|

پیش به سوی تعطیلی هالیوود

چند روز از آغاز اعتصاب در هالیوود می‌گذرد؛ اعتصابی که سبب شد فعالیت‌ها در عرصه صنعت فیلم و برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی به تعطیلی کشانده شود؛ اعتصابی که برای اعتراض به تأثیر هوش مصنوعی است.

پیش به سوی تعطیلی هالیوود

چند روز از آغاز اعتصاب در هالیوود می‌گذرد؛ اعتصابی که سبب شد فعالیت‌ها در عرصه صنعت فیلم و برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی به تعطیلی کشانده شود؛ اعتصابی که برای اعتراض به تأثیر هوش مصنوعی است.

چندین ماه است که پیشنهاد انجام اعتصابات در هالیوود آغاز شده و در این مدت مذاکراتی انجام می‌شود و همچنین بیانیه‌های مختلفی در حمایت از اعتصاب منتشر می‌شد؛ اما سرانجام این اتفاق از روز جمعه رخ داد و بازیگران اعلام کردند به نویسندگان برای این اعتصاب پیوستند. حتی فرش قرمز اوپنهایمر، فیلم جدید کریستوفر نولان، یک ساعت زودتر و افتتاحیه باربی چند ساعت زودتر در لندن آغاز شد که به اعتصاب‌ها نخورد. «ورایتی» گزارش داد که پروژه‌هایی مانند «گلادیاتور ۲» و «مورتال کامبت ۲» فیلم‌برداری خود را متوقف کرده‌اند. بر اساس دستورالعمل این اعتصاب، اعضای انجمن بازیگران تا زمانی که اعتصاب در حال اجراست، نمی‌توانند در فرش قرمز اولین اکران‌ها شرکت کنند، در مصاحبه برای معرفی کارهای تکمیل‌شده شرکت کنند، در مراسم جوایز شرکت کنند یا در جشنواره‌های فیلم حضور یابند و حتی به معرفی پروژه‌ها در رسانه‌های اجتماعی بپردازند.

بازیگران پس‌زمینه

نیویورک‌تایمز گزارشی در این زمینه منتشر کرده تا بررسی کند «چرا باید به اعتصابات در هالیوود اهمیت دهید؟». این مقاله را «جیمز پلی وازنیک» نوشته که معتقد است نویسندگان صاحب کلمات هستند و تأکید دارد مقایسه «هوشمندانه‌ترین شوخی‌ها» با «قدرت تمرکز» بازیگران ممکن نیست. در این مقاله آمده است: «با وجود تمام تمرکزی که چند نام پررنگ در این اعتصاب خواهند داشت، از شما دعوت می‌کنم اصطلاحی را در نظر بگیرید که در مذاکرات فعلی بسیار مطرح شده است: «بازیگران پس‌زمینه».

احتمالا زیاد به بازیگران پس‌زمینه فکر نمی‌کنید. آنها چهره‌های کمتر دیده‌شده‌ای هستند که صحنه نمایش را پر می‌کنند و باعث می‌شوند شهر گاتهام یا کینگز لندینگ یا سواحل نرماندی پر از احساس واقعی و مملو از زندگی شود و ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، با آنها اشتراک داشته باشید. بازیگران کم‌دستمزدی که بخش اعظم این حرفه را تشکیل می‌دهند و با زحمات زیاد دلار یا سنتی برای معیشت خود فراهم می‌کنند. آنها به دنبال سپری در برابر هوش مصنوعی هستند».فران درشر، رئیس انجمن بازیگران، در اعلام این اعتصاب گفت: «همه ما در خطر جایگزینی با ماشین‌ها خواهیم بود».

در این مقاله به نکته جالبی اشاره شده است: «ممکن است من و شما قهرمان داستان‌های خود باشیم؛ اما در تصویر بزرگ‌تر، اکثر ما بازیگران پس‌زمینه هستیم. ما با خطر مشابهی روبه‌رو هستیم؛ اینکه هر بار که یک تغییر تکنولوژیکی یا فرهنگی اتفاق می‌افتد، شرکت‌ها شرایط استخدام را به نفع خود تغییر دهند و به فشارهای مالی اشاره ‌کنند؛ درحالی‌که ده‌ها و صدها میلیون به مدیران ارشد خود حقوق می‌دهند». همچنین در این مقاله اشاره شده است «اگر بازیگران پس‌زمینه به‌خوبی کار خود را انجام دهند، ممکن است هرگز متوجه آنان نشویم. با این حال آنها تفاوت بین یک صحنه مصنوعی و یک صحنه واقعی هستند. آنها تفاوت بین فضای خلق‌شده در «جنگ ستارگان» هستند، با واقعیت دنیایی که من و شما در آن زندگی می‌کنیم. آنها آنجا هستند تا بگویند ما هم اینجا هستیم که دنیا را تبدیل به یک دنیا کنیم؛ دنیایی که لایق آن هستیم».

چه کسی صاحب چهره است

در این مقاله البته سؤال مهم دیگری نیز مطرح شده است: «چه کسی صاحب چهره یک مجری است؟».

در کنفرانس خبری که درباره اعتصاب مطرح شده است، یک مذاکره‌کننده اتحادیه گفت که استودیوها به دنبال استفاده از تصویر یک بازیگر «تا ابد» در ازای یک روز دستمزد هستند. استودیوها استدلال می‌کنند که محافظت‌هایی «پیش‌گامانه» در برابر سوءاستفاده از تصاویر بازیگران ارائه می‌دهند و به ابعاد دیگر این حضور یک‌روزه توجه نمی‌کنند.

این نویسنده به یک بخش از سریال «آینه سیاه» اشاره می‌کند که دقیقا به همین موضوع پرداخته است و در آن این مواجهه واقعیت با یک نسخه دیجیتال مطرح شده است. هرچند برخی در این مدت این استدلال را مطرح کردند که اگر کسی این‌قدر بی‌ارزش است که به‌راحتی با هوش مصنوعی قابل جابه‌جایی است، پس چرا نباید این اتفاق بیفتد.

به نظر می‌رسد این شرایط و اعتصاب ادامه خواهد داشت و کمپانی‌ها هم نخواهند برای حل آن قدمی بردارند. حتی یکی از مدیران استودیوها به نشریه تجاری ددلاین گفت: «بازی شاید این‌طور پیش برود که اجازه دهیم همه چیز آن‌قدر طولانی شود که اعضای اتحادیه‌ها شروع به از‌دست‌دادن آپارتمان‌های خود کنند».

شکست مذاکرات

بیش از 160 هزار عضو اتحادیه بازیگران به اعتصابات پیوستند. پس از شکست مذاکرات بین اتحادیه بازیگران آمریکا و استودیوهای مهم تولید فیلم و سریال در این کشور، اعتصابی تاریخی در هالیوود از روز جمعه آغاز شده است. اعضای این صنف، با توجه به ویژگی‌های اقتصادی خاص عصر رسانه‌های جاری و رشد بی‌قاعده فناوری‌های دیجیتال خواستار افزایش حقوق پایه خود و برخی حمایت‌ها در برابر هوش مصنوعی هستند. بازیگران نگران این هستند که تصاویر دیجیتالی آنها بدون اجازه یا هزینه مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در واقع آنها بیم این را دارند که شرکت‌های فیلم‌سازی با گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی بتوانند «ربات را جایگزین انسان کرده و باعث بی‌کاری بخش بزرگی از نویسندگان شوند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها