|

موافقت ۱۸۰ نماینده برای تشکیل مجلس عراق

نماینده ائتلاف دولت قانون گفت که امضای بیش از ۱۸۰ نماینده از همه جریان ها و احزاب از جمله نمایندگان کُردها و اهل سنت را برای تشکیل جلسه مجلس عراق جمع آوری کرده است.

موافقت ۱۸۰ نماینده برای تشکیل مجلس عراق

به گزارش شبکه شرق، «مخیف الجبوری» نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق امروز پنجشنبه به پایگاه اطلاع‌رسانی «بغداد الیوم» گفت: ائتلاف چارچوب هماهنگی دیروز این امضاها را به «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس داد و الحلبوسی موافقت کرد که جلسه مجلس عراق بدون حضور وی برگزار شود.  

وی با اشاره اینکه موضع الحلبوسی پس از فشار نمایندگان حزب خود به ضرورت حضور در جلسه و اقدام برای تصویب قوانین و انتخاب رئیس جمهوری به سرعت تغییر کرد، درباره نحوه برگزاری جلسه برای رسیدن به انتخاب رئیس جمهوری اظهار داشت: تنها با ۱۸۰ نماینده می‌توانیم به انتخابات ریاست جمهوری برسیم. 

نماینده ائتلاف دولت قانون اظهار داشت که مجلس عراق در ابتدا پیرامون سه پرونده «حقوق و امنیت کارکنان»، «کم آبی» و «حملات ترکیه» در خاک عراق بحث خواهد کرد. 

وی تصریح کرد: در صورتی که تعداد حاضران افزایش یابد و به ۲۲۰ نماینده برسد، جلسه مجلس به انتخاب رئیس جمهوری و تعیین نخست وزیر کشیده خواهد شد. 

الجبوری افزود: همه نمایندگان مجلس عراق در حال حاضر نمی‌خواهند مجلس را منحل کنند، بنابراین انحلال پارلمان، انحلال خودشان است و فعلاً برخی از آن‌ها با ما همراه هستند تا جلسه مجلس بدون نظر جناح‌هایشان برگزار شود. 

«فاضل موات» از رهبران چارچوب هماهنگی امروز پنجشنبه، پشت پرده مانع تشکیل دولت در زمان حال را آشکار کرد. 

وی به بغداد الیوم گفت: تنها مانع بر سر راه تشکیل دولت، عدم توافق احزاب کُرد بر سر فرد مورد نظر برای رئیس جمهوری و ارائه یک موضع واحد است. 

این رهبر چارچوب هماهنگی تاکید کرد که توافق کردها حتی با وجود اختلال در کار پارلمان توسط معترضان به تسریع تشکیل دولت کمک خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه ادامه این وضعیت در کشور و ایجاد اختلال در نهادهای قانون اساسی ممکن نیست زیرا این امر در همه زمینه‌ها تاثیرات منفی دارد، از نیروهای کرد خواست تا در تصمیم برای تعیین ریاست جمهوری جهت پیشبرد مفاد قانون اساسی و تشکیل دولت تسریع کنند. 

پیش از این «صبحی المندلاوی» یکی از اعضای حزب دموکرات کُردستان، توافق کُردها بر سر نامزد ریاست جمهوری بدون برگزاری جلسه مجلس نمایندگان را بی‌ارزش دانسته بود. 

«المندلاوی» در بیانیه‌ای گفت: هیچ تحولی در مورد پرونده ریاست جمهوری وجود ندارد و همه مسائل پس از اوضاع سیاسی اخیر مسدود شده است و هیچ توافقی برای کردها تا زمانی که مجلس نمایندگان تشکیل نشود، ارزشی ندارد. 

وی افزود: میانجیگری کردها ادامه دارد و ما از ابتکار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر موقت حمایت کردیم و در جلسه‌ای که وی خواستار آن بود شرکت کردیم. 

عضو حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرد: حزب دموکرات کردستان از  هرگونه گفت‌وگو استقبال می‌کند زیرا متقاعد شده است که این موفق‌ترین راه برای حل همه مشکلات است. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود هواداران صدر به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در داخل ساختمان و محوطه پارلمان شد. 

تحصن نامحدود صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود. 

درپی تظاهرات و تحصن صدری‌ها و طرح مطالبات آن‌ها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها