|

قانون حجاب و انتخابات ترکیه

اصلاح قانون حجاب، این روزها به محمل منازعات رقبای انتخابات چهار ماه بعد ترکیه تبدیل شده و هر کدام از احزاب اهداف انتخاباتی خود را در این طرح دنبال می‌کنند.

قانون حجاب و انتخابات ترکیه

به گزارش شبکه شرق، ممنوعیت حجاب در ترکیه برای اولین بار در دوره حکمرانی مصطفی کمال آتاتورک موسس جمهوری ترکیه بروز کرد به طوری که در دوره او حجاب در ادارات دولتی ممنوع شد اما به قانون تبدیل نشد.

بعد از کودتای ژنرال "کنعان اورن" در سال ۱۹۸۰ ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مجلس و مراکز نظامی به قانون تبدیل شد.

در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ دولت " تورگوت اوزال" تلاش کرد تا با تغییر قانون، ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی و دانشگاه‌ها را لغو کند اما دادگاه قانون اساسی به درخواست احزاب چپ مخالف، مانع این کار شد.

لغو ممنوعیت حجاب یکی از وعده‌های حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان بود، اما به رغم قدرت گرفتن او و حزبش، این هدف در سال‌های نخست محقق نشد.

اما حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۸ با حزب حزب جنبش ملی درباره تغییر قانون برای آزادی حجاب کارکنان دولت به توافق رسید اما دادگاه قانون اساسی، این تغییر قانون را لغو کرد.

در ادامه کشمکش بر سر حجاب در ترکیه، رئیس شورای آموزش عالی این کشور در سال ۲۰۱۰ با صدور بخشنامه‌ای، اساتید دانشگاه را از اخراج دانشجویان محجبه منع کرد ولی این بار احزاب مخالف، اعتراض نکردند.

پس از آن حزب حاکم عدالت و توسعه در سال ۲۰۱۳ مجموعه قوانینی را تصویب کرد که شامل آزادی حجاب و حقوق اقلیت‌ها بود و در ادامه اقدامات خود در فضای پس از کودتای ناموفق ۲۰۱۶، ممنوعیت حجاب در مراکز نظامی را به عنوان آخرین اماکن ممنوعیت حجاب لغو کرد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها