|

هاست ایران، تفاوت سرور مجازی و سرور ابری را می‌گوید

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و بیشتر شدن استفاده از سرور‌های مجازی و ابری، شاهد روی کار آمدن ارائه دهندگان چنین سرورهایی هستیم. سرور‌های ابری و مجازی بخشی از سرورهای فیزیکی می‌باشند که می‌توانند منابع سخت افزاری را در اختیار کاربران قرار دهند. در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با سرور مجازی و سرور ابری ارائه شده در هاست ایران به شما توضیح دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هاست ایران، تفاوت سرور مجازی و سرور ابری را می‌گوید

 

سرور مجازی (Virtual Private Server)

سرورهای مجازی در واقع درون سرور فیزیکی قرار دارند که به چند بخش تقسیم شده و در ماشین‌های خاصی که شرکت‌های ارائه دهنده این نوع از سرورها را میزبانی می‌کنند، به مشتریان عرضه می‌شوند. به این نحو که یک سخت‌افزار قدرتمند با استفاده از نرم‌افزاری به چند سرور شبیه‌سازی می‌شود که به صورت مستقل بر روی سیستم‌ عامل‌های جداگانه و یک سخت‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر سرور مجازی دارای میزانی از RAM، CPU دیگر سخت‌افزار مورد نیاز شما و مطابق با نوع کاربریتان است.

ویژگی‌های سرور مجازی

تهیه سرور مجازی و استفاده از آن برای کاربران ویژگی‌هایی به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • سرور مجازی نسبت به دیگر سرو‌رها قیمت مناسب‌تری را دارد.
  • سرور مجازی امکان دسترسی مشترک به هیچ داده یا فایل شما را به دیگران نمی‌دهد و داده‌های هر کاربر به صورت جداگانه ذخیره خواهد شد.
  • راه‌اندازی مجدد VPS بدون نیاز به سایر سرورهای مجازی امکان پذیر است.
  • در هر سرور مجازی فقط می‌توانید از یک سیستم عامل استفاده کنید.
  • سرعت وب‌سایت با سرور مجازی بسیار بالا است.

در هاست‌های اشتراکی کاربران زیادی از طریق کنترل پنل‌های خود به سرور دسترسی دارند و همین موضوع سبب به خطر افتادن امنیت سرور‌ها خواهد شد. اما در سرور مجازی به دلیل دسترسی محدودتر به سرورها، مشکلات امنیتی به وجود نمی‌آید.

سرور ابری (Cloud Server)

ماهیت سرور ابری به این صورت است یک نیروی پردازشی ترکیبی چند سرور سخت‌افزاری جدا از هم را از نظر منطقی هم‌چون یک سیستم قوی در کنار هم ارائه می‌دهد که به صورت یکپارچه عمل می‌کند. سرور ابری از مجموع چندین سرور سخت‌افزاری که در نقاط مختلف دنیا هستند، تشکیل شده که برای اتصال نرم‌افزاری آن‌ها از Hypervisor استفاده می‌شود تا در هر مکانی در دسترس قرار داشته باشد. در واقع وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور ابری میزبانی می‌شوند، در هر زمان و مکانی قابل دسترسی خواهند بود که به این ترتیب منابع میزبانی برای هر سایت بر روی کلاستر (Cluster) از سرور ابری تکرار می‌شود.

ویژگی‌های سرور ابری

سرورهای ابری نیز ویژگی‌های بسیاری را برای کاربران به همراه دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • انعطاف‌پذیری در قیمت‌های سرورهای ابری بالا است و بر خلاف دیگر سرورها که هزینه ثابتی باید بپردازید، هزینه‌های پرداختی شما بر اساس میزان مصرف منابع سرور (pay as you go) محاسبه می‌شود.
  • ارتقای سرویس در سرورهای ابری به صورت آنی اتفاق می‌افتد و نیازی به تایید ارائه دهنده سرویس برای استفاده از منابع ارتقا یافته نخواهید داشت.
  • وب‌سایت شما با سرورهای ابری در حال استفاده از چند سرور مجازی است و اگر یکی از آن‌ها خراب شد، سایت آفلاین نمی‌شود.
  • اگر ورودی به سایت شما افزایش یابد، سرور ابری منابع را نیز بیشتر می‌کند تا در سرعت و عملکرد آن اختلالی به وجود نیاید.
  • سرور ابری از قابلیت زیرساخت سفارشی بهره می‌برد و دسترسی به فایروال‌ها، استقرار IP و تعادل بار را فراهم می‌کند.

تفاوت سرورهای مجازی و ابری

هر کدام از این سرورها ویژگی‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و می‌توان بر اساس نیاز یکی از آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. اما تفاوت‌هایی بین این دو سرور وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • از نظر میزان کارایی رقابت نزدیکی بین سرورهای مجازی و ابری وجود دارد، چرا که هر کدام از آن‌ها را می‌توانید برای وب‌سایت خود انتخاب کنید. اما به‌طور کلی با توجه به دیگر ویژگی‌هایی که سرور ابری ارائه می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.
  • در بحث مقیاس‌پذیری و میزان منابعی که در هر لحظه می‌توانید در اختیار داشته باشید، سرورهای ابری حرف اول را خواهند زد و می‌توانند برای وب‌سایت شما بهتر عمل کنند.
  • امنیت یکی دیگر از تفاوت‌های این دو سرور است. در سرورهای مجازی برقراری امنیت بر عهده کاربر است و دسترسی کامل را خواهد داشت، اما اگر وی اطلاعات کافی را در این خصوص نداشته باشد، ممکن است به ضرر وی تمام شود. در عین حال امنیت در سرورهای ابری بر عهده ارائه دهنده سرویس است و هر سرور نیز کاربری مجزا دارد که در نهایت سبب خواهد شد امنیت بالاتری را در مقایسه با سرورهای مجازی داشته باشید.
  • میزان هزینه در سرورهای ابری معمولا بیشتر از سرورهای مجازی است، چرا که مجموعه و شبکه کامل‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

کلام آخر

وقتی‌که قصد خرید داشته باشید، گزینه های زیادی پیش روی شماست. هر کدام از این گزینه ها ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند به شما در داشتن یک وب‌سایت با سرعت و کارایی بالا کمک کنند. از این رو در این مطلب سعی بر این داشتیم که مطالبی را در خصوص سرور مجازی و سرور ابری برای شما بیان کنیم.

در عین حال به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه بهترین سرورهای مجازی و ابری داخلی و خارجی به سایت هاست ایران به آدرس hostiran.net مراجعه کنید تا بتوانید بر اساس نیاز خود سرور مد نظرتان را خریداری نمایید.

منبع : تفاوت سرور مجازی و سرور ابری | زومیت

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها