|

تغییراتی کوچک

نائومی همپتون در سایت فائو گزارشی از تغییراتی که زنان کشاورز «توگو» توانستند ایجاد کنند، نوشته است. این کشور که یکی از کوچک‌ترین کشورهای آفریقا‌ست، در غرب این قاره قرار دارد و بیش از صد سال است از فرانسه مستقل شده است.

زینب همتی- نائومی همپتون در سایت فائو گزارشی از تغییراتی که زنان کشاورز «توگو» توانستند ایجاد کنند، نوشته است. این کشور که یکی از کوچک‌ترین کشورهای آفریقا‌ست، در غرب این قاره قرار دارد و بیش از صد سال است از فرانسه مستقل شده است. او درباره «بتیما» و تغییراتی که توانسته در کنار زنان دیگر در عرصه کشاورزی به دست آورد، نوشته است. این زن جوان پس از گرفتن مدرک ارتباطات و تدارکات، دنبال شغل مناسب می‌گشت که موفق نشد اما او که در مزرعه پدرش بزرگ شده بود، می‌دانست چگونه سبزیجات بکارد و جوجه نگهداری کند. او در سال 2020، یک تعاونی کشاورزی را افتتاح کرد که به همراه زنان دیگر برای تغذیه خانواده خود و کسب درآمد، سبزیجات ارگانیک می‌کارند. حالا این زمین گسترش یافته و زمین سه هکتاری آنها در شش‌کیلومتری پایتخت، به فضایی برای ارائه محصولات تازه به ساکنان شهر تبدیل شده است. «بتیما » و سه زن دیگر مشغول کشت فلفل و اسفناج در مزرعه هستند و با بیش از 350 مرغ تخم‌گذار، هر روز 10 سینی تخم‌مرغ عرضه می‌کنند.

اعتمادبه نفس: در فوریه 2022، «بتیما» در آکادمی زنان کارآفرین ثبت‌نام کرد. این آکادمی به حدود پنج هزارو 500 زن کارآفرین در سراسر قاره کمک کرده است تا رؤیای خود را برای داشتن یک کسب‌وکار دنبال کنند. در سرتاسر جهان، این مرکز دانش و امکانات در اختیار بیش از 25 هزار زن در 100 کشور برای رشد و گسترش کسب‌وکارشان قرار می‌دهد. این مرکز به «بتیما» کمک می‌کند تا بر کمرویی خود غلبه کند و به‌عنوان یک تاجر رشد کند. او گفت: «من به خودکفایی رسیدم. من اعتمادبه‌نفس پیدا کردم و می‌توانم یک تجارت را مدیریت و اداره کنم».

تعادل بین مسئولیت‌ها: از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک و آموزش مدیریت زمان، بتیما همچنین یاد گرفت که بین اداره یک شرکت و تربیت فرزندان تعادل بهتری برقرار کند. همچنین مهارت‌های کارآفرینی از امور مالی گرفته تا بازاریابی و مدیریت کسب‌وکار را آموزش دیده است. بتیما با استفاده از اپلیکیشن «DreamBuilder» که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا توسعه یافته است، طرح کسب‌وکار خود را بازنویسی کرد تا آن را بهتر با نیازهای خود تطبیق دهد. او با اشاره به اینکه کار را به یک مشاور سپرد، گفت: «زمانی که نوشتن طرح خود را شروع کردم، چندان توان نوشتن آن را نداشتم اما اکنون می‌دانم که هیچ‌کس نمی‌تواند برنامه تجاری شما را بنویسد، زیرا فقط شما می‌دانید که می‌خواهید کسب‌وکارتان چگونه باشد».

به اشتراک‌گذاری بینش: «بتیما» پس از پایان کارگاه‌های یادگیری کسب‌وکار در یک کنفرانس جهانی زنان تاجر، شرکت کرد و مدل کسب‌وکار خود را به اشتراک گذاشت و از تجربیات دیگران آموخت. او گفت: «هیئت‌های دیگری از آمریکای لاتین آمدند و درباره اینکه چگونه می‌توانیم کارها را نه‌فقط برای خود‌ بلکه برای دیگران انجام دهیم، صحبت کردند. باوجود اینکه مادر هستیم و با چالش‌های زنان در حوزه کارآفرینی روبه‌رو هستیم، می‌توانیم پول خودمان را نگه داریم و به تجارت خود رسیدگی کنیم».

آموزش‌دادن به دیگران: اکنون «بتیما» برنامه‌هایی ایجاد می‌کند که به زنان دیگر آموزش ‌دهد تا به‌صورت ارگانیک سبزیجات را کشاورزی و نگهداری کنند و بین اداره یک کسب‌وکار و چالش‌های مادری تعادل برقرار کنند. او همچنین به زنان جوان مهارت‌های تجاری دیگری مانند آرایشگری یا لباس‌دوزی را آموزش می‌دهد. او می‌گوید‌: «‌ما می‌دانیم که با همدیگر می‌توان بسیار پیشرفت کرد؛ بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا زنان را کنار هم نگه داریم تا همه موفق شوند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها