|

تکرار زمین‌لرزه سن‌‌فرناندو بعد از ۲۳ سال

30سالگی زلزله نورث‌ریج

زلزله نورث ریج در ۱۷ ژانویه - 1994 – ۲۷ دی ماه 1372 سی سال قبل با بزرگای ۶.۷ مناطق پرجمعیت دره سن‌فرناندو در جنوب کالیفرنیا را 23 سال پس از زمین‌لرزه‌ای مشابه در ۹ فوریه ۱۹۷۱ – ۲۰ بهمن ۱۳۴۹ – با بزرگای ۶.۵ لرزاند. زلزله ‍۱۹۹۴ نورث‌ریج در کالیفرنیا ویرانگرترین زلزله از زمان زلزله سانفرانسیسکو در سال 1906 و پرهزینه‌ترین زلزله در تاریخ آمریکا بوده است.

30سالگی زلزله نورث‌ریج

زلزله نورث ریج در ۱۷ ژانویه - 1994 – ۲۷ دی ماه 1372 سی سال قبل با بزرگای ۶.۷ مناطق پرجمعیت دره سن‌فرناندو در جنوب کالیفرنیا را 23 سال پس از زمین‌لرزه‌ای مشابه در ۹ فوریه ۱۹۷۱ – ۲۰ بهمن ۱۳۴۹ – با بزرگای ۶.۵ لرزاند. زلزله ‍۱۹۹۴ نورث‌ریج در کالیفرنیا ویرانگرترین زلزله از زمان زلزله سانفرانسیسکو در سال 1906 و پرهزینه‌ترین زلزله در تاریخ آمریکا بوده است. این زمین‌‌لرزه ساعت 4:30 صبح به وقت محلی در امتداد یک گسل‌راندگی پوشیده که قبلا کشف نشده بود در دره سن‌فرناندو رخ داد. کانون زلزله در «رسیدا» در 37 کیلومتری شمال غربی لس‌آنجلس واقع بود. شوک بزرگ 10 تا 20 ثانیه طول کشید و بزرگای 6.7 ثبت شد. حداقل 57 کشته برجای گذاشت (مطالعه بعدی تعداد کشته‌‌شدگان را 72 نفر از جمله در اثر حملات قلبی نشان داد) و هزاران نفر را مجروح کرد. این زلزله تا 20 میلیارد دلار خسارت به‌همراه داشت، به‌اضافه 40 میلیارد دلار خسارت اقتصادی که آن را به گران‌‌ترین فاجعه زمین‌لرزه در تاریخ ایالات متحده تبدیل کرد. در اثر جنبش شدید زمین، گسیختگی سطحی گسترده‌ای در منطقه ایجاد شد. در زلزله، بیشینه شتاب افقی 1.25g و بیشینه شتاب عمودی 1.۲ شتاب جاذبه زمین ثبت شد. هزاران زمین‌لغزش و روان‌گرایی گسترده خرابی‌های زمینی باعث آسیب شدید به پی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی به ویژه تأسیسات حمل‌ونقل و انتقال آب، گاز و برق شد. زلزله 1971 سن‌فرناندو نیز در همین منطقه در کالیفرنیا واقع شده بود. در اوایل صبح روز 9 فوریه با بزرگای گشتاوری 6.6 - حمل‌ونقل اطراف منطقه لس‌آنجلس به‌شدت به‌دلیل خرابی جاده‌ها و فروریختن نسبی چندین تقاطع بزرگراه بزرگ مختل شد. تقریبا شکست کامل سد لوور وان نورمن منجر به تخلیه ده‌ها هزار نفر از ساکنان پایین‌دست شد، اگرچه تصمیم قبلی برای حفظ آب در سطح پایین‌تر ممکن است به نجات از سرریزشدن سد کمک کرده باشد. هر دو سد وان نورمن بالادست و پایین‌دست در اثر زلزله آسیب جدی دیدند. سد پایین‌دست بسیار نزدیک به گسیختگی سطحی بود. تقریبا 80 هزار نفر به مدت چهار روز تخلیه شدند، درحالی‌که سطح آب در مخزن پایین آمده بود. دریاچه بالایی 0.91 متر فرونشست و در نتیجه حرکت زمین حدود 1.5 متر جابه‌جا شد و پوشش بتنی سد ترک خورد و فروریخت. هر دو زلزله ۱۹۷۱ و ۱۹۹۴ اندازه یکسانی داشتند، روی گسل‌های فشاری پنهان در زیر دره پرجمعیت سن‌فرناندو در منطقه شهری لس‌آنجلس رخ دادند و از این رو فرصتی نادر برای مقایسه اثرهای دو زمین‌لرزه ارائه دادند. ساختمان‌ها در جایی که پاسخ خاک غیرخطی بود، آسیب کمتری دیدند. زلزله نورث‌ریج دو پس‌لرزه با بزرگای 6.0 به دنبال داشت، اولی حدود یک دقیقه پس از رویداد اولیه و دومی تقریبا 11 ساعت بعد. خسارت تا 137 کیلومتر دورتر رخ داده بود. این زلزله همچنین به دلیل آسیب به شبکه بزرگ آزادراهی که روزانه به میلیون‌ها مسافر خدمات‌رسانی می‌کند، توجه جهانی را به خود جلب کرد. قابل توجه‌ترین آن آزادراه سانتا مونیکا، بین ایالتی 10 بود که به عنوان شلوغ‌ترین آزادراه در ایالات متحده شناخته می‌شود، جاده‌های سطحی مجاور را به مدت سه ماه در حالی که آزادراه تعمیر می‌شد، دچار ترافیک سنگین کرد.

بیشترین تلفات و خسارت‌ها در ساختمان‌های چندطبقه با اسکلت چوبی (مانند ساختمان آپارتمان سه‌طبقه نورتریج میدوز) رخ داد. به طور خاص، ساختمان‌هایی که طبقه اول ناپایدار دارند (مانند ساختمان‌هایی که قسمت‌های پایین پارکینگ دارند) عملکرد ضعیفی داشتند. آتش‌سوزی‌های متعددی نیز به دلیل شکسته‌شدن خطوط گاز از خانه‌ها یا جابه‌جایی پایه‌هایشان یا غلتیدن آبگرمکن‌های غیرایمن ایجاد شد. در دره سن‌فرناندو، چندین خط گاز و آب زیرزمینی قطع شد و در نتیجه برخی از خیابان‌ها آتش‌سوزی و سیل هم‌زمان را تجربه کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها