|

طی مراسمی با حضور اهالی رسانه ،کارشناسان برندینگ و دانشجویان هنربرگزار شد

رونمایی از لوگوی جدید علی بابا

در این مراسم مدیر روابط عمومی ، مدیر مارکتینگ ، مدیر استودیوی دیزاین و طراح لوگوی جدید علی بابا مراحل مختلف ریبرندینگ لوگو علی بابا را که از شهریور سال گذشته شروع شد برای حاضرین تشریح کردند.

رونمایی از لوگوی جدید علی بابا

در ابتدای این مراسم امیر حسین شعبانیان مدیر روابط عمومی علی بابا ضمن خوشامد گویی به حاضران درباره اهمیت تغییر هویت بصری علی بابا توضیحاتی را ارائه داد.در ادامه آرش خسرویان مدیر مارکتینگ علی بابا در ادامه با اشاره به مراحل مختلف رشد علی‌بابا و توسعه و گسترده شدن مخاطبان از شکل‌گیری شخصیت جدید علی‌بابا و تغییرات آن در دو سال گذشته گفت. به گفته‌ی او شعار «علی‌بابا؛ همسفر هر سفر» چند سال است که مطرح شده و این شرکت از عرضه‌ی بلیت آنلاین هواپیما به نگاه جدیدی رسید: «آن ویژن اولیه یعنی فروش آنلاین یک سری محصولات، دیگر برای ما قدرت سابق را نداشت. در نتیجه با توجه به شناختی که از نیازهای روز بازار شکل گرفته بود تغییری به وجود آمد و ویژن علی بابا تبدیل شد به توانمندسازی جامعه برای تجربه‌ی شایسته‌ی سفر؛ چیزی که هنوز هم داریم برایش تلاش می‌کنیم.»

 

 

به گفته‌ی وی با توسعه‌ی مخاطبان علی‌بابا از بیزنس‌من‌ها به مخاطبانی که متخصص سفر نیستند، خدماتی چون مشاوره تلفنی، سرویس دریافت ویزا و بیمه مسافرتی اضافه شد و سبد محصولات علی‌بابا به سمت سگمنت‌ها و محصولات خاص‌تری رفت: «ما به درک جدیدی از سفر رسیدیم. سفر از زمانی که به آن فکر می‌کنید شروع می‌شود و تا زمانی که پس از سفر تجربه‌تان را به اشتراک می‌گذارید ادامه دارد. ما روی این موضوع تمرکز کردیم و محصولاتی چون علی‌بابا پلاس را توسعه دادیم و لانچ کردیم. در نتیجه‌ی این نگاه، زیرساخت متفاوتی برای برند نیاز داشتیم و تصمیم به تغییر برند گرفتیم ولی یک‌جا همه‌ی زیرساخت‌ها را عوض نکردیم.»

خسرویان درادامه توضیح داد که چطور شخصیت جادوگر برای علی‌بابا انتخاب شد: «اعتقاد داشتیم سفر یک اتفاق جادویی است پس برندی که می‌خواهد این سفر را بسازد باید جادوگر باشد و توانمندسازی برای تجربه شایسته سفر، نیازمند جادو است. همچنین صفاتی مثل جسارت، پویایی و پیش‌رو بودن برایش ساختیم. این تغییرات مرحله به مرحله و طی دو سال انجام شد و آخرین مرحله تغییر لوگو بود که امشب آن را رونمایی می‌کنیم.»

در ادامه رامین پهلوان مدیر استودیوی دیزاین علی‌بابا از لوگوی جدید علی‌بابا گفت. به گفته‌ی او اصلی‌ترین دغدغه‌ی علی‌بابا در این پروژه این بود که تصویری که مخاطب از لوگوی علی‌بابا دریافت می‌کند با ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در برند تعریف شده منطبق باشد و دو موضوع کاربردپذیری و سادگی، مسائلی جدی بودند: «گستره محصولات و خدماتمان آنقدر زیاد بود که اگر روی هر تصویری دست می‌گذاشتیم نمی‌توانست طیف وسیع آن را نشان دهد، همچنین خود سفر مفهوم انتزاعی به شمار می‌رود؛ در نتیجه ما مسیر انتزاعی را انتخاب کردیم. تداعی‌های برند ما هم در سال‌های گذشته شکل گرفته‌ است. برندها در شروع کار از تصاویر عینی‌تر استفاده می‌کنند ولی ما بعد از ۸-۹ سال به مرحله‌ای از ثبات رسیده‌ایم که مخاطب ما را می‌شناسد و نیاز نداشتیم که به‌صورت مستقیم در لوگو حوزه فعالیتمان را نشان دهیم.»

او ادامه داد: «در این مسیر انتزاعی روی اسم علی‌بابا تمرکز کردیم. از اسم علی بابا حرف A را برداشتیم که بازنماینده اسم علی‌بابا به حساب می‌آید و اسم علی‌بابا هم بازنماینده کل برند است.»

علی‌بابا

لوگوی جدید علی‌بابا

لوگوی جدید علی‌بابا یک لوگوی داینامیک است که بسته به هر موقعیت ارتباطی، طرح و فرم متفاوتی می‌گیرد: «سعی کردیم خیلی از لوگوی قبلی فاصله نگیریم تا مخاطب همچنان ما را به یاد بیاورد. لوگو ساده‌تر، خواناتر و به‌روزتر شد و از طرف دیگر به رنگ علی‌بابا همچنان وفادار ماندیم. فونت علی‌بابا هم دو سال پیش بر اساس همان ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در نظر داشتیم طراحی شد و نقطه شروع مسیر ریبرندینگ ما بود.»

دیزاین از شهریور سال گذشته شروع شد و از استراتژی تا اجرا در داخل مجموعه انجام شد. در این لوگوی جدید پسوند دات آی آر برداشته شده است. طراح این لوگو حسین میررضی است که در پنل این رویداد درباره لوگو صحبت کرد. او درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ورژن‌های مختلف و داینامیک لوگو گفت: «در موارد تبلیغاتی و رسمی ورژن ساده‌تر را استفاده می‌کنیم و زمانی که فرصت بیشتری برای جزئیات داشته باشیم از حالت‌های دیگر استفاده می‌کنیم.»

در این پنل خسرویان اشاره کرد که ریبرندینگ در همه‌ی برندها پس از مدتی اتفاق می‌افتد. به ویژه در مورد استارتاپ‌ها که با توجه به ذات پویایشان از روز اول مخاطبشان را نمی‌شناسند و پس از مدتی متناسب با فعالیت و مخاطب، برندشان را تغییر می‌دهند.

او همچنین در پاسخ به یکی از مخاطبان گفت: «برای اکثر سگمنت‌های بازار سفر، خدمات مهم‌تر از هزینه است و تلاش می‌کنیم به نیاز مخاطب توجه کنیم و به جای پایین آوردن هزینه، آن را استاندارد نگه داریم و در عوض، خدمات بیشتری بدهیم.»

همچنین یکی از حاضران درباره‌ی نزدیکی لوگوی جدید به نسل زد پرسید که خسرویان اشاره کرد: «ما محصولی را می‌سازیم که استفاده حداکثری داشته باشد. ولی نیاز داریم به همه مخاطبان توجه کنیم.جنریشن زی مصرف‌کننده یک سری از محصولات ما هستند و هم امروز و آینده رهبر فکری سگمنت‌های دیگر است. امروز فرزند خانواده در تصمیم‌گیری‌های سفر نقش دارد. ما سعی کردیم لوگو بچگانه نباشد اما با ذائقه‌ی همین نسل هم همخوانی داشته باشند.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها