|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و یکم اردیبهشت

از قطعی برق دردسرساز در کالیفرنیا تا سخنرانی ائمه جمعه علیه خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و یکم اردیبهشت در مورد خطبه‌های نماز جمعه و برخی اخبار بین‌الملل نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از قطعی برق دردسرساز در کالیفرنیا تا سخنرانی ائمه جمعه علیه خاتمی

براى اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم. یاسر و [دخترش] لیلى هم همراهم بودند. خطبه‌اى دربارۀ اخلاص و ریا و خطبه‌اى در مسائل مهم جارى کشور و جهان خواندم. طولانى شد: یک ساعت و ده دقیقه. عصر هم به استراحت و خواندن گزارش‌ها گذشت.

مهدى، [مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت]، توضیحاتى دربارۀ برنامه استفاده از گاز طبیعى براى سوخت خودروها داد؛ گرچه سرمایه‌گذارى سنگین مى‌طلبد، ولى سودى که از ناحیه تبدیل سوخت بنزین به گاز به دست مى‌آید، خیلى بیشتر است؛ به علاوه تأثیر مثبت در محیط زیست.

محسن، [مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب]، نمونه کتاب خاطرات من را آورد که به تازگى به نام «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۱: پس از بحران» چاپ شده است. روزنامه جمهورى اسلامى هم متن‌ کامل آن را به تدریج منتشر مى‌کند.

در آمریکا، قطع یک روز طولانى برق در کالیفرنیا، باعث مشکلات جارى شده؛ با توجه به اینکه امور روزمره آنجا ماشینى و با برق است و خبر از آینده سخت دنیاى صنعتى از این جهت می‌دهد و اهمیت نقش نفت و گاز در آینده و به همین جهت بحث رفع تحریم‌ها از ایران و اجازه دادن به شرکت‌هاى نفتى آمریکا، براى حضور در عرصه نفت ایران، داغ و جدى شده است.

در اردن، بعد از نماز جمعه، تظاهرات وسیعى به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین برگزار شد که مردم با پلیس درگیر شدند و حدود ۱۰۰ نفر مجروح و حدود ۱۰۰ نفر دستگیر شدند و رهبر اخوان‌المسلمین اردن، دولت را سخت به باد انتقاد گرفت.

دادگاه اتحادیه اروپا، مسئله تخلف‌هاى ترکیه در قبرس را در دستور کار دارد و مسائلى چون بیش از هزار نفر مفقودالاثر، مورد توجه است و اگر تبرئه نشود، مانعى در راه قبولى ترکیه در اتحادیه اروپا است. امروز، بسیارى از ائمه جمعه به‌ گونه‌اى حرف زده‌اند که مخالفت با آقاى [سیدمحمد] خاتمى از حرف‌ها استنباط شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها