارد و کار کردن با آن چندان سخت نیست.

۲. حالا بر روی نرم افزار کلیک کنید تا صفحه‌ی آن نمایش داده شود.

۳. در بخش IP address یا Host name  آدرس آی پی خود را وارد کنید.

۴. شماره‌ی پورتی که از قبل دریافت کرده‌اید را هم در بخش Port وارد کنید. توجه کنید که در حالت عادی و به صورت پیش فرض پورت ۲۲ است. پس می‌توانید ۲۲ را وارد کنید.

 

۵. حالا بر روی دکمه‌ی open کلیک کنید و منتظر بمانید که سیستم اتصال را شروع کند. در این بین یک پنجره باز می‌شود که یک هشدار امنیتی است. بر روی yes کلیک کنید.

3

۶. سپس صفحه‌ای باز می‌شود که نیاز است در آن username و password خود را در آن وارد کنید.

۷. پس از اتمام وارد کردن اطلاعات پیشین، باید منتظر بمانید. این ممکن است چند دقیقه طول بکشد که شما به سرور مجازی وصل شوید.

اگر اتصال اتفاق نیفتاد، سعی کنید اتصال اینترنت خود را چک کنید.

آیا اتصال ssh در ویندوز و لینوکس متفاوت است؟

بله! اتصال ssh در سیستم لینوکس و ویندوز تا حدودی متفاوت است. در سیستم عامل ویندوز برای اتصال به سرور مجازی، از نرم افزارهای مختلفی مثل putty، secure CRT و Bitvise ssh استفاده می‌شود. این نرم افزارها کاملا برای ویندوز طراحی شده‌اند و شما نیاز دارید آن‌ها را دانلود کنید. اما در سیستم عامل لینوکس برنامه‌هایی مانند konsole و GNOME terminal بر روی خود سیستم عامل نصب هستند و شما به راحتی می‌توانید به ssh متصل شوید. همچنین میزان منابعی که لینوکس از آن‌ها برای ارتباط استفاده می‌کند بسیار کم‌تر است و ارتباط با پروتکل به صورت متنی در لینوکس انجام می‌شود. بنابراین این موضوعات باعث افزایش سرعت لودینگ در سیستم عامل لینوکس می‌گردد.

۲. ورود از طریق کنترل پنل

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اتصال به سرور مجازی استفاده از کنترل پنل سرور است. در واقع شما برای اتصال به کنترل پنل، صرفا باید وارد سایت شرکت هاستینگ شوید و وارد کنترل پنل خود شوید. پس از آن در بخش remote access روی دکمه‌ی ssh کلیک کنید و اطلاعات مورد نیاز سرور را تکمیل کنید. سپس روی گزینه connect کلیک کنید و منتظر اتصال بمانید.

۳. اتصال به وسیله‌ی نرم افزارهای مدیریت

یک دسته از نرم افزارها هستند که برای مدیریت سرورها و اتصال ssh استفاده می‌شوند، این نرم افزارها به جز اتصال به سرور مجازی، کاربردهای دیگری هم دارند. این نرم افزارها پلاگین‌های مختص به خود را دارند که می‌توانند بر روی وب سایت‌های مختلف نصب شوند. یکی از معروف‌ترین این دسته نرم‌افزارهای مدیریتی anasible است.

شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که آیا امکان اتصال به سرور مجازی از طریق تلفن همراه وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. برای اتصال از طریق سیستم عامل اندروید و آی او اس، فقط کافی است که نرم افزارهای مختص به اتصال از طریق تلفن همراه را نصب کنید. نرم افزارهایی مثل، Termius ، juicessh و connectbot. روند نصب شدن هم در این اپلیکیشن‌ها بسیار ساده است و فقط کافی است اطلاعات سرور را وارد کرده و وصل شوید.

چیزی که بهتر است در اتصال به سرور مجازی بدانید این است که همیشه امن‌ترین راه را انتخاب کنید. در حال حاضر یکی از بهترین و امن‌ترین موارد برای اتصال بهینه به سرور مجازی استفاده از ssh و نرم‌ افزارهای مختص به آن است. خوشبختانه اتصال از طریق ssh در هر سیستم عاملی ممکن است و این می‌تواند برای همه‌ی افراد بسیار کاربردی باشد.

نتیجه گیری

 استفاده از سرورهای مجازی لینوکس، همیشه محبوب بوده است و بخش زیادی از طراحان وب و برنامه نویسان از این سرورهای مجازی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از این سرورها گریبان‌گیر افراد شود، نحوه‌ی نصب آن‌هاست‌.

در این مطلب راه‌های اتصال ایمن به سرور لینوکس را با یکدیگر بررسی کردیم. به جز اتصال ایمن یکی از چیزهایی که در سلامت وب سایت و سرورهای ما نقش حیاتی بازی می‌کند، شرکت هاستینگ و خدماتی است که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی که شما می‌توانید از آن سرور و هاست ایمن خریداری کنید، وب رمز است. وب رمز یکی از بهترین و با سابقه‌ترین وب سایت‌ها در حوزه‌ی خرید و فروش هاست و سرور مجازی است، که پشتیبانی‌ای بسیار عالی دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها